Drachtig? Schijndrachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

September

Drachtig? Schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 20:46

Hoi bokkers,

ik zit met een dilemma!
Ik heb eind vorig jaar december mijn merrie Mistral uit het land terug op stal genomen.
Ze heeft vorig jaar mei en juni in een groep gelopen en daarna 2 maanden op stal gestaan. Vervolgens heb ik haar samen met mijn jaarling in het land gehad (eigen land).
Toen ik haar uit het land haalde in december was ze ontzettend vet. We hebben haar meteen aan het Sonja Bakkeren gezet en haar steeds meer gereden.

Nu is ze zowel voor als achter mooi strak, je kan haar schouders mooi zien, alles eigenlijk, ze is gewoon weer "droog". Alleen een ding wil niet meer afslanken, en dat is haar buik. Daar is welliswaar het spek af, maar verder......

Ze wordt pisnijdig als ik haar buik aan de achterkant aanraak, zelfs als ik er dichtbij sta en naar haar uier kijk/wijs gilt ze al en haalt ze wat uit. Ze is er niet van gedient.
De staleigenaren denken dat ze drachtig is, en als ik niet beter wist zou ik het ook wel denken. Maar hier is het probleem, bij mijn weten heeft ze geen date gehad met een hengst! Althans, ik zou niet weten waar en wanneer!
Er staat op stal wel een hengst, maar ik kan me echt niet voorstellen dat die wat heeft uitgehaald met mijn pony. Het zou wel heel goed kunnen als je kijkt wanneer ze op stal stond, dat was vorig jaar Juli en Augustus. Dus dan zou ze nu zo'n 9 maanden drachtig kunnen zijn.

Maargoed. Ik heb wat foto's gemaakt, ik weet namelijk echt niet of ik haar nog wel ga laten opvoelen... Alleen als de kans heel groot is (nav opmerkingen) neem ik het in overweging. Want het is nou niet echt prettig voor haar, zeker niet voor de dierenarts denk ik hahaaha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat uierfoto's, niet echt duidelijk want ik moest echt op mijn tellen passen! (ze trapte en deed nijdig)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft trouwens al 7 veulens gehad bij haar vorige baasje, deze heb ik ook gemaild. Maar omdat mistral bij haar tijdens de dracht op het land liep kon ze mij niet meer vertellen dan dat ze aanhankelijker werd. En dikker natuurlijk, en uier kweken voor de bevalling.

Ik heb zelf nu ook al 2x een veulen gefokt... Maar toch, ik weet het echt niet of ze nou wel of geen echte tekenen heeft. Bij de vorige 2x wist ik gewoon dat ik een drachtige merrie heb, dan let je er verder niet zo op. Maar dit is dus een verassing.
Haar buik beweegt trouwens wel heel veel, maarja, ik weet niet of dat van het veulen is. Heb het bij mijn andere merrie tijdens de dracht volgens mij ook nooit zien bewegen, gewoonweg omdat ik niet weet hoe dat eruit ziet... :o

Dus ja, denken julie gewoon heeeel dik en neemt ze iedereen in de maling, of moet ik serieus mijn eigen zorgen gaan maken???

groetjes en alvst bedankt!

ijsklontje

Re: Drachtig? Schijndrachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:08

ik denk dat het moeilijk te zeggen is. Als ik haar buik bekijk (zeker die met het zadel), zou ik zeggen het zou goed kunnen dat ze drachtig is. Maar als ik dan mee neem dat ze al 7 veulens gehad heeft, vind ik het al weer moeilijker.

Als je niet zeker weet of er een hengst bij geweest is, zou ik toch laten opvoelen. Dan weet je het zeker en kun je er naar handelen (denk aan merriebrok en rekening houden met de bevalling).
Mijn merrie heeft ook een keer met een hengst gelopen, ik wist zeker dat de dekking niet geslaagd was, maar ging toch twijfelen toen ze het voorjaar daarna dikker werd en anders qua gedrag, bleek toen niet drachtig te zijn, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

succes met de overweging. Ik vind het wel een leuke merrie trouwens maar dat is off topic haha

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:09

Ik zou haar idd ook oplaten voelen.
Dan kan je evt. maatregelen gaan nemen zoals een grotere box.

Opvoelen wil elke dierenarts in een speciale box (dus meestal op de kliniek) Sommige doen het ook wel als je een niet te hoge staldeur hebt.

Ik zou idd afgaande op de buik ook wel zeggen dat ze drachtig is, maar na 7 veulens is alles vaak toch wel uitgerekt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:15

Saffier schreef:
Ik zou haar idd ook oplaten voelen.
Dan kan je evt. maatregelen gaan nemen zoals een grotere box.

Opvoelen wil elke dierenarts in een speciale box (dus meestal op de kliniek) Sommige doen het ook wel als je een niet te hoge staldeur hebt.

Ik zou idd afgaande op de buik ook wel zeggen dat ze drachtig is, maar na 7 veulens is alles vaak toch wel uitgerekt.

Niks van gemerkt hoor, mijn merrie is door 2 dierenartsen opgevoeld/gescand op drachtigheid beiden gewoon op stal, stonden gewoon schuin achter de merrie.

Ik vind het ook heel moeilijk, vooral omdat je zegt dat ze al een aantal veulens gehad heeft, misschien hoort die buik ook wel gewoon bij haar? Had ze die ook toen je haar kocht?
Ik zou voor de zekerheid toch even op laten voelen, inderdaad voor de extra dingen te regelen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:19

voor een buik die bij haar hoort is ie wel gigantisch hoor, ik zou haar op laten voelen dan weet je tenminste waar je aan toe bent anders pieker je je nog suf!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:23

ik zou haar ook op laten voelen, is zo gedaan, en je wilt toch weten of ze drachtig is of niet?.
Bovendien zul je dan ook extra maatregelingen moeten gaan nemen qua voer ed.
Ik denk niet dat ze drachtig is, maar ik ben geen Da!!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:25

oef mooie merrie!

Ik vind het er toch behoorlijk verdacht uitzien maar geen zekerheid omdat ze al 7 veulens gehad heeft, maar voor merrie en veulen lijkt het me wel goed om zekerheid te hebben(bv merriebrok kunnen geven/schatting duur dracht/...)

Voor de rest wil het al flink schelen als je een voorbeen naar boven haalt wat trappen betreft, maar er zijn wel heel lenige dames tussen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:29

Ik zal denken drachtig maar weet niet hoe haar buik en uier anders is.
Mijn paard heeft eigenlijk altijd wel een beetje buik op die plek maar niet zo erg.

Zou toch even de DA bellen.

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 08:46

Dankjuliewel voor je reactie!

Nee de buik hoort zeker niet bij haar, toen ik haar 1.5 jaar geleden kocht was ze zelfs wat aan de schriele kant! Het is echt een heel strak/slank paardje van nature... Ik loop zo direct even naar de dierenarts toe om het te overleggen... :)

Groetjes Julia

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:58

Mijn pony was ook drachtig dachten we en eigenlijk iedereen dacht dat die ik een foto van de merrie liet zien of de merriezelf liet zien. Helaas niets in minder waar ze is niet drachtig en ze had presies zo'n buik rond en dik maar ze was schijndrachtig en moest op streng dieet omdat het niet gezond was zoals ze eruit zag. Tsja als je denkt dat je merrie drachtig is dan geef je merriebrok ja toch? daar werd ze dus zo dik van. Nou ja ik zo zeggen laat haar even op voelen hier ook altijd laten opvoelen zonder opvoelbox.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:59

Oh zie nu dat je al een bericht had geplaatst... sorry is mijn berichtje wat aan de late kant. Was vergeten om op versturen te drukken was even de paarden aan het voeren...

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 09:11

Maakt niet uit hoor!! Ik ben er juist blij mee, want ik denk zelf ook aan schijndracht.. maarja. Loopt even naar de dierenarts toe. :)

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:05

En weet je al meer?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:10

als ik haar buik mag geloven zit daar een kleine beeb in.
als ze niet zo eruit zag toen jij ze kocht en je ze streng hebt gereden en gedieet dan vermoed ik dat dit buikje echt vol zit.
ik zou ze in ieder geval op laten voelen om zekerheid te krijgen. succes met je mooie meisje

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 08:15

hihi, dankjewel voor je compliment :o Ze is inderdaad wel heel mooi ja haha.

Ik ben op de praktijk geweest, mijn DA was er niet maar er werd een notitite neergelegd voor haar. Ze zou me er dan over bellen, eerst overleggen met collega's over hoe en wat (alleen opvoelen, of ook scannen, of bloedtest etc.) Julie horen het als ik weet wanneer ze komt. :)

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:18

Morgen om half 4 komt de DA. Ben benieuwd of het veulen tips of afslanktips worden haha.

Als ik nieuws heb horen julie van me!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:22

Spannend.
Aan de ene kant is het maar te hopen dat er een veulen in zit, dan krijg je die buik er misschien weer af. :D
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 20-04-09 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:25

.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:26

Ga dit even volgen. Heb er geen ervaring mee, maar ben altijd in voor verrassingen. Wat voor hengst zou het dan zijn geweest?

Heb op stal wel al wat drachtige dames gezien en ja, die hebben ook zo'n buik...

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:28

Spannend. ben benieuwd !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:30

Mooie kleur heeft je paardje.

Hmmm die buik he, ik ben benieuwd of ze drachtig is??????????????

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 14:16

Plannen iets gewijzigd, morgenochtend om half 10 komt de DA. Aaargghh nog langer wachten! :P

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:08

Zo'n mededeling doet jou ava recht aan :D

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:55

Ik heb vandaag nog even wat foto's gemaakt, ook van haar uier. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ wizewo: Whahaha ja echt he!! :=

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:23

Ze houdt je ook echt in de gaten he, op de foto's! Die blik zo af en toe, van: waar ben je nou mee bezig?

Ben benieuwd morgen!!