[KG]Welke kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[KG]Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:34

Op aanraden van een mod plaats ik het hier, ik heb verder werkelijk géén idee waar het zou thuishoren :=

Dus .. iemand? Welke kleur heeft mijn pony?
Sommigen zeggen dit, ik denk dat, anderen vragen weer: is het een ... ?

En ik weet het ondertussen niet meer }:0
Dus wat denken jullie? En waarom?

Hier 2 foto's, meer zijn er natuurlijk te vinden in mijn profiel/topics ;)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 16-04-09 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:39

Ik gok op een zweetvos.

'Een zweetvos is een voskleurig paard met lichter gekleurde manen en staart.'

Mizora

Re: [KG]Welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:18

Ik zou gokken op een zweetvos met sooty.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:22

Ik heb eentje met nagenoeg dezelfde kleur http://www.mijnalbum.nl/Album=6VKNLTWN
Misschien is het op die foto's niet goed te zien, maar hij is donker vos met grijs/bruinachtige manen waarin ook stukken wit zitten.

Op zijn papieren (Wesh cob OS) staat dat hij 'levervos' is.
Zijn fokker heeft nog pony's met die kleur (oa zijn vader) dus ik neem aan dat dit wel correct is?

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:23

ik denk ook zweetvos. mijn pony heeft dat ook precies, een donkere vacht met 'blond/grijze' manen. in haar papieren staat gewoon vos maar mij wordt vaak verteld dat ze zweetvos is.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:02

een zweetvos heeft echt gele tot witte manen, dus ik zeg gewone vos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:09

Ik denk dat je zelf ook wel kan zien dat het geen gewone vos is? := :+

Ondertussen heb ik deze uitleg gehad:
Citaat:
Hi

Vaderlijn:
Ik ben een beetje in zijn pedigree gedoken en heb een foto van half-zus van zijn vader (uit dezelfde moeder D.D. Debby) gevonden die veel weg heeft wat kleur betreft:

Afbeelding
Hier met een vos veulen:
Afbeelding

In deze moederlijn zit sabino wat misschien het antwoord is voor de bleke manen en staarten van haar nakomelingen.

Voeg daarbij dat er ook een sterk sooty invloed is in de vaderlijn van Valentino dan krijgt je een 'vergrijsing' of 'vervuiling' van de haarkleur van de manen en staart. Ook in deze vaderlijn is de sabino gen aanwezig.

Moederlijn:
Minerva: Afbeelding

Hier een halfbroer uit dezelfde merrie, met 'flaxen' gen (zweetvos):
Afbeelding

Dit is een foto van de vader van de moeder: hier zie je de expressie van het 'sooty' gen over de hals, schouders en rug van de hengst: het vervuild de kleur door het donkerder te maken:
Afbeelding

Je pony:
Als ik zo de foto's van zijn familie bekijk en zijn eigen foto's dan denk ik dat hij een zweetvos is met sooty; hij heeft waarschijnlijk het 'Flaxen' gen (wat zijn verbleekte manen geeft en normaal ook de staart) van moeder's kant geerft en het 'Sooty' gen (wat de vervuiling van de kleur veroorzaakt) van of vader's of moeder's kant.
Op deze foto (van je eigen) zie je duidelijk het aanwezigheid van sooty: http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpg

Ik heb tot nu toe (+30 jaar) nog nooit een zuiver ras NF gezien met het zilver gen, en aangezien het nergens voorkomt in zijn pedigree langs moeder's kant (langs vader's kant is het onmogelijk), draagt hij echt deze gen niet en is dus geen zilver-bruin enz.

Natuurlijk is wat boven staat alleen een 'educated guess' aangezien ik niet het pony in levende lijf heb gezien, dus hoop ik dat je iets hebt aan mijn 'vermoeden'.

groetjes

Dus, met andere woorden, ik heb een speciaal geval :+
Kunnen jullie je vinden in deze uitleg? Ik vind het wel aannemelijk :j
Weet alleen nog steeds niet zeker hoe ik dan de kleur moet omschrijven := :') Gewoon zweetvos met sooty? Of zweetvos met sooty & flaxen?

Gewoon zweetvos vond ik veel simpeler _O-

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:41

Maar kijk dat ik denk dat het een normale vos is komt hierdoor foto hieronder ...
Afbeelding
deze heb ik vorig jaar gefokt, aan de voorkant een doodnormale koffievos, maar aan de achterkant is het weer meer een zweetvos.
staat op papier gewoon als koffievos, want dat is het ook maar de kleur van manen en staart kloppen bij haar ook niet helemaal.
en ja als je denkt dat jouwe het flaxen gen heeft, of het zeker weet dan is het een doodnormale zweetvos :)

en wat staat er dan bij kleur als je naar de vader kijkt op internet of wat?
en de moeder heeft die lichte manen niet he, dus dan komt het echt van vaders kant denk ik.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:46

Mijn pony is net zo en staat als zweet vos te boeke. maar twijfel zelf ook erg, ga binnenkort een test laten doen op zilvergen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:48

De website doet het niet meer .. dus kan geen foto van z'n vader laten zien. Maar die is bruin/zwart (donkerbruin denk ik, maar kan het niet 100% zeker zeggen). Dus zwarte manen :+

Edit; oh, heb de foto kunnen achterhalen :+
Dit is de vader:

Afbeelding

Geen idee of er ook een foto is waar hij volledig op staat..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:42

De moeder heeft dus geen zichtbaar zilver en de vader heeft zowieso het zilvergen niet ... misschien draagd de moeder dan het zilvergen, want dat is niet zichtbaar op vos alleen op bruin.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:51

ik dacht eerst dat ze silvergen zou hebben maar de manen lijken er nier helemaal op dus ik denk niet dat het silvergen heeft. ik denk dat het een gewone vos met scooty. iets in die richting

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:13

Ok, bedankt, zal dat eens doorlezen als ik wat meer tijd heb ;)

Nu vroeg iemand mij, denk ergens anders, of die van mij ook appeltjes had of niet. Toen zei ik: bij mijn weten niet .. Maar gisteren zag ik dus dat ie dat wel heeft :+ Maar ik dacht altijd dat appeltjes iets was van gezond zijn/zich goed voelen en niet meteen iets wat met een kleur te maken had? Maar omdat ik die vraag dus kreeg meld ik het toch maar even ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:21

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 00:19

Dit is een gewone zweetvos, en een gewone zweetvos zit vaak ingewikkeld in elkaar met sooty en flaxen.
Minerva heeft geen zilvergen, Falco ook niet, dus je ruin kan het ook niet hebben.