Fokken met een oudere merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Fokken met een oudere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:12

Hallo,

Sinds een goed jaar ben ik in bezit van een 12 jarige merrie. Dit paard heb ik aangeschaft voor mijn opleiding HBO Paardensport te Deurne. Het is een leerpaard welke verkeerd in uitstekende conditie. Nou zou ik graag over 2 jaar, wanneer ik mijn opleiding heb afgerond, een veulen uit deze merrie willen laten komen. De merrie loopt dan al echter tegen de 15 jaar aan en heeft voorheen nog nooit veulens gehad.

Mijn vraag:
Kan de leeftijd van 15 jaar in combinatie met geen eerdere veulens een risico vormen tijdens de dracht/bevalling?

Anoniem

Re: Fokken met een oudere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:56

Het zou beter zijn als ze op jongere leeftijd al een veulen zou hebben gehad. Maidens moeten eigenlijk voor hun 12e voor het eerst een veulen hebben gehad. Daarna worden de risico's groter.
15 op zich vind ik geen oude merrie, maar wel voor een eerste.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:28

oke, bedankt!

Zijn er ook bokkers welke ervaring hebben met merries (in goede conditie) welke pas rond hun 15e voor het eerst geveulend hebben>

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:32

helaas is het bij mijn merrie mis gegaan ze word 13 dit jaar,
het veulen is er dood uitgekomen,
ze heeft ook nooit eerder een veulen gehad,
ik zou ook zeggen dat het beter is als ze al eens een veulen hebben gehad.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 13:37

Oke. Ik hoor namelijk van verschillende kanten verschillende verhalen en meningen. Een instructrice van mijn vorige stage had ook haar merrie van 15 jaar laten dekken alleen deze merrie is bij het veulenen overleden (alweer een jaar of 10 terug) en deze merrie had ook niet eerder geveulend. Echter 2 mensen uit mijn klas hebben ook "oudere" merries voor het eerst laten dekken (rond de 13 jaar) en één van deze merries heeft al een gezond veulen geworpen en de andere merrie is bijna op het eind van haar dracht en heeft verder nog geen complicaties gehad.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:42

mijn merrie heeft ook niks gehad altijd gezond geweest tijdens de dracht,
het veulen was ook niet goed,
die had en dubbel hoefje,
ik wil je nit bang maken maar ik doe het niet meer.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:47

Het is inderdaad beter dat ze dan al een veulen hebben gehad.
Persoonlijk zou ik het dus niet doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:50

-> KS

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:03

Een paar jaar geleden hadden we een manegepaard (KWPN-merrie)en die was 13 toen ze haar (voor ons) eerste veulen kreeg. Waarschijnlijk heeft ze ooit al eerder een veulen gehad die is overleden. De bevalling was zwaar voor haar omdat haar hengstveulen best groot was. Een stel lange benen en een groot lijf. Ze kreeg hem haast niet uitgeperst, maar met enige hulp is het allemaal goed gekomen. Ook het paard van de eigenaresse ( arabier) kreeg op haar 13de haar eerste veulen, geen probleem. wel ruim 2 weken overtijd, maar een bevalling volgens het boekje. Zelf heeft mijn paard op haar 15 de haar vierde veulen gehad. Ging prima. Maar toen had ze er al een paar gehad. Ik zou haar tegen die tijd door de DA laten nakijken of ze gezond en sterk genoeg is. Of hij geen problemen verwacht enzo. Maar misschien denk je er tegen die tijd wel anders over.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:11

Ik vind het niet eerlijk om een merrie die nog nooit een veulen heb gehad op die leeftijd nog een veulen te laten krijgen :n
Ik hoor zelf ook heel vaak dat een merrie na haar 12e geen veulen meer moet krijgen als ze daarvoor nog niet heb gehad
En als ik de verhalen hierboven en in andere topics lees denk ik dat er een hele grote kern van waarheid in zit voor die leeftijd bepaling.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:23

Mijn verzorgpony is nu eind 14 jaar en krijgt over 2 week een veulen :) Ziet er goed uit nog :) Houd je op de hoogte als het veulen er is :)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:25

je moet naar je paard zelf kijken vind ik. Je hebt 15 jarige en 15 jarige. Ik ken zelfs een dame van 20 die voor het eerst een veulen heeft gebaart, dat is allemaal goed gegaan hoor.
Fout gaan kan het altijd natuurlijk ;)