Welke leefdtijd shetlandmerrie voor eerste keer dekken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Welke leefdtijd shetlandmerrie voor eerste keer dekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:46

Hallo

Op welke leefdtijd is het verstandig om een shetlandmerrie voor de eerste keer te laten dekken?

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:08

Dat ligt helemaal aan de merrie.
Sommige kunnen al met 2 jaar en sommigen zijn met 3 a 4 jaar er nog niet aan toe.
Ligt er aan hoe ze zijn uitgegroeit en in welke conditie (bedoel ik niet mee hoe fit je paard is!)ze zijn.

Wat voor merrie heb je?
Heb je een foto? En wat meer info??

Sappos

Re: Welke leefdtijd shetlandmerrie voor eerste keer dekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:48

Ik zou zeggen minimaal 3 jaar en natuurlijk is het per merrie verschillend maar met 4 jaar een veulen lijkt mij vroeg zat :j

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:53

dat hangt er vanaf het kan op 2 jarige leeftijd ook al maar dat hangt compleet van je merrie af hoe die in ontwikkeling is!

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:56

wij laten ons merrietje dekken als ze nog 2 is (volgende maand wordt ze gedekt) en dan moet ze bevallen als ze 3 is. we hebben het nagevraagd, dit is voor ons ook de eerste keer. :)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:50

Wij hebben ook een twenter staan die gedekt word.
ALs ik haar laat lopen staat ze zeker met hoefbevangenheid. Ze word nu op de uitloop van alleen kuilgras al vet.
Dus dan is het of laten dekken of alleen lopen om hoefbevangenheid te voorkomen.
Deze merrie is ook al zo ontwikkeld dat het geen probleem is.
Het ligt dus echt aan de merrie of ze er klaar voor is

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:32

Minimaal 3 jaar. Bij shets is het echter vaak zo dat een merrie ook als 2 jarige al gedekt wordt omdat een dracht de groei belemmerd en de merrie daardoor bijv. nog net in de minimaat blijft vallen.

Als je voor het welzijn van je merrie gaat in plaats van voor het plaatje of de centen wacht je totdat de merrie 3 jaar is.

@ Roos13: Is het geen mogelijkheid om het kuilgras te vervangen door overjarig hooi? Kuilgras is sowieso vaak te voedingsrijk voor shetjes.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:11

Het was een voorbeeld dat ze vet word van kuil! Ze krijgt wat minder rijke kuil.En ze is nu niet vet.
Maar dat is niet waar hoor dat het de groei in de weg staat. Ze stoppen iets met groeien, maar daarna schieten ze gewoon weer de lucht in.
Maar wat vind je fijner voor een merrie:
* lekker bij de hengst en de anderen de zomer de wei in, volgend jaar heerlijk met een veulentje de wei op
of
* haar nog een heel jaar in haar jeugd apart zetten en niet de wei op??
Dit heeft echt NIETS met centen te maken!!

Maar dit is echt een welles nietes spelletje.
Iedereen moet gewoon doen wat voor hun shetlander het beste is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:26

Waarom reageer je in vredesnaam zo aanvallend?

Zoals je kunt zien was alleen de laatste zin naar jou toe gericht en bovendien dacht ik daarin alleen met je mee en veroordeelde ik je zeker niet.

Mensen die een dier op 2 jarige leeftijd laten dekken doen dat vaak uit onwetendheid of uit belang van de portemonnee. Dit ook weer in algemene zin.

Ik ga trouwens voor optie 3: haar nog een heel jaar samen met een maatje in de uitloop zetten.

Minder rijk kuil? Wat moet ik daar onder verstaan? Welke waardes zitten daarin? Het blijft altijd rijker dan overjarig hooi.

Wij zijn vorig jaar gestopt met de shetlandfokkerij (na 45 jaar) en hebben dus ook de nodige dingen meegemaakt wat bevangenheid e.d. betreft.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:51

Het was niet aanvallend bedoeld! Sorry als het zo over kwam!
Maar heel veel mensen hebben hun oordeel al klaar liggen als het om fokken met een 2 jarige gaat.
Ze kijken niet naar de omstandigheden of naar het dier zelf.
En ik weet echt wel wat ik doe!
Wij hebben hier nog nooit hoefbevangenheid gehad (af kloppen) Terwijl we hier op veenweide zitten en dat is heeeeel rijk gras.

Minder rijk kuil: Kuil uit het najaar, van arme stukken weides/ bermen. En in overjarig hooi kan veel meer zitten dan in dat kuilgras.
Kan hier zoe een pak hooi van zolder halen van 1 a 2 jaar oude waar meer in zit dan de ronde balen kuil.
We hebben ook voorjaarskuil voor de koeien, van rijk bemestweiland, ja daarmee kun je je shetlander dood voeren.

Optie 3.... nee, een shetlander hoort op de wei. Dat is veel gezonder. Ze horen de ruimte te hebben. Als je een twenter in een uitloop zet beperk je hem ook in zijn beweging. Ik vind lekker gras kunnen eten, spelen met de anderen, en een ruime wei, en minder last van Hoefbevangenheid belangrijker dan 1 jaartje eerder laten dekken.

Nogmaals, dit is mijn mening. En iedereen doet het op zijn eigen manier.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:11

Ik heb Zaïra op haar 2e jaar laten dekken. De bevalling ging uitstekend!
Daarom heb ik Eline vorig jaar ook laten dekken. (Ze wordt volgende maand 3) Heb het gevoel dat ik beter een jaartje had kunnen wachten, ook omdat ze stukken kleiner is(0.85m) dan Zaïra (1.05m)!

Maar hopelijk gaat deze bevalling goed. Ze is vandaag uitgeteld, heb haar vorige week apart gedaan, zodat ze wat tot rust komt. ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:42

Onze merrie is per ongeluk gedekt die is maart dit jaar drie geworden en is 22 mei uitgerekend, zou dr niet zo snel zelf voor kiezen.

Maar wat betreft de groei, ze is vreselijk hard gegroeid sinds ze drachtig is en dan bedoel ik natuurlijk in de hoogte, haha.

Ik geloof de verhalen dat een merrie achter blijft in de groei dus niet zo.

Feit blijft dat dekken op 2-jarige leeftijd jong is. Dierenartsen raden dat over het algemeen ook af omdat het bekken net wel/net niet volgroeid is en dat kan extra complicaties opleveren met de bevalling.

BinkyMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:51

Dierenarsten raden het inderdaad af ja, maar je ziet toch heel vaak dat de fokker ze toch laat dekken op 2jarige leeftijd. Dus dan denk ik, hun hebben er toch ook zeker verstand van.
Mijn merrie was ook gedekt op 2jarige leeftijd en was dus net 3 toen ze het veulen kreeg, maar alles is perfect gegaan, dus het hoefd helemaal niet slecht te zijn of minder goed te gaan. Je moet ook een beetje geluk hebben denk ik!!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:07

De moeder vanmijn pony was ook per ongeluk gedekt toen ze 2 was.. Dit is dan wel geen shetlander, maar toch..
Bevalling is helemaal vanzelf gegaan, zonder mensen erbij..
Maar ik vond het eigenlijk wel jong..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:35

BinkyMo het is natuurlijk niet voor niks dat dierenartsen het afraden het gaat nou eenmaal veel vaker mis bij zulke jonge merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:59

Minimaal 3 jaar.
ik vind 2 echt veel te jong, dat zijn zelf nog baby's.
en als ze hoefbevangen worden zonder veulen is er sowieso al iets niet goed natuurlijk, annemarie, ik snap wel dat jullie heeeeerlijk vol gras hebben bij de boerderij :D maar ik ben blij dat wij dat dan niet hebben.

bij ons nooit wat hoefbevangen, zelfs de oudere vaak te dikke pony's die nooit gedekt worden niet.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:09

Ik ben eerlijk gezegd ook geen voorstander van dekken voor het derde jaar, maar zoveel mensen, zoveel meningen....