Hi
Vaderlijn:
Ik ben een beetje in zijn pedigree gedoken en heb een foto van half-zus van zijn vader (uit dezelfde moeder D.D. Debby) gevonden die veel weg heeft wat kleur betreft:

Hier met een vos veulen:

In deze moederlijn zit sabino wat misschien het antwoord is voor de bleke manen en staarten van haar nakomelingen.
Voeg daarbij dat er ook een sterk sooty invloed is in de vaderlijn van Valentino dan krijgt je een 'vergrijsing' of 'vervuiling' van de haarkleur van de manen en staart. Ook in deze vaderlijn is de sabino gen aanwezig.
Moederlijn:
Minerva:

Hier een halfbroer uit dezelfde merrie, met 'flaxen' gen (zweetvos):

Dit is een foto van de vader van de moeder: hier zie je de expressie van het 'sooty' gen over de hals, schouders en rug van de hengst: het vervuild de kleur door het donkerder te maken:

Je pony:
Als ik zo de foto's van zijn familie bekijk en zijn eigen foto's dan denk ik dat hij een zweetvos is met sooty; hij heeft waarschijnlijk het '
Flaxen' gen (wat zijn verbleekte manen geeft en normaal ook de staart) van moeder's kant geerft en het '
Sooty' gen (wat de vervuiling van de kleur veroorzaakt) van of vader's of moeder's kant.
Op deze foto (van je eigen) zie je duidelijk het aanwezigheid van sooty:
http://i152.photobucket.com/albums/s195 ... border.jpgIk heb tot nu toe (+30 jaar) nog nooit een zuiver ras NF gezien met het zilver gen, en aangezien het nergens voorkomt in zijn pedigree langs moeder's kant (langs vader's kant is het onmogelijk), draagt hij echt deze gen niet en is dus geen zilver-bruin enz.
Natuurlijk is wat boven staat alleen een 'educated guess' aangezien ik niet het pony in levende lijf heb gezien, dus hoop ik dat je iets hebt aan mijn 'vermoeden'.
groetjes