[H] Welke hengst voor mijn shetlandermerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

[H] Welke hengst voor mijn shetlandermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:38

ik wil graag mijn merrie laten dekken.
ze is zwartbont en ongeveer 1 meter.

maar welke hengst zal ik er nou op zetten? :=
ik heb het liefst dat het veulen een apart kleurtje krijgt. (Ik vind bijvoorbeeld valk, palomino en zilverappel erg mooi) maar ik heb totaal geen verstand van al die kleurendingen :+ dus daarom vaag ik jullie advies!

mijn merrie staat niet bij een stamboek ingeschreven. maar ik weet wel dat de vader ook zwartbont is en de moeder bruinbont ;)

hierbij een foto van mijn merrietje, weet niet of het een goede foto is:

Afbeelding

is er wel een goede kans dat het veulen NIET bont zal worden maar gewoon 1kleurig?

alvast bedankt, groetjes!

sarah_m

Re: Welke hengst voor mijn shetlandermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:48

Ik weet niet veel van shetlanders, maar volgens mij
(weet dus niet zeker)

Is bont dominant, maar kan je paard er heterozygous voor zijn.
Dus dat zij ook het 'gen' heeft van een andere kleur die je niet ziet.

Als je een bonte hengst erop zet die ook heterozygous is heb je dus een kans van 25% op een effen paard.
Als je merrie of de hengst echter homozygous is voor bont zal het veulentje dat ook zijn.

P.s. voor een apart kleurtje moet je er geloof ik cremello opzetten, dan krijg je gegarandeerd een aparte kleur.

Maar ik weet het niet helemaal zeker ;)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:50

dus dat wordt eigenlijk gewoon uitproberen :')

bedankt voor je reactie!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 23:09

ik heb me rot gezocht naar een cremello hengst, maar er geeneen kunnen vinden. wie weet er een of wil helpen zoeken? :+

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:44

wie kan me vertellen wat er waarschijnlijk voor veulen uit zal komen als ik deze hengst mijn merrie laat dekken:

http://www.miniponyshop.nl/dekhengsten.html

bovenste foto, die grijze!

de hengst heeft een hele aparte kleur: een mengeling van isabel/dun, palomino en waarschijnlijk ook een beetje zilverappel (staat op de site)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:12

Magiccc schreef:
wie kan me vertellen wat er waarschijnlijk voor veulen uit zal komen als ik deze hengst mijn merrie laat dekken:

http://www.miniponyshop.nl/dekhengsten.html

bovenste foto, die grijze!

de hengst heeft een hele aparte kleur: een mengeling van isabel/dun, palomino en waarschijnlijk ook een beetje zilverappel (staat op de site)

Die bovenste "grijze" is zilverappel zwart. Waarom wil je op kleur fokken? Er zijn al zo veel vermeerderingsveulens, als je een fatsoenlijk veulen wil fokken kies dan een hengst die de zwakke punten van je merrie kan verbeteren. Ongeacht zijn kleur.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:32

nouja ik wil niet echt gaan fokken, gewoon 'voor de lol een keer een veulen' :') en mijn merrie heeft toch geen papieren, het hoeft geen topper te worden. gewoon als maatje voor bij mijn paard. en dan mag het maatje best een leuk kleurtje hebben om te zien toch!

shettenfokkers vervloeken me nu vast _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:48

Fokkers van andere rassen denk ik ook wel. "Voor de lol een keer een veulen" :n Dat is niet fokken,dat is vermeerderen, en er zijn al veel en veel te veel van dat soort geinshetten.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 10:51

dat wordt bij kinderen van mensen nou nooit eens gezegd he. dáár zijn er pas veel te veel van. maar nu vervloeken mensen met kinderen mij vast weer.
ik wil een veulen ipv een kind :)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 10:59

hier kan wel een slotje op, ik weet nu dat ik op zoek moet gaan naar een cremello hengst :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 06:05

-> SMP

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:06

Ik zou een papierloze merrie helemaal niet laten dekken maar een apart veulen kopen. Kan je precies uit zoeken wat je wil.

Papierloze merries laten dekken is vermeerderen voor de slager.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:36

Eerst even puur over de kleur.

Als je een effen gekleurde hengst neemt heb je maar 50% kans op een bont veulen, en dus ook 50% kans op een 1-kleurig veulen.

Een cremello hengst heb je bij jouw merrie niks aan. Dan heb je meeste kans op een smokey black en die zijn vaak niet onderscheiden van een standaard zwarte. Palomino en valk ga jer zeer hoogstwaarschijnlijk niet uitkrijgen.

Kleurtjes fokken is altijd gokken en je hebt bijna altijd kans dat er nog een standaard zwarte wordt geboren ipv dat leuke kleurtje dat je wilt hebben.

Ik ga mee met het advies dat als je ene kleurtje wilt je het beste gewoon een veulen met die kleur op kan zoeken. Kan je helemaal uitzoeken wat jij precies wilt.

Want stel je laat je merrie dekken en er komt niet het gewenste kleurtje uit dat je wilt hebben. Wat dan? Toch maar weer verkopen? En tja, dan ziet het er somber uit qua toekomst voor het veulen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 19:27

het gaat me niet alleen maar om de kleur := ik zou nooit een paard verkopen omdat ie bijvoorbeeld zwart is ipv valk.
maar ik kan natuurlijk ook kijken voor een paard in die kleur ja. ik zie nog wel.

maar op dit topic mag wel een slotje! :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:28

Marschall Blue Eyes is cremello ;)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:10

of een perlino, dan heb je met jouw merrie ook een grote kans op valk bontje ;) maar let je ook een beetje op een verbetering van je paardje dan alleen maar een leuk kleurtje fokken :D

Magiccc

Re: [H] Welke hengst voor mijn shetlandermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:59

oke bedankt, hier heb ik tenminste wat aan :D
@ melanie_h: ik ga niet alleen maar voor het kleurtje, mijn merrie heeft niet zulk sterk beenwerk dus dat is een verbeterpunt waar ik vooral naar zal kijken. het hoeft geen topper te worden maar een goed paardje is nooit verkeerd toch :D

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:22

Magiccc schreef:
oke bedankt, hier heb ik tenminste wat aan :D
@ melanie_h: ik ga niet alleen maar voor het kleurtje, mijn merrie heeft niet zulk sterk beenwerk dus dat is een verbeterpunt waar ik vooral naar zal kijken. het hoeft geen topper te worden maar een goed paardje is nooit verkeerd toch :D

En laten er daar nou al meer dan genoeg van zijn.

Ik zou het gewoon lekker laten, en een pon uitzoeken die al is zoals jij hem zou willen.
Je kan nooit 100% zeggen wat het word, helemaal niet met een papierloze merrie.