Inrijden extra gang bij geen natuurtöltend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Inrijden extra gang bij geen natuurtöltend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:26

Hoi,

Ik wil graag weten hoe het inrijden van een groen, geen natuurtöltend paard werkt.

Het is nu nog niet van belang (ik heb een jaarling) maar zou het wel graag willen weten.
De tölt zit er wel in maar ik denk (dat hoor ik van meer mensen) dat het er echt moet worden 'uitgereden'. Maar hoe gaat dat in zijn werking? Moet het paard eerst 'gewoon' beleerd worden en wordt er daarna pas kennis gemaakt met een extra gang? Of is het bij ieder paard weer anders? Ik had ook gelezen dat het beter is als je je paard dan geen draf aanleert zodat hij beter de extra gang gaat vertonen, maar dat lijkt mij niet logisch want ze draaft nu toch ook :=

Wie heeft hier een antwoord op? :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:30

Ik heb het net verkeerd gelezen, maar zag in je profiel dat je wel een kruising hebt waarvan 1 helft tolt bezit
Ik zou gewoon beginnen met inrijden, en dan verder gaan oefenen met tolt en hopen dat hij het kan, Het is toch een kruising waarvan 1 helft geen tolt bezit

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:36

@Lynn_Nikita: Nee, beide ouders kunnen tölten en Royen toonde het de eerste 2 weken van haar leven wel. Nu loopt ze ook wel eens een pasje maar niet lang. Ik laat haar zowiezo inrijden door een PRO-trainer met verstand van tölt, ik ga er dan uiteindelijk wel zelf op en lessen bij hem. Ik kan hem al een week niet bereiken en was zo nieuwsgierig :P

Groetjes

BleikjA

Re: Inrijden extra gang bij geen natuurtöltend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:39

Volgens mij verschilt dat ook per ras. Bij ijslanders is het meestal dat ze worden ingereden in de gang die ze aanbieden. Als ze de basis kennen gaan ze een maand of 2 op rust en daarna word alles weer opgepakt en kunnen ze het paard leren tölten of draven.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 10:06

@BleikjA: Ja, zoiets dacht ik al, lijkt me een heerlijke manier: beleren en daarna lekker rusten. Maar wat als je een paard hebt die wel kán tölten maar het niet meteen aanbied onder zadel en je wil die laten intölten zodat de gang wordt vertoont?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:57

Je zult het toch moeten afwachten en kijken wat ze doet met inrijden. Dan kan je pas kijken wat je kunt gaan doen. Ik denk eerst lekker doorrijden om haar sterker te maken en daarna in laten tolten. Wordt aangeraden door Vierhaus in Duitsland en die doen dit al jaaaaaaaren... Maar het is gewoon afwachten, je zukt het gewoon moeten zien straks :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:07

Oke, dus bij de meeste niet natuurtöltende paarden word er eerst 'gewoon' ingereden en daarna pas tölt ingereden?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:12

Wat ik hoorde is dat Vierhaus dat aanraadde bij iemand anders. Als het paard nog niet sterk genoeg is kan het zijn dat hij het daarom nog niet aanbied. Het eerst moet leren zijn achterhand te gebruiken en verzameling moet leren e.d. en dan wel wil/kan tolten.
Maar misschien bied die van jou het wel aan. Dat weet je nu nog niet :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:20

Nee geen idee of ze het gaat doen, maar dat zie ik dan wel ;) Ik wilde gewoon weten hoe het gaat bij andere paarden ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:22

Royen schreef:
Ik had ook gelezen dat het beter is als je je paard dan geen draf aanleert zodat hij beter de extra gang gaat vertonen, maar dat lijkt mij niet logisch want ze draaft nu toch ook :=

het is juist belangrijk alle gangen te blijven rijden, je paard goed soepel en los te houden, komt alleen maar ten goede van de tolt :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 12:38

Oke, bedankt! :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:08

wij hebben nu een merrie laten inrijden, ze is net onder het zadel, laat soms wat pasjes marcha (het is een mangalarga marchador) zien, maar ze word nu gewoon dressuurmatig ingereden, zorgen dat ze sterker word en recht door het lijf loopt etc.
hoe losser een gangenpaard is, hoe makkelijker deze dan de extra gang laat zien.
Er zijn ook paarden die gewoon niet draven maar standaard tölten, tja die rijd je dan in terwijl ze tölten.
Ik zou me dus straks gewoon richten op het normale inrijden, eerst de basis.
Dat is ook wat ze bij vierhausen aangeven, eerst de basis, zorgen dat een paard goed loopt, daarna komt de rest vaak vanzelf!

Ik zal je op de hoogte houden hoe het zich bij delicia ontwikkelt, op dit moment toont ze gang als ze ontspannen loopt, dus het begin is dr.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:16

Leuk! Hou me op de hoogte :D Ben wel benieuwd :=

Ik zat ook te denken aan Vierhaus, daar heb ik erg goede verhalen over gehoord. Maar (gelukkig) mag ik nog 2 jaar wachten met laten inrijden, ik ben gewoon lekker aan het genieten van haar en ze mag voorlopig lekker kind zijn :P

Heb ook een ijslanderstoeterij bij mij in de buurt, of is dat niets voor een ander soort gangenpaard?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:23

Zo niets van te zeggen ; "geen natuurtölter" kan betekenen dat je paard erg lateraal is, dus sterk naar telgang neigt, of de andere kant op; een diagonale die alleen wil draven. mijn instelling is eerst de basisgangen (dus stap draf galop) goed in orde zien te krijgen. Bij sterk laterale paarden kun je anders het risico lopen dat ze nooit goed leren draven.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:10

er zijn diverse mangalarga marchadores die helemaal niet draven, nooit, niet onder het zadel en niet in de wei, hoe doe je dat dan?
ben het wel helemaal met je eens hoor, eerst zorgen dat de basis goed is. Maar tja, wat als ze geen draf aanbieden maar wel een goede extra gang?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:09

Kuggur schreef:
Zo niets van te zeggen ; "geen natuurtölter" kan betekenen dat je paard erg lateraal is, dus sterk naar telgang neigt, of de andere kant op; een diagonale die alleen wil draven. mijn instelling is eerst de basisgangen (dus stap draf galop) goed in orde zien te krijgen. Bij sterk laterale paarden kun je anders het risico lopen dat ze nooit goed leren draven.

Ik ben heel benieuwd wat jouw argumentatie daarvoor is, een lateraal paard inrijden in stap, draf en galop? Lijkt me handiger en prettiger voor het paard om te beginnen met stap, tölt en galop en later de draf erop te monteren, dus zoals Bleikja al zegt. Want waarom zou een vijfganger later niet alsnog netjes kunnen leren draven? Da's net zoiets als zeggen dat een (diagonale) vierganger niet zou kunnen leren tölten ohz als je met draf begint :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:26

inrijden, gewoon in de gangen die het dier van nature aanbied
bij die van mij word dat dus stap, draf en galop

in die gangen ga ik haar dus in en doorrijden, tolt komt pas op het moment dat die bevestigd zijn en ze is kwa kracht en balans zo ver , eerder niet

ken ook verschilende hele laterale 4 ganger en heel laterale en ook stijve vijfgangers die in eerste instantie geen draf aanboden, die is er later uitgereden, maar ook die zijn in eerste instantie ingereden in de gangen die de dieren zelf aanbieden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:30

hestejente schreef:
Kuggur schreef:

Ik ben heel benieuwd wat jouw argumentatie daarvoor is, een lateraal paard inrijden in stap, draf en galop? Lijkt me handiger en prettiger voor het paard om te beginnen met stap, tölt en galop en later de draf erop te monteren, dus zoals Bleikja al zegt. Want waarom zou een vijfganger later niet alsnog netjes kunnen leren draven? Da's net zoiets als zeggen dat een (diagonale) vierganger niet zou kunnen leren tölten ohz als je met draf begint :+

Mijn redenatie is simpel, als ik Hilling had ingereden in de gang die ze "aangeboden" had, dan zou dat "banketstaaf" zijn geworden oftewel schweinepass. Ik denk dat het erg moeilijk zou zijn geworden daar later nog draf uit te rijden. Als je kunt beginnen met tölt, prima maar dáár gaat dit topic dus niet over (zie beginpost). Je laatste bewering over de diagonale vierganger is onzin, dat zég ik niet en het volgt zéker niet logischerwijs uit mijn opmerkingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:59

kuggur, ik begrijp je redenering wel van het liever draf bij inrijden ipv schweinen,
en ja een schweiner leren draven kost wat werk, maar is niet onoverkomelijk, ik kies persoonlijk voor "die draf komt wel...eerst gas , rem, links en rechts en schakelen in alle aangeboden gangen"
daarna werk ik door aan kracht, balans en gymnastiseren dan kunnen ze lichamelijk ook die draf veel makkelijker oppakken/ontwikkelen
dat komt over het algemeen echt wel goed :j

ik vind het al genoeg waar een dier met inrijden aan moet wennen en wat ze moeten leren, om dan ook nog een niet goed aanwezige gang , of afwezige gang er uit proberen te rijden als al het andere ook nog moet? :n neuh , ik zal het in ieder geval niet doen

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:07

Ik denk dat ze een schweiner bedoeld die zich zo erg aanspand en daardoor alleen kan schweinen, dit kan indd slecht zijn voor een paard.
Je hebt ook schweiners doe dat niet doen en het misschien gewoon makkelijk vinden ofzo, dit is weer minder schadelijk (zoeits had ik ooit eens gelezen ergens, correct me if I'm wrong ;) )

@ Royen: Een paard dat de tölt nog niet aanbied zal je meestal in moeten tölten. Heb ook verhalen gehoord dat een jong paard opeens de tölt ondekte en die hebben ze nooit in hoeven laten tölten. verschilt volgens mij heel erg per paard :)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:04

Royen schreef:
@Lynn_Nikita: Nee, beide ouders kunnen tölten en Royen toonde het de eerste 2 weken van haar leven wel. Nu loopt ze ook wel eens een pasje maar niet lang. Ik laat haar zowiezo inrijden door een PRO-trainer met verstand van tölt, ik ga er dan uiteindelijk wel zelf op en lessen bij hem. Ik kan hem al een week niet bereiken en was zo nieuwsgierig :P

Groetjes

Wow! Jij kan echt niet wachten he ;) .
Maar je hebt wel een interresante discussie geopend om te lezen.
(leest stiekem mee B-) )
(al moet ik zeggen dat dat nog een erg ver van mijn/ons bed show is)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:14

BleikjA schreef:
Ik denk dat ze een schweiner bedoeld die zich zo erg aanspand en daardoor alleen kan schweinen, dit kan indd slecht zijn voor een paard.
Je hebt ook schweiners doe dat niet doen en het misschien gewoon makkelijk vinden ofzo, dit is weer minder schadelijk (zoeits had ik ooit eens gelezen ergens, correct me if I'm wrong ;) )

@ Royen: Een paard dat de tölt nog niet aanbied zal je meestal in moeten tölten. Heb ook verhalen gehoord dat een jong paard opeens de tölt ondekte en die hebben ze nooit in hoeven laten tölten. verschilt volgens mij heel erg per paard :)

ja maar schweinen uit spanning kun je ook pas oplossen als het dier de kracht en balans heeft om de ruiter te kunnen dragen
althans, is mijn ervaring... draf werken

ik bedoel, zolang die spanning er is, zal de draf niet (goed) lukken
dus zou ik inrijden
en dan werken aan ontspanning, kracht en balans
en vandaaruit aan de draf werken

als het gewoon schweinen uit gemak is , of gebrek aan balans etc, dan kom ik weer uit op
inrijden , aangeboden gangen , sopelheid, balans kracht
en dan de niet geboden gangen uitwerken

maar ja, in het geval van vier of vijfganger met en voorkeur voor draf over tolt
dat blijft vrij simpel
stap, draf, galop en later intolten

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:31

Royen schreef:
Hoi,

Ik wil graag weten hoe het inrijden van een groen, geen natuurtöltend paard werkt.

Het is nu nog niet van belang (ik heb een jaarling) maar zou het wel graag willen weten.
De tölt zit er wel in maar ik denk (dat hoor ik van meer mensen) dat het er echt moet worden 'uitgereden'. Maar hoe gaat dat in zijn werking? Moet het paard eerst 'gewoon' beleerd worden en wordt er daarna pas kennis gemaakt met een extra gang? Of is het bij ieder paard weer anders? Ik had ook gelezen dat het beter is als je je paard dan geen draf aanleert zodat hij beter de extra gang gaat vertonen, maar dat lijkt mij niet logisch want ze draaft nu toch ook :=

Wie heeft hier een antwoord op? :D

ik zou kijken wat ze met inrijden aanbied. ik heb het met twee paarden meegemaakt. eentje die wel kon tolten, maar onder het zadel niet deed en daar veel les mee nodig gehad en eentje die alleen maar sweinde en die ik heb dus moeten leren draven.
ik kan je twee tips meegeven.
- rij het paard in in de gang die ht aanbied. het paard zal eerst daarin sterker moeten worden voordat deze de andere gangen kan gaan ontwikkelen (in jouw geval de tölt dus)
- neem les van iemand die er verstand van heeft. die van mij heeft een jaar op een ijslandse stoeterij gestaan waar ik iedere week les had. heb er nog geen minuut spijt van gehad.

groeten

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 16:17

Kaplaars schreef:
Royen schreef:

Groetjes

Wow! Jij kan echt niet wachten he ;) .
Maar je hebt wel een interresante discussie geopend om te lezen.
(leest stiekem mee B-) )
(al moet ik zeggen dat dat nog een erg ver van mijn/ons bed show is)

Hahaha! Ik kan heel goed wachten hoor ;) Ik heb er alleen geen verstand van en aangezien ik af en toe geen fl*kker te doen heb op mijn werk, gaan mijn gedachtes wel eens spelen met hoe het over een aantal jaar verder gaat.
Momenteel staat Royen lekker te genieten van haar vrijheid en als het goed is gaat ze morgen langer op de weide :D
Iedereen in mijn omgeving snapt niet waar ik het geduld vandaan haal, iedereen snapt ook niet dat ik tótaál geen behoefte heb om 'op haar te zitten' (daar bedoel ik mee: mijn moeder zegt steeds: oww, ik wil zo graag op je zitten/rijden, waarom ben je niet al groot?) _O- Maar ik vindt een veulen/jaarling heerlijk! Lekker rustig aan met mijn eerste paardje beginnen en dat rijden kan altijd nog wel. :P

Was gewoon nieuwsgierig naar hoe jullie het deden/doen, geen idee wat ik anders moest gaan doen hier op mijn werk (wordt trouwens wel steeds een beetje drukker :P)

Groetjes :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:59

Ik rijd de IJslanders hier in met de gangen die het paard uit zichzelf aanbiedt (* schweinen uitgezonderd).... om geen 'conflicterende informatie' te hoeven geven. Keep it simple....

En professioneel inrijden... 'tijd = geld'... en alles moet dus 'snel'.... Beter is het om er 'alle tijd' voor te nemen.... neem echt de tijd. Het moet 'jouw paard' worden.... en voor jou zal er alles aan gelegen zijn om de training zo mooi mogelijk op te bouwen om zo lang mogelijk profijt te hebben van je inzet. Bouw het langzaam op. Leer je paard wennen aan verkeer (en voor mij is 3... voor ieder paard veel te vroeg... ) aan de hand, wandel vele kilometers. Werk aan "Leiden vanuit de 'leiderspositie', vanuit de 'opdrijvende positie' en vanuit de positie van 'het veulen' of 'de ruiter'.... zodat je paard went dat je niet voor of achter hem bent.... maar ook wel eens 'weg'...

Je hebt ALLE tijd... wandel, wandel, wandel... Werk aan 'zijgangen' en aan het onderbrengen. Werk op de cirkel en in de bak... aan de hand... en later onder het zadel...

Tegen de tijd dat ze onder het zadel snapt wat 'aanstappen', halthouden, aan stappen... aandraven en weer halthouden... links, rechts, aangalloperen en weer halthouden.... heel veel halthouden.... en dan weer fris en vrolijk voorwaarts is.... mag ze een week of 8 (en misschien wel langer) op vakantie... en daarna... kun je haar, na een paar 'opfris weken' naar een professionele trainer brengen om de tölt te trainen (als de tölt tenminste niet onder de 'door het paard' vrijwillig aangeboden gangen zat!)....

Ik heb ook een aantal 'jaarlingen'.... en zal bij hen geen moeite hebben met de tölt... gezien ze alle 3 nu nog steeds super soepel tölten.... (en ook draven). Met mijn ruin van 4 die dit jaar terug komt uit de begrazing en die ik dit najaar in zal gaan rijden heb ik enigszins mijn twijfels... hij was als jaarling nogal lateraal.... Ik sta overigens 'te lateraal' niet toe.... het is of 'alle oefeningen in stap'... draf, tölt en/of galop... maar schweinen doen we niet.... Van nature zeer laterale paarden gymen we mee... heeeeeel veel. Stap is dan ook de voorkeursgang... om in te werken... stappen... stappen... stappen... en niet sukkelstappen... maar serieus stappen... haha...

Groetjes, [***]