mijn stiefmoeder is vanaf eind vorig jaar bezig een fokkerij op te starten met mini-paarden. de eerste aankopen zijn 2 jaarling merrie's en 1 jaarlinghengst. een van de merrie's is al vanaf de aankoop ernstig ziek en zal zowieso niet ingezet worden voor de fokkerij: [MD] mini paard zeer ziek....help!
inmiddels is de stal uitgebreid tot 8 mini-paarden,er zijn 5 volwassen merrie's bij gekomen waarvan 2 drachtig. in april werd de eerste verwacht,in mei de 2e. gister is het eerst verwachte veulen geboren,een prachtig hengstje volgens mijn vader(ik woon daar niet meer) helaas is het diertje gestikt in het vlies... ik hoop zo dat het 2e veulen wel levend en gezond ter wereld komt,dat zou alle tegenslagen tot nu toe wel een beetje verzachten. zo zie je maar,ook een fokkerij is niet zonder tegenslagen,het is wel erg sneu dat de tegenslagen nu al beginnen,dat geeft niet bepaald hoop zeg maar. de merrie is er overigens nu rustig onder,ze had het veulen zelf al "begraven" maar had er toch moeite mee toen het weggehaald werd.
Weer een bewijs dat het zo belangrijk is om erbij te zijn, en Camera en Birthalarm zijn daar een goede hulp bij...dan kun je dit soort dingen iig voorkomen.
jep,heb je helemaal gelijk in...en het is ook belangrijk om de uitgerekende datum te weten,want het was "ergens" in april. maar goed,daarmee hebben ze het veulen niet terug helaas.
clau
Geplaatst: 11-04-09 14:45
Is verder geen verwijt, is al erg genoeg, sterkte met de merrie..
Zonde van het veulen! Ik ken het idd, heb hier al eens een dode 2-ling gehad (terwijl merrie meerdere keren gescand was) en een dood veulen dat helemaal verkeerd lag en er daardoor niet op tijd uit kon..
Fokken is heel leuk als alles goed gaat, maar soms... En dan heb ik het nog niet eens over de merrie verliezen, want als dat ooit gebeurd dat stop ik met fokken denk ik.. brrr
Misschien is het voor je stiefmoeder een idee om een birthalarm te kopen/huren voor de 2e?