Oogranden van mn palomino worden roze op sommige stukjes ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Oogranden van mn palomino worden roze op sommige stukjes ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 19:40

Ik heb een lichte palomino welsh nwr merrie zie de foto
Afbeelding
Ze word 14 mei 11 jaar en heeft altijd gewoon donkere oogranden gehad.
Nu zag ik een poosje geleden dat het donkere pigment (weet niet hoe ik het anders moet noemen) op sommige plekken daar weggaat en dat dat roze word.
Ook had ze altijd op haar neus een ruitvormige roze plek, maar nu heeft ze sinds een poosje ook nog een hart vormig plekje erbij gekregen zie foto .
Afbeelding
soms vraag ik me af waar het klavertje en de schoppen blijven haha.
Maargoed weet iemand hoe dit komt dat ze steeds op meer plekken roze krijgt?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:05

Net als bij oudere mensen, krijgen ook paarden als ze ouder worden ook last van huidpigmentatie verlies. Dit is niets drastisch en komt vrij veel voor.
Ook beschadiging, door bijvoorbeeld schuren, kan de oppervlakte huid dusdanig 'beschadigen' dat het niet meer volledig terug hersteld en je krijgt bijvoorbeeld bleke (pigmentlose) plekken.

De ruit op haar neus is een uitloper van haar bles. Bijwijze spreken is het het puntje onderaan de uitroepteken ! Ik verwacht niet, maar hoop van wel, dat de schetser ook deze snebje heeft ingekleurd op haar grafisch signalement. Wat de andere hartvormig snebje betreft ... is het mogelijk dat deze ook altijd aanwezig is geweest maar heel klein? Of is het altijd een deel van de ruit geweest maar nu (waarom weet ik niet) is afgezonderd door een stukje donkere huid?

Let wel op: dit zijn plekken die super gevoelig zijn voor zonnenbrand!!

stalmilagro

Re: Oogranden van mn palomino worden roze op sommige stukjes ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 17:39

Oke bedankt voor je reactie.
Dat ruitje staat inderdaad voor sneb.
Dat hartje heeft ze pas met een jaar of 10 gekregen en is plots in 1x gekomen zonder dat er eerst een klein roze puntje was.
Die maakt dus ook geen deel uit van de sneb.
Maar dan weet ik in ieder geval waardoor het komt .