Geboorte? Moest je ingrijpen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ingegrepen bij geboorte ja of nee.

Ik heb gewaakt en heb moeten ingrijpen.
18 (43%)
Ik heb gewaakt en er was geen hulp nodig.
15 (36%)
Ik heb niet gewaakt en heb een gezond veulen.
8 (19%)
Ik heb niet gewaakt maar er was wel hulp nodig geweest.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 41

Wilawander

Geboorte? Moest je ingrijpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:44

Je hoort vaak dat er bij de geboorte wat mis gaat zodat er toch ingegrepen moet worden. Heb zelf ook de ervaring dat het elke keer toch maar goed was om erbij te zijn. Mij zou het wel intresseren om een poll te starten over wel of niet ingrijpen bij de geboren veulens van dit jaar. En wat dan de percentages zijn.

Dana01

Re: Geboorte? Moest je ingrijpen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:07

ik heb gestemd, Summer had een red bag bevalling en MSS zou er niet meer geweest zijn als we niet hadden geholpen....

ik persoonlijk ben van mening dat als je fokt, je ze geen seconde uit het oog moet verliezen, er zit zo'n dun streepje tussen leven en dood.... en als het veulen er is, en alles is okay... dan was het het meer dan waard :j

ik kan dan ook erg weinig begrip opbrengen voor mensen die roepen dat ze zich in de natuur ook wel redden.....
onze paarden leven al jaren niet in de natuur, in de natuur hebben ze geen beperkte ruimte om te veulenen en in de natuur..... bla bla....

fokken is gewoon erg goed opletten :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:39

Ik heb nu 7 veulens gefokt. 6 keer is alles prima gegaan, vanacht had nummer 7 echt hulp nodig omdat er een pootje niet goed lag.

Ik waak altijd zo goed mogelijk, maar heb altijd snelle merries die het soms binnen 20 minuten, tussen de controleerbeurten door even doen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:08

maar die die het gauw even binnen de 20 minuten doen, daar was dan meestal ook gewoon geen hulp bij nodig he ;)

ga verder ook helemaal mee met wat dana zegt :j

hier inmiddels tinkerveulen nr 8 geboren en nr 9 op komst.
andere bevallingen reken ik niet mee, aangezien ik me daar nauwelijk wat van herinner (langer geleden en waren niet mn eigen paarden, was nog kind toen)

We hebben ALTIJD gewaakt!

1ste geboorte waren we bij, hebben niets hoeven helpen, alles ging vlot
2de geboorte heeft ze het gauw even zonder toeschouwers gedaan, ging vlot
3de geboorte idem als geboorte 2
4de geboorte idem als geboorte 2
5de geboorte waren we weer aanwezig, geen hulp nodig
6de geboorte had de merrie de hele laatste maand valse voorweeën waardoor ze compleet uitgeput was nog voor de bevalling begon, hebben toen even hoofdje en schouderpartij helpen komen, maar verder alles vlot gegaan, denk echter wel dat ze het érg lastig zou hebben gehad zonder hulp
7de geboorte was ik er bij, elleboogslot, dus 1 voorbeentje even moet bijtrekken, verder alls vlot en denk ook dat de merrie dit gewoon zonder hulp had gekund
8ste geboorte was een regelrechte katastrofe, veulen was veel te groot en merrie stopte met persen, zonder hulp waren zowel merrie als veulen erin gebleven!

Dit gaat wel over 2 verschillende merries.
De merrie met de zware bevalling dit jaar, is in 2003 vlot bevallen zonder hulp, in 2005 zonder hulp vlot bevallen van een tweeling (levend en gezond), in 2007 vlot bevallen zonder hulp, in 2008 had zij die voorweeën en heeft ze dus wel wat hulp nodig gehad.
Je kan er dus zéker ook niet vanuit gaan dat als je merrie eerder vlot bevallen is, het ook altidj zo zal lopen!!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:13

frenia schreef:
maar die die het gauw even binnen de 20 minuten doen, daar was dan meestal ook gewoon geen hulp bij nodig he ;)

Idd, daarom maak ik me ook niet zo druk.
Merrie gister avond was een kwartier daarvoor nog gecontroleerd en was enkel wat warm, maar nog niet liggen of weeen. Toen ik wakker werd wel, was er binnen 2 minuten (op het erf, maar moest me nog ff aankleden).
Was erg blij dat ik er bij was, als ik zag hoe kapot die merrie nu al was van die paar minuutjes zinloos persen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:18

Ik was bij de bevalling, merrie heeft alles alleen gedaan :) incl het schoon en droog likken..we hebben het veulen alleen iets verlegd zodat ze er bij kon..veulen is nu 11 dagen oud en ze doen het beiden super :j

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:52

Ik heb nu 7 veulens gehad

Veulen 1(Kyra): Stond er in de ochtend ineens plots naast, alles was goed gegaan zonder hulp
Veulen 2(Vienna): Wel gewaakt en toch presteerde de merrie het te doen terwijl we het niet zagen, de achterbenen zaten er nog net in toen we het ontdekte
Veulen 3(Aishlyn): Gewaakt en zijn we bij geweest, merrie deed het plots buiten. Geen hulp nodig gehad
Veulen 4(Nevil): Gewaakt en bij geweest, merrie had geen hulp nodig
Veulen 5(Aura): Gewaakt en bij geweest, merrie had op dat moment geen hulp nodig maar had heel erg veel pijn erna..
Veulen 6(Stitch): Gewaakt en bij geweest, merrie had geen hulp nodig, ontzettende vlotte geboorte, binnen 10 minuten geboren
Veulen 7(Aiden) Gewaakt en bij geweest, merrie heeft wel hulp nodig gehad, beentje lag fout en het veulen had het al benauwd..

Veulen 8 moet er nog aankomen over een aantal weken..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:01

Veulen 1(AZ Hafeedah Vogue): Gewaakt en erbij geweest, geen hulp nodig gehad. Veulen binnen maximaal 10 minuten geboren, dus een hele snelle bevalling.
Veulen 2(AR Sinan Shaikyria: Een aantal keer extra gecontroleerd, maar niet constant gewaakt, omdat we het nog niet verwacht hadden. Niet bij geweest, ook geen hulp nodig gehad(gelukkig). Toen wij kwamen was het veulen maximaal een half uur/3 kwartier oud. We hebben het wel geholpen met opstaan, ze had zich helemaal in een hoekje gescharreld en kon daar niet meer vandaan en dus ook niet opstaan.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:07

Veulen 1: zijn we bij geweest, geen hulp nodig gehad
Veulen 2: zijn we niet bij geweest. Veulen liep smorgens gezond en wel in de wei maar aan de bevallingsplek te zien heeft de merrie er flink werk mee gehad.

Over een paar weken verwachten we weer een veulen, en omdat ik nog benauwd krijg bij het idee wat er bij nummer twee fout had kunnen gaan wordt er nu al heel op tijd met waken begonnen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:19

1e veulen; gewaakt & moeten helpen (met 2 man)
2e veulen; merrie zelf gaan liggen in de wei, alles zelf gedaan, wel hulp in de buurt, maar was niet nodig.
3e veulen; niet gewaakt (of tenminste, net die nacht niet ;( ), veel te groot veulen, zowel merrie als veulen overleden.

dit jaar verwachten we 2 veulens, na veulen nr. 3 wordt het zeker weten waken.. 1 ervan is sowieso een maidenmerrie. Persoonlijk denk ik dat je altijd moet waken/ toezicht moet hebben. Voor je het weet ben je alles kwijt... doet me nog steeds veel zeer als ik eraan denk hoeveel pijn m'n lieve merrie gehad heeft, en dat ze het met hulp wellicht gered had..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:58

Afgelopen jaar hebben we voor het eerst echt moeten helpen. Het veulen was van voor heel breed en de merrie wat smaller. Misschien had ze het zonder hulp wel gered, maar het duurde inmiddels te lang naar mijn zin dus toen toch maar een beetje mee geholpen. Met een volledig uitgeputte merrie vanuit het principe de natuur redt zich wel schiet je ook niks op. Dan liever een merrie die in staat is om aan het veulen te denken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:11

Zal zelf ook even mijn ervaringen delen.

Veulen 1: Zeer zware bevaling. Beentje lag dubbel, door de pijn bij de merrie raakte deze in schock waarddoor ze helemaal van de wereld was en niks meer deedt. Veulen was al paars aangelopen. Hebben het toch al grote veulen er met 3 man af moeten trekken. Als we er niet op tijd bij waren geweest dan waren beiden dood geweest.

Veulen 2: Vlies ging niet vanzelf kapot en merrie lag met kont strak in de hoek.

Zorg ook dat ik erbij ben. Ik waak via camera in de stal.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:58

ikzelf heb maar 1 ervaring.
Merrie drachtig gekocht zonder dat we het wisten.
Ik moest gewoon naar school, maar de staleigenaren hielden een oogje in het zeil.
Op en gegeven moment ziet een kennis van me mijn merrie liggen, ze is erheen gerend. Toen ze zag dat mijn merrie aan het bevallen was heeft ze vlug de staleigenaar geroepen en ze hebben het vlies moeten stuk trekken, en ook even zo helpen trekken omdat de schouders niet wouden vlotten. Had die kennis dat niet gezien had mijn veulen waarschijnlijk niet geleefd.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:00

Hier wordt ook altijd gewaakt.
Op de 40+ veulens (ben de tel kwijt) had het me toch heel wat veulens en minimaal 1 merrie gekost als ik er niet bij was geweest.

Sommige merries doen het prima zonder hulp.
Maar ik ben er wél bij zodat ik kan helpen als het nodig is.
Soms is een klein beetje hulp al voldoende, andere merries en/of veulens hadden zonder hulp simpel gezegd dood in de stal gelegen.

Hier in de buurt zit ook iemand die 'de natuur' z'n gang laat gaan met de merries in de wei zonder toezicht.
Maar die zegt ook gewoon dat ie rekening houdt met 10% dode veulens per jaar. Met zijn 50 merries zijn het er de meeste jaren trouwens wel meer dan 5 dode veulens.
Het is maar hoe je fokken wil natuurlijk...

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:02

"ik heb gewaakt en moest ingrijpen'.
2 keer heb ik moeten ingrijpen. 1 merrie echt bij het veulenen. Merrie was te moe om nog iets te doen.
en de 2e keer, was na het veulenen. De merrie liet het veulen niet drinken.
Al is het allebei gelukkig wel goed gekomen! :)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 23:56

Bij mijn shetten had ik het van 1 niet in de gaten.
Ze was pas 310 dagen drachtig ik had haar nog niet op de camera staan. 's morgens liep er een veulen naast gelukkig dat alles goed gegaan is.
Bij mijn andere shet had ik het wel in de gaten en daar had ik ook de camera op aan staan. Net toen ik weer de nachtdienst in moest vond zij het leuk om te bevallen. Mijn ouders hebben toen gewaakt en mijn broer heeft moeten helpen bij de geboorte omdat het veulen aardig groot was en op de schouders bleef steken.

Volgend jaar gaat de camera aan als ze 290 dagen drachtig zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 08:13

Onze Sofie (minishet) heeft in 2007 na 328 dagen dracht haar 1e veulentje op de wereld gezet. Begin april dit jaar haar 2e veulentje (na 354 dagen dracht). Beide keren heb ik wel even moeten helpen, omdat de veulens (ook al zijn ze nog zo klein) verhoudingsgewijs tov Sofie wel groot zijn. Bij beiden het vlies kapot moeten maken en even meetrekken tijdens een perswee om de schouders er door te krijgen. Anders duurt het net ff te lang en raakt Sofie te uitgeput. Verder ging het beide malen prima, veulens vlot in de benen, nageboorte er vlot af, vlot drinken en darmpek kwijt. Dus mag zeker niet klagen wat dit betreft. "Ons" 3e veulen zit er aan te komen (hoop ik), ons andere shetje Daisdy draagt vandaag nl. precies een jaar. Zij heeft bij de vorige eigenaar ook al eens een veulen gehad, dat was goed verlopen, maar ik heb met haar geen ervaring, dus waken maar.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:23

ik reken even alleen syl, andere merries waren van iemand anders.

Vorig jaar, dode tweeling op 8 maanden, bij geluk kwamen we er snel achter. Hebben haar toen moeten pellen, als we er niet waren geweest zou ze zichzelf vergiftigd hebben.

Dit jaar, gezond merrie veulen, maar lag wel gedraaid en de kans dat de navelstreng dan in de merrie al scheurt is groot. Alles is goed gegaan want heb haar zelf even gedraaid. De kans dat het goed was gegaan als ik er niet was is er, maar de kans dat de navelstreng brak was er ook, dan had syl erg snel het vlies open moeten maken, en ze lag 10 minuten na de bevalling nog..