Fjorden Allesdragers ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Fjorden Allesdragers ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:46

Je hoort en leest zovaak dat koudbloeden zoals de fjord geschikt zijn voor de wat zwaardere mensen, maar na gisteren ga ik er wel een beetje aan twijfelen hoor, mijn fjord een lekkere stevige tante (niet meer dik :D ) gewoon een hele stevige en brede bouw volgens mijn dierenarts.

Had gister een kennis van me op dr rug, jongetje (hij is meen ik 12?) is voor zijn leeftijd erg zwaar en heeft ook ernstig overgewicht ik denk dat hij rond de 75 kilo zal wegen? hij vroeg of hij ook even op Lindia mocht rijden/zitten zijn zusje was ook geweest ik had mijn zadel er wel op hij ging zitten (gewoon heel rustig) en ik merkte dat Lindia zelf wat onrustig werdt ze vind het inelk geval erg onprettig een zwaarder persoon op dr rug.

Merken jullie dit ook bij je fjorden?

Zelf weeg ik 59/60 kilo zal het komen omdat ze zo'n gewicht niet gewend is of? haha hij heeft er overigens nog geen 2 minuten opgezeten heb een klein stukje kunnen stappen hij vond het doodeng :P

fjordnina

Re: Fjorden Allesdragers ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:55

Het is maar een gedeeltelijke waarheid dat zwaardere rassen ook zwaardere mensen kunnen dragen.

Ik ga voor een fjord in principe uit van een belasting van max. 16% van het lichaamsgewicht. Dit is dus incl. het gewicht van een zadel. Voor een fjord van 500 kg kom je dan uit op een max van 80 kg.

Op mijn eigen merries zie ik ook dat 80 kg belasting echt voldoende is. Zo bewegen ze zich nog goed, met een hoger gewicht wordt dat veel moeilijker.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:16

Voor eenmalig zal het niet schadelijk zijn geweest, maar veel meer zal ik niet doen als ik jou was. Als je merkt dat je pony zich daar onrustig door gaat voelen.
Ik stel zelf ook meestal het maximum van 80/85 kilo, en ook dat wil ik niet te lang, ik wil niet dat iemand van 85 kilo 1 uur intensief met haar gaat rijden. Het ligt er ook wel een beetje aan, als ze ontspannen en netjes over haar rug loopt vind ik het wat anders dan als ze haar rug helemaal wegdrukt en dergelijken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 17:04

nee het was misschien net 200 meter stappen, gebeurt ook zeker niet weer tja ik weet niet ze gedroeg zich inelk geval anders dan wanneer ik dr opzit beetje drukker tja moeilijk uit te leggen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:31

ik zelf weeg 74 kg, karev is 1.42, maar ik heb niet het dee dat ze moeite met mij heeft, of dat ik haar in de weg zit. Maar vind wel dat een fjord niet een allesdrager is.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:37

Als je paard al bezwijkt onder een gewicht van 75 kg, dan zou ik maar eens je paard's rug laten nakijken... :=
Lijkt me er meer mee te maken hebben dat je paard de spanning voelde van het jongetje en daardoor zo deed :) (aangezien je zegt dat hij het doodeng vindt)

bastion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:42

ik ben het met suzieQ eens, een fjord die moeite heeft met 75 kilo lijkt me sterk. die pony heeft veel meer last gehad van de spanning die die jongen had. het ene paard kan daar gewoon beter mee omgaan als de ander.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:44

misschien heeft het niet zo zeer met het gewicht te maken, maar eerder met het feit dat die jongen door zijn gewicht niet goed mee kan bewegen, dat hij het paard blokkeerd ofzo..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:48

SuzieQ schreef:
Als je paard al bezwijkt onder een gewicht van 75 kg, dan zou ik maar eens je paard's rug laten nakijken... :=
Lijkt me er meer mee te maken hebben dat je paard de spanning voelde van het jongetje en daardoor zo deed :) (aangezien je zegt dat hij het doodeng vindt)

Inderdaad. :j
Mijn paard is ook ontzettend gevoelig voor zenuwachtige mensen. Ze heeft liever een zwaarder, zelfverzekerd iemand op dr rug, dan een onzekere spriet..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:57

Ik denk eerder dat ze wat drukker was omdat hij onervaren en misschien wel een beetje zenuwachtig was, dan dat het door het gewicht kwam. Ik zou me over 75 kilo écht geen zorgen maken hoor, ik zou willen dat ik dat woog :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:21

SuzieQ schreef:

HAHA :Y) heb me misschien verkeerd verwoord :+ ze bezwijkt zeker niet maar idd het was meer een soort van spanning zou ze merken als mensen bang zijn? laatst was er ook een meisje hier van bokt die ff wou rijden toen deed ze ook al zo (meisje was overigens niet echt zwaar haha)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:23

SecretLIN schreef:
HAHA :Y) heb me misschien verkeerd verwoord :+ ze bezwijkt zeker niet maar idd het was meer een soort van spanning zou ze merken als mensen bang zijn? laatst was er ook een meisje hier van bokt die ff wou rijden toen deed ze ook al zo (meisje was overigens niet echt zwaar haha)

Dan is het duidelijk toch? :) Dan is jou paardje gewoon gevoelig voor ''bange'' mensen..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:46

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:04

Ik heb voor Taco een max van 75 kilo.
Daarboven vind ik het te zwaar.
Aan de andere kant vind ik iemand van 60 kilo die niet mee zit ook al te zwaar.
Iemand van 80 mag er best wel even op stappen maar meer ook zeker niet.

Voor Perla is het gewicht rond de 65/70 kilo.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 01:03

Ik denk eigenlijk ook dat het eerder te maken heeft met de angst van dat jochie dan met het gewicht.

Ik ben inmiddels een flink stuk afgevallen, zit nu rond de 66 kilo maar toen ik Miep kocht was ik bijna 75 kilo. Bijrijdster is ook zo rond de 75 kilo en kan goed rijden. Kan ze met gemak dragen. Wel reageert Miep ook op angst. Dan wordt ze ook een stuk lastiger, schrikt bij elke grasspriet die verkeerd staat en zo. Moet wel zeggen dat ik er nooit zwaardere mensen op heb gehad. Boven de 75 kilo ga ik het niet eens proberen (hoewel dat meestal vriendinnen zijn die niet kunnen rijden maar die komen er ook niet op).

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:03

ik vind dat je toch wel vaak zware mensen op fjorden ziet rijden, geld ook voor andere koudbloedpaarden. ik vraag me wel eens af waarom dat is en je dan geen groter type pakt?

ze kunnen dan wel sterk zijn maar als je fanathiek wilt rijden vind ik dat je aan het gewicht moet denken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:20

Kelly_Taco schreef:
Voor Perla is het gewicht rond de 65/70 kilo.

Wow haha, kom ik met mijn 67. Nu voel ik me dik hoor ! O:)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:22

Haha nee hoor want dat weeg ik ook :j
Maar Perla heeft gewoon nog nooit zwaardere last gedragen.
Dat gaan we dus ook niet meer doen.
1x kan geen kwaad maar ze is het niet gewend dus vind ik dat niet eerlijk.

Een pony kan niet kiezen wie er op zijn rug gaat zitten dus ik vind dat een baas daar goed op moet letten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:23

Ik heb liever een zwaarder iemand die lekker meegaat in de beweging als een licht iemand die op de rug zit te bonken

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:26

Yvonniej, die zeg ik so wie so niet op mijn paarden :n

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:26

Kelly_Taco schreef:
Haha nee hoor want dat weeg ik ook :j
Maar Perla heeft gewoon nog nooit zwaardere last gedragen.
Dat gaan we dus ook niet meer doen.
1x kan geen kwaad maar ze is het niet gewend dus vind ik dat niet eerlijk.

Een pony kan niet kiezen wie er op zijn rug gaat zitten dus ik vind dat een baas daar goed op moet letten.

Gelukkig haha :D
Tja ik denk ook wel dat het verschilt per pony. Als je ziet dat iele Fjordy van 1.42 met mij over springparcours vliegt. Zou ook niet altijd bevorderend zijn haha.
Denk ik dat hij op zich ook wel zwaardere mensen aan kan ?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:40

Pablo kan alles aan :D Het ligt ook aan je paard en de bespiering van het paard. Een jong dier (zonder voldoende ontwikkelde spieren) of een volwassen dier is natuurlijk ook al weer een verschil. Ik weeg tussen de 85/90 maar Pablo (oke, 1.52 en net zo breed) heeft daar echt geen problemen mee. Ook de KWPNer van 1.60 waar ik op rijd niet.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:22

Mijn fjordje is maar 1.30 meter maar daar gaat mijn broertje (1.80 m) nog wel eens opzitten... zn 80 kilo... En dat houd die van mij goed...
Nou stapt mn broertje alleen maar, anders wiebelt het te veel vind hij...
hahaha

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:26

karev schreef:
http://www.rielklumper.nl/zadel.asp

ff naar beneden scrollen, daar zie je een tabelletje.

Die klopt niet, een haflinger van 500 kilo zou minder mogen dragen dan een ijslander van 450 kilo die ook nog eens 5 cm kleiner is?
daarnaast, 20 % van 500 kilo is geen 80 :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:39

Denk dat TS d'r paardje vooral op afwijkende gedrag van de ruiter reageerde, zeker omdat hij dat laatst ook eens deed met lichtere ruiter.

Denk wel dat je ergens een max moet zetten.
En dan is er nog de max. voor een incidentiele ruiter op een goed in conditie zijnd gezond paard.
En de max. voor een vaste ruiter op een misschien op dat moment nog groen en relatief arm bespierd paard.
En alle mogelijke varianten.

Hoe lichter hoe lekkerder voor het paard denk ik dan maar.
Geloof wel heilig dat mijn pony liever 20 kilo enigzins meebewegend extra meesleept, dan 20 kilo minder maar dan tegen
al haar bewegingen in.

Voor dat jullie denken dat ik een vlo ben, reken maar uit, ik ben 1.84 en probeer er een gezond gewicht op na te houden.
Dat is dus ook geen 60 a 65 kilo, maar echt wel meer! (en daar komt het harnachement nog bij!)
Zwaarder dan ik komt er dan ook niet op, of het moet fatsoenlijk kunnen rijden, of voor 1 keertje zijn.
(mijn pa van 97 kilo heeft een keer rondje uit mogen stappen, Sjol zat er niet mee en liep te flierefluiten en
te verzinnen hoe ze grasjes kon pikken met deze vreemde snuiter op haar rug.)

Lijkt me in iedergeval dat als je al iets zwaars op je paard zet, het paard in iedergeval in goed conditie moet zijn
qua bespiering en zelf niet in overconditie (te dik).