Wel of niet drachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Wel of niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:29

Mijn merrie is vorig jaar geinsemineerd, het eitje had losgelaten, maar verder ben ik er niet mee bezig geweest, omdat de merrie daarna niet meer handelbaar was. Ze is verder het hele jaar hengstig geweest.
Sinds een maandje staat ze nu thuis (stond altijd op een pensionstal) en krijgt ze ander maar wel evenzoveel voer. Ze wordt nu wel dikker en dikker, maar toch wordt ze precies iedere 3 weken weer hengstig.

Kan iemand mijn vertellen of het mogelijk is dat ze nu drachtig is, of is het zo: hengstig = niet drachtig? Je hoort het bij mensen namelijk ook: wel ongesteld, wel zwanger. Ik weet het niet meer haha..

kappiegirl

Re: Wel of niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:39

Ik denk dat het komt door het andere voer, het zou natuurlijk kunnen dat ze daar voller van word omdat er andere samenstellingen in zitten.
Ik heb een shetlandermerrie die eigenlijk tussen 5 en 19mei uitgerekend was van een veulentje ze werd van de merriebrok die ik braaf met 9maanden ben beginnen te voeren steeds dikker en dikker en toen de dierenarts voor mijn andere paarden kwam heeft ze even naar haar gekeken en voor de zekerheid gescant omdat ze zeker wilde weten dat ze niet te dik was zodat het problemen zo geven bij het bevallen maar ze was gewoon leeg en dus drachtig van een zak voer om het zo maar even te noemen. Ze is schijndrachtig en krijgt nu ook een uier maar heb haar op dieet gezet en in beweging en ze valt nu goed af helaas krijgt ze een uier en blijft de hengstigheid nog uit. Anders was ze gewoon weer gedekt.
Ik zou even kijken wat de samenstelling van het voer is en of ze daar misschien niet dikker van zou worden.
Als je het heel zeker wilt weten moet je haar even laten scannen of op laten voelen.
Succes

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:17

Hoihoi,

Ik volg dit even mee....

Ik heb mijn D pony merrie van de zomer 1,5 maand met een shethengst in de wei gehad, waar niet dagelijks toezicht was. Van de week zag ik dat ze hengstig was, maar niet troebel. verder plast ze regelmatig. Haar uier lijkt (weet ik niet zeker) heel iets gegroeid te zijn (kan ook schijn zijn van mijn kant uit). verder heeft ze een volle achterkant, maar je kunt toch nog wel wat de ribben zien.
Ik ontworm haar verder na mest- en bloed onderzoek, dit is bijna niet nodig. De vacht glanst, ondanks een dikke wintervacht, als een spiegeltje. Nu vraag ik me dus af of ze nou wel of niet drachtig kan zijn.....

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:35

Als je het echt zeker wilt weten moet je de merrie gewoon even laten scannen bij of door de dierenarts.

de kosten hiervoor vallen best mee :9

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 12:12

Ik denk dat ik dat inderdaad binnenkort maar moet gaan doen. Probleem is alleen dat ze met een ruin op het land staat en die 2 vreselijk aanhankelijk naar elkaar zijn. 1 paard eruit en het is dikke paniek. Moet binnenkort maar aan wennen, allebei, maar als iemand had gezegd nee, je merrie KAN NIET drachtig zijn, omdat ze normaal hengstig, doe ik moeite voor niets en hebben die beesten paniek zonder doel.

Voer moet ik dan inderdaad maar ff nakijken. Het is sportbrok, eerst kreeg ze gewoon basisbrok. Maar dan kan ze toch niet dikker van worden? Alleen van hooi toch?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:28

Oh, sportbrok...

Daar zitten veel meer voedingsstoffen in dan in basisbrok. Dikke kans dat ze daar dikker van is, maar alleen de dierenarts kan met zekerheid zeggen of een merrie drachtig is of niet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:50

als ze zo lastig doen als er 1 weg is gewoon de ruin ernaast zetten als ze gevoelt moet worden. bij ons loopt de shet er ook gewoon altijd bij.

als het te nieuwschrierig is moet ze vast maar nooit uit zicht.

veel sterkte met de dierenarts

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 14:07

moet zowiezo met de merrie dan naar de kliniek, mobiel scanapparaat hebben ze namelijk niet. Maar het beestje moet er maar aan wennen.

Maar wat ik dan niet snap aan dat sportbrok/basisbrok: mijn andere paard (ruin) krijgt veel meer, eet altijd alles op, maar wordt juist dunner. Of heeft dit dan weer met hormonen merrie/ruin te maken?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:23

inderdaad andere hormoonhuishouding en het zou kunnen dat de merrie wat minder doet waardoor ze minder verbruikt. En als ze de zelfde hoeveelheid voer krijgt van de sport brok als van de basisbrok dan zou het kunnen dat ze daar dikker van word omdat er meer energiewaardes en vetten en oliën in zitten en dus daar wat voller van zal kunnen worden.
Mijn merrie is een stuk magerder geworden toen ik van merriebrok naar basisbrok over ging, terwijl ze dus ook inderdaad de zelfde hoeveelheid kreeg. Haar heb ik nu op sportbrok staan en nu komt ze weer iets aan als ze straks op gewicht is dan ga ik minder voeren om haar op gewicht tehouden.