Hoe lang drachtige merrie doorrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Hoe lang drachtige merrie doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 22:09

Hoe lang rijden jullie een drachtige merrie door?

Ik weet het is belangrijk om goed naar je eigen paard te kijken. Die van mij heeft echter altijd looplust en kan zichzelf daarin wat voorbij hollen.

Hoe lang hebben jullie doorgereden en/of aan de longe getraind voor de bevalling?

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:39

dat is echt afhankelijk van je merrie en haar dracht. Is ze heel zwaar of valt het nog mee?

Beweging geven en echt gericht trainen zijn natuurlijk 2 heel verschillende dingen. Dat echt gericht trainen gaat met een dikke buik niet meer. Ze kunnen dan bijv. de achterbenen niet meer goed onderbrengen.

Mijn merrie is 5 mei aan de tijd, dus nu nog 4 weken.
Longeren (kwartiertje) gaat nog prima, maar wel gewoon zo aan een halster.
Rijden heb ik de laaste 2 weken eigenlijk bijna niet meer gedaan. Heb er nog 2x opgezeten, gewoon wat stappen en een rondje draven aan een lang laag teugeltje. Net wat ze zelf aangeeft nog te willen.

Vorig jaar was ik 1,5 maand vantevoren echt klaar. Longeren had ze toen ook echt geen zin in, dus was het alleen wat stapwerk aan de hand. Iedere dracht is dus anders.
Beweging is goed, ze geven het zelf ook wel aan, maar overdrijf het natuurlijk niet.

kappiegirl

Re: Hoe lang drachtige merrie doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:08

Ik heb met mijn vorige merrie eigenlijk tot de laatste dag van de dracht lekker buiten gestapt en stukje gedraaft omdat ze aanleg had snel te dik te worden en ze vond het geweldig om lekker buiten te stappen en nog elke dag dik 3kwartier tot een uur aan de lange teugel en zonder zadel want dat paste al na 9maanden niet meer. Ze heeft wel tot de 10maand nog fanatiek aan de longe gelopen en aan de dubbele lijnen voor de afwisseling met 10 maanden werd het te zwaar voor haar en trok ze mij steeds over de hoefslag heen ipv op de grote volte toen was het voor mij een teken dat ze niet meer kon of wilde ze was nog wel lekker voorwaards enz maar die volte was niet meer wat ze wilde. Na het veulenen meteen geen probleem meer met uitbreken aan de longe dus was inderdaad haar teken om het aan te geven. Maar het is per paard verschillend want we hebben een paard op stal gehad dat na 9 maanden ook echt alleen nog in de wei wilde of in de paddox en geen stap meer harde ging dan de stap.
Ik kan net als hierboven is geschreven zeggen: Kijk naar je paard en luister naar je gevoel. Succes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:13

zo lang mogelijk in beweging houden, want hoe beter de conditie hoe beter voor de bevalling en het herstel. Dus luisteren en zien naar je paard is het belangrijkst, ze geven aan wanneer iets te moeilijk of te zwaar wordt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:41

Ik heb eigenlijk hetzelfde.
Een merrie die zich soms wat voorbij loopt, nogal heet is dus.
Momenteel zit ze nog precies een maand voor de uitgerekende datum.
En is dus al ruim 10 maanden drachtig.
Ik rijd nog 2-3x per week OHZ. En heb haar tot nu toe nog wekelijks voor de wagen.
Trainen kun je het niet mee noemen hoor. We gaan lekker de weg op. Maar een paar weken terug nog 14km voor de wagen.
Momenteel wel wat korter hoor.

Veearts zei me gewoon door te gaan. Als ze echt niet meer willen/kunnen geven ze het aan.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 11:48

Leuk om te lezen dat iedere merrie zo verschillend is, maar ook logisch, bij mensen is dat ook zo.
Rijdt nog lekker met haar door OHZ nu een half uurtje stap/draf en dan lekker een kwartiertje ad lange teugel langs de weg uitstappen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 00:25

Mijn merrie is in augustus gedekt. Een paar weken later ben ik echter moeten stoppen met rijden (omdat ik zelf met een blessure zat), en ben daarna ook niet meer opnieuw begonnen. Voor haar dracht reden we tamelijk intensief dressuur, en dat is dus sinds oktober van het menu geschrapt. Ik maak nog wel stapritjes met haar, met af en toe een drafje ertussen, maar ik merk aan haar conditie dat ze niet meer aankan dan dat, dus doen we dat ook niet :)
Wel merk ik dat ze nu -nog meer dan vroeger- enthousiast wordt als ik het zadel op haar rug leg, en zolang dat het geval is zie ik geen probleem om te blijven rondhobbelen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:50

Bij ons op de manege rijden ze de paarden eigelijk heel lang door. Tot het voor het paard gewoon niet meer goed gaat zeg maar. Volg je gevoel en dat van je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:45

De haflinger die ik getraind heb reed ik 2 jaar tot aan de avond voor de bevalling.

Mijn huidige merrie heb ik 3dagen voor de bevalling nog gereden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:06

Mijn merrie is vandaag 316 dagen drachtig.
En zoals ik zei dus een heethoofd.
Elke keer vraag ik me af of het niet teveel is, maar we hebben vandaag weer een km of 7-8 gereden buiten.
Wel veel stappen natuurlijk. Uur onderweg geweest.