Dekking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreambeats

Dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:35

Hey allemaal

Vandaag is de dierenarts bij Jackie geweest: inenting en volledige check-up.
Die heb ik laten doen omdat ik twijfel om Jackie een veulentje te laten krijgen.
In haar boekje staat dat ze er al 3 gehad heeft, maar dat ben ik niet zeker.
Ze is 14 jaar en 1m30.
Hoe groot zou de hengst volgens jullie mogen zijn? Zodat er amper risico in zit.
En als iemand nog veel weet over dekking, drachtigheid en veulentjes. Altijd welkom, want heb nog nooit veulen gehad.

Bye en alleszinds al bedankt voor een reactie te plaatsen !

Babette

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:08

Verplaatst van NA naar F-AM.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:49

Het veulen past zich in principe aan aan de baarmoeder. Maar er zijn ook verhalen waar dit niet of niet goed is gelukt. Je zou het risico kunnen verkleinen door een evengrote of kleinere hengst uit te zoeken.

Maar waarom wil je eigenlijk een veulen, behalve dat het leuk is voor jou om mee te maken? Wat is je doel ermee?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:01

Een veilig maatstaf is : dat de hengst niet meer dan 20 cm groter is dan de merrie.
Dus op een middel C-pony maat merrie van 130cm zou je een E-pony hengst van 150 cm (tot maximaal 155 cm bij een ervaren merrie) erop kunnen zetten.

Het is waar dat het veulen past zich aan qua ontwikkeling aan de maat van de baarmoeder MAAR veel problemen komen voor bij de bevalling want de geboorte kanaal past zich NIET aan op de maat van het veulen. Iaw als de merrie al veulens heeft gehad en haar baarmoeder al een beetje 'uitgewrokken' is dan kan een groter veulen ontwikkelen (bijvoorbeeld paardenmaat) maar het beestje moet nog uitgeperst worden door een gangetje die gemaakt is op de maat van de merrie, bijvoorbeeld pony maat.

gomir

Re: Dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 04:59

-> KS

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 12:12

gomir schreef:
-> KS

KS?

marjolein88

Re: Dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:49

ik zou er gewoon een D of E pony opzetten. Ik denk dat je dan kwa type en gebruiksmogelijkheid het meest aan hebt.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 11:18

ayo schreef:
Het veulen past zich in principe aan aan de baarmoeder. Maar er zijn ook verhalen waar dit niet of niet goed is gelukt. Je zou het risico kunnen verkleinen door een evengrote of kleinere hengst uit te zoeken.

Maar waarom wil je eigenlijk een veulen, behalve dat het leuk is voor jou om mee te maken? Wat is je doel ermee?

Mijn doel is dat ik een opvolger wil van mijn pony'tje. Ben geen wedstrijdruiter ofzo, wil gewoon plezier beleven met me dieren