Wat voeren aan mijn haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coony

Wat voeren aan mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 06:50

Hallo bokkers,!

Ik heb mijn verzorghaf overgekocht en binnenkort verhuist ze naar een pensionstal.
Ze kreeg/krijgt waar ze nu staat, in de stal onbeperkt ruwvoer (hooi).
Nu verhuist ze dus naar een spensionstal, en die geven 3 x op een dag brok en 2 x kuil.
Ze geven trouwens gewoon biks zegmaar, maar liga, en sportfit zou volgens mij ook kunnen.

Waarmee zouden jullie beginnen met opbouwen van een normaal voerschema?
hoeveel biks zegmaar?

Alvast bedankt!
Groetjes

Anoniem

Re: Wat voeren aan mijn haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:25

Ik zou flink wat ruwvoer geven. En een handje biks voor het idee dat zij ook wat krijgt als de rest gevoerd wordt ;)
Want als ze het goed doet op ruwvoer hoef je natuurlijk niet veel biks te geven.

Ter vergelijking. Ik heb een haf van 16 waar ik 5x per week dressuur mee rijd en 1x per week buitenritje oid. En die krijgt swinters (dan staan ze niet op het land maar in de paddock) veel kuil en per dag 1 kg biks. En zomers alleen gras en hooi en een handje biks :)

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:00

hallo,

ik zou het in elk geval rustig opbouwen. ik rij met mijn haflingers dressuur matig ( in de wintermaanden ) en die krijgen 's morgens 1 kg en s'avonds 1 kg. en dan lopen ze bijna elke dag een vol uur. verder krijgen ze 2 keer per dag een flinke hoeveelheid kuilvoer om de dag door te komen en de verveling tegen te gaan. omdat ze 's winters maar een paar uur naar buiten kunnen. in de zomer staan ze 24/7 op wei en krijgen ze alleen nog maar gras. paarden zijn erg gevoelig voor overvoeding. begin indd maar eens met een handje per keer en kijk elke keer goed naar je haf. het is maar een klein stapje van iets te dik naar hoefbevangenheid.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 07:38

Bedankt voor de reactie's!

maar zou het bijvoorbeeld kunnen (als ze dat ook voeren) om nature's best te voeren?
Dat is volgens mij wel goed voer, maar dat ga ik nu eens uitzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:06

Dat kan ook :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:05

Ik voer sinds kort Quatro van Mijten. Speciaal voor haflingers, tinkers, enz.
Hij vindt het erg lekker en doet het er voor nu goed op.
Wat het op lange termijn gaat doen weet ik nog niet natuurlijk :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:47

Ik weet niet hoe dik ze is maar over het algemeen worden haflingers snel dik. Zou dus gewoon normale porties voeren dus niet abnormaal veel en ook niet heel weinig want je kunt het later altijd nog veranderen. Weet ook niet hoeveel je er mee (gaat) doen/doet maar ik denk dat 3 keer 1/3 brok voldoende is, gemiddeld genomen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:53

Wat leuk dat je je verzorgpaard hebt gekocht!
Mijn paard krijgt alleen na arbeid krachtvoer; Pavo nature's best. Dit voer ik nu 2 jaar en ze doet het er heel goed op. Zo nu en dan voer ik een summerfit koek erbij, als ik vind dat ze wat extra's kan gebruiken.
Hoeveel ik voer ligt aan haar conditie en hoe het land erbij ligt:
In de zomer staat ze op gras, dan krijgt ze een halve schep muesli na arbeid.
Staat ze op zand, dan naast twee maal daags flink veel hooi een hele schep muesli.
Als je de ribben voelt door lichtjes in de zij te drukken, dan is het goed.
Wat Henrieke al zegt; Haflingers worden snel dik, begin eerst maar eens heel rustig met het voeren van een beetje krachtvoer.
En let op het kuil, daar zit veel meer in dan in hooi!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:55

Mijn haf krijgt onbeperkt kuil en 3x per dag een kwart muslie zonder haver daar doet ze het erg goed op.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 08:05

Bedankt voor jullie reactie's!
@Henrieke: Ze is gewoon stevig maar niet te dik, het hoort ook wel bij haar bouw
@Alet: Nature's best zat ik idd ook aan te denken, 'k zal dat proberen van de ribben zegmaar eens uitproberen!
@horsii:mijn paard kan dus niet onberperkt kuil krijgen, is gewoon geen optie,