Wat vinden jullie van Cardento?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CAS_3

Wat vinden jullie van Cardento?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:05

Hoi allemaal,
Dit jaar ga ik mijn merrie voor de 2x maal laten dekken! Cardento is één van de mogelijke hengsten!
Graag zou ik willen weten hoe zijn nakomelingen zijn....
* Karakter
* Exterieur
* Goede/negatieve eigenschappen
*....

eilander

Re: Wat vinden jullie van Cardento?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:02

Wij hebben dit jaar onze merrie laten dekken door Cardento om m.n. de galoppade te verbeteren.
De merrie is een Niveau x No limit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:31

-> F-AM

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:32

Hoi dorien :) Hoe gaat het met Casa en haar veulen?
Voor cardento: kan verbeteren: galop, knie actie en knappe hals en is natuurlijk bewezen..
voegt bloed toe, maar zou wel niet het simpelste karakter hebben (Simeun hier op bokt zou de hengst gekend hebben van een springstal waar zij werkte en waar hij soms kwam trainen)
Er zijn relatief weinig nakomelingen van de hengst naargelang hij wel gepresteerd heeft.
Ik weet dat mijn springlesgever van vroeger ons cardento toen had afgeraden omdat die nog wel eens echte damespaardje durfde geven... Dit is slechts de mening van 1 persoon zo'n 3jaar geleden, dus niet iets om je aan op te trekken, maar misschien iets om verder info over te zoeken?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:25

Cardento geeft juist super karakters!!!

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:50

jij zegt vaak van hengsten dat ze bloed toevoegen Karenn ..vraag me af of je wel weet wat een bloedpaard is ..
Capitol bloed moet je nou niet bepaald nemen om bloed aan je merrie toe te voegen ..maar je moet net een bloedmerrie hebben ..Cardento was nou net niet het beeld van een bloedpaard in parcours ..eerder een echte trage Capitol ..dus denk dat je merrie best de nodige reflexen moet hebben ...en zoals Eilander zegt ..hij is heel ongecompliceerd en nuchter

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:24

Libbylib schreef:
jij zegt vaak van hengsten dat ze bloed toevoegen Karenn ..vraag me af of je wel weet wat een bloedpaard is ..
Capitol bloed moet je nou niet bepaald nemen om bloed aan je merrie toe te voegen ..maar je moet net een bloedmerrie hebben ..Cardento was nou net niet het beeld van een bloedpaard in parcours ..eerder een echte trage Capitol ..dus denk dat je merrie best de nodige reflexen moet hebben ...en zoals Eilander zegt ..hij is heel ongecompliceerd en nuchter

Ik had van Cardento een paar 'commentaren' gelezen en daar kwam een aantal keren uit dat hij bloed zou toevoegen. En ik probeer altijd wel voorzichtig te zijn met mijn commentaren zodat er mensen zoals bv jullie op zouden kunnen reageren. "Cardento zou...en dan erachter dat ik dat van dat meisje gelezen had om duidelijk te zijn dat ik het zo niet 'algemeen' gelezen heb"

En van de hengsten zoals vb lucky boy waar ik dus van zei dat hij bloed toevoegt (voor de rest weet ik niet van welke hengst ik dit nog gezegd heb) heb ik naar de hengstenhouder gebeld, daar verwacht ik dus wel eerlijk antwoord van...

En verder weet ik wel wat een bloedpaard is, maar al te goed! Maar ik baseer mij vooral op dingen die ik gelezen heb, of paarden die ik gezien heb, probeer mij zo voorzichtig mogelijk uit te drukken zodat iedereen het altijd nog kan verbeteren

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:08

Cardento fokt ws. meer bloed dan je denkt, wanneer ik tenminste terugdenk aan de hengstenkeuring. Daar zaten geen trage hengsten bij. En van moederskant voert Cardento natuurlijk wel veel bloed. In het parcours zijn het ook fijne paarden. Hij fokt niet zo groot als hij zelf is en hij heeft echt top gepresteerd en dan heb je volgens mij het juiste karakter!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:45

sportfokker schreef:
Cardento fokt ws. meer bloed dan je denkt, wanneer ik tenminste terugdenk aan de hengstenkeuring. Daar zaten geen trage hengsten bij. En van moederskant voert Cardento natuurlijk wel veel bloed. In het parcours zijn het ook fijne paarden. Hij fokt niet zo groot als hij zelf is en hij heeft echt top gepresteerd en dan heb je volgens mij het juiste karakter!

Hier heb ik mij ook op gebaseerd. De moederlijn voert behoorlijk wat volbloed, en ook al is Capitol dan geen bloedkikker, moederlijn drukt toch ook zijn stempel. En dan had ik van enkele nakomelingen gelezen dat ze meer bloedgemaakt waren, of bloederiger waren als de moeders. + een paar keer gelezen bij wat Cardento zou vererven. Dat van die grootte (en een beetje 'het spek') dat was volgens mij vooral wat mijn trainer toen bedoelde, omdat mijn merrie toen nogal een klein, iel ding was en dan het ''risico'' natuurlijk hoger ligt. Ik heb Cardento ooit in het echt aan het werk gezien en toen leek hij me wel nuchter maar ook niet echt super koel. Dat was natuurlijk maar een moment, dus daar kan je niet veel uit oordelen maar hij liep toen wel lekker fris de piste door. Wat natuurlijk goed is!
Ik vond hem toen zelf wel niet bloedgemaakt tonen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:53

Ik ken een paar Cardento's die nogal van elkaar verschillen.
2 uit een Niveau(niet die van mij!!!) die echt wel wat meer bloed konden gebruiken.
1 uit een Indoctro ,een bloederig ding.
2 waarvan ik de moedersvader niet ken maar bloederige en mooie dieren.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:20

sportfokker schreef:

je moet je wel inbeelden dat hij gebruikt is op bloederige merries en dat in combi met bloed in de moederlijn ..maar ik zou hem niet gebruiken op een "trage merrie " de oudere generatie producten van hem ( in Zweden ;) ) komen ook uit van die typische zweedse merries ( voor de meiden die van de ponies wegkomen ..type Mynta 8-) ) -kijk maar hoe goed Robin z het bvb in de zweedse fokkerij heeft gedaan op dat soort merries ..
ik heb er een paar zien springen in Lummen onder de Zweden ..en het waren toch imo typische cardento's ..grootramige iets "trage " paarden met veel vermogen ..

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:33

soms is youtube ook wel handig ..als je Cardento intikt rollen er een pak nakomelingen uit ..krijg je toch ook een beeld van de gemiddelde Cardento en niet de paar "besten " van de hengstenkeuring *D

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:04

Zo heb ik dat idd ook met Corland gedaan om aan informatie te komen.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:50

Karennnn schreef:
Voor cardento: kan verbeteren: galop, knie actie en knappe hals en is natuurlijk bewezen..
voegt bloed toe, maar zou wel niet het simpelste karakter hebben (Simeun hier op bokt zou de hengst gekend hebben van een springstal waar zij werkte en waar hij soms kwam trainen)
Er zijn relatief weinig nakomelingen van de hengst naargelang hij wel gepresteerd heeft.
Ik weet dat mijn springlesgever van vroeger ons cardento toen had afgeraden omdat die nog wel eens echte damespaardje durfde geven... Dit is slechts de mening van 1 persoon zo'n 3jaar geleden, dus niet iets om je aan op te trekken, maar misschien iets om verder info over te zoeken?

dit jaar is er geen veulentje! mits we vorig jaar al met een laat veulen zaten!!!
Onze jaarling (Icasa) doet het goed, mooi gebouwd, goed aan de maat & heeft betere gange dan de vader (echo vh neerbosch). Normaal wille we casa binne een 2 tal weke late dekke!!! Ik weet het alleen allemaal niet meer goed! Iedereen zegt altijd maar slechte dinge als je iets vraagt over een hengst. En een "perfecte" ga je nooit vinde! =S ....
Klein probleem dus wnt kmoet van ons ma onderhand beslisse! Sommige mensen vinde cardento op mijn merrie wel passe en nummero uno vinden de meeste ook wel gaan maar die is wel duurder!
xx
Laatst bijgewerkt door CAS_3 op 27-04-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:51

Wat ik zelf van cardento gehoord heb is:
*vererft veel front
*geeft meestal goede veulens
*heeft veel paarde bij de jonge paarde in zwede lope , die daar dan nog is goed presteren
*hier zijn er nog niet veel veulens van omdat hij lang in zweden heeft gelopen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:53

Dorien_Vdp schreef:
Karennnn schreef:

dit jaar is er geen veulentje! mits we vorig jaar al met een laat veulen zaten!!!
Onze jaarling (Icasa) doet het goed, mooi gebouwd, goed aan de maat & heeft betere gange dan de vader (echo vh neerbosch). Normaal wille we casa binne een 2 tal weke late deke!!! Ik weet het alleen allemaal niet meer goed! Iedereen zegt altijd maar slechte dinge als je iets vraagt over een hengst. En een "perfecte" ga je nooit vinde! =S ....
Klein probleem dus wnt kmoet van ons ma onderhand beslisse! Sommige mensen vinde cardento op mijn merrie wel passe en nummero uno vinden de meeste ook wel gaan maar die is wel duurder!
xx

Ik bedoelde indd de jaarling Icasa :)
Nee inderdaad een perfecte ga je nooit vinden. Maar bij jullie casa lijkt cardento mij wel te passen.
Zeker omdat ze hier ook zeggen dat hij een nuchter karakter geeft, natuurlijk zullen daar wel uitzonderingen op zijn, zoals hier soms ook gezegd wordt, maar de merrie doet natuurlijk ook veel!
Numero uno is inderdaad wel wat duurder. Heb je al eens naar een hengstenstation ofzo gebeld/gemaild met wat zij aanraden op jouw merrie.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:03

Ja, ik heb er al naar een paar gemaild en deze week ga ik is telefoneren, gaat altijd iets vlotter!!!
Maar ik vraag altijd eerst wat voor merries bij de hengst passen en pas later of de mijn eventueel zou passen! Zo ben ik zekerder dat ze me niks wijs aan het make zijn! :)
Cardento's zijn over het algemeen geen moeilijke paarde n,wat ik zelf heel belangrijk vind! Ze mogen karakter hebbe maar mits ik al met een karaktermerrie zit, moet de hengst dat niet te hard doorgeve!
Eind deze week ga ik definitief beslissen want hoe meer ik nadenk en opzoek over de verschillende hengsten, hoe meer ik begin te twijfelen!