[KG]2 zwarte stipjes!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovepaints

[KG]2 zwarte stipjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:27

Ons pas geboren, geweldig leuke veulen is vos-bont/bay (denk ik).

Vader is de painthengst Zippo Macq, moeder is paint.

Op zijn voorbenen net boven de kroonrand heeft hij links en rechts een kleine zwarte vlek.

Weet iemand of dit blijvend is en zo ja, is hij dan een driekleur?

Afbeelding

Heb nog geen foto van de vlekjes, maar kan ik morgen maken.

Wie weet hier een antwoord op?! :D
Laatst bijgewerkt door petraaken op 09-04-09 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

stalmilagro

Re: 2 zwarte stipjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:08

heeft ie ook zwart in staart en manen?
leuk veulen hoor

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:30

Even goed in de manen en staart speuren of er zwarte haren in zitten. Soms lijken bruin geboren paarden als net geboren veulentje net vos. Deze lijkt een wit staartje te hebben dus moet je even goed in de manen kijken.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:39

O ja, zeker heeft hij zwart in manen en staart. Boven zijn witte vlek op de hals zijn het zwarte maanharen. Zijn staartje is wit/bruin/zwart.

Deze foto is wat wazig maar je ziet wel dat er zwart op zit.

Afbeelding

Maar hebben jullie al eens vlekjes boven de kroonrand gezien?

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:41

Mijn NRPS-er heeft achter een wit voetje, met daarop 2 zwarte vlekjes vlak boven de kroonrand. Heb geen foto bij de hand, maar hij heeft een driekleur been :D. Staat overigens gewoon 'bruin' in zijn paspoort.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:45

Ja, dan heeft de mijne ook een driekleur been; ook leuk. :D

Leuk dat jullie dat ook hebben *D

DubbelFun

Re: [KG]2 zwarte stipjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:07

Hij is bay-tobiano. Die zwarte vlekjes bij de kroonrand hebben een naam (ik meen Ermine-spots) en hebben verder niets met de kleur/bontpatroon te maken.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:49

oke, bedankt Dubbeldun.

Geen driekleur, maar een mooie bay-tobiano. *D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:33

Technisch gesproken is een paard nooit een 'drie-kleur' :D
Hiermee wordt vaak het wit bedoelt en officieel is wit geen kleur :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:00

DubbelDun schreef:
Hij is bay-tobiano. Die zwarte vlekjes bij de kroonrand hebben een naam (ik meen Ermine-spots) en hebben verder niets met de kleur/bontpatroon te maken.

In het nederlands zijn dat hermelijn vlekjes dus ermine-spots zal wel kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:06

bruin bont word driekleur genoemd, dus wat dat betreft heb je er een :+

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:26

Allemaal bedankt.

We zijn zo wie zo heel blij met hem. *\o/*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:17

Driekleur is een verkeerde benaming voor bruinbont, of je moet een bruine een tweekleur gaan noemen. Maar dan zou een bruine met witte aftekeningen ook een driekleur zijn. :+

Dit veulen is inderdaad bruinbont, met hermelijnvlekjes. Bay tobiano is de amerikaanse benaming. Bij de warmbloedrassen kennen we echter geen overo (komt alleen bij paints en mini's voor en niet bij de dressuur/springpaarden die wij gebruiken), dus volstaat gewoon bont.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:18

Neonlight schreef:
Bij de warmbloedrassen kennen we echter geen overo (komt alleen bij paints en mini's voor en niet bij de dressuur/springpaarden die wij gebruiken), dus volstaat gewoon bont.

Dat het overo-patroon bij warmbloeden niet voorkomt is niet waar: Sabino wordt ook beschouwd als één van de overopatronen, naast frame overo en splash overo -:)
En ik ken aardig wat sabinobonte warmbloeden :P

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:04

Leuk veulen zeg! Ben er maar trots op!

Als je in mijn profiel kijkt zie je ook een driekleur. Misschien gaat die van jou wel de zelfde spots krijgen als die van mij. Ze verschijnen langzaam met elke verharing werden het er bij die van mij een paar meer. Ze heeft ze op haar witte benen en ook in de witte vlekken op haar lijf. Ik noem die van mij altijd een "echte" driekleur omdat ze ook zwart op haar lijf heeft, niet alleen in haar manen en staart. Ook de spots zijn deels bruin en deels zwart.
Volgens het stamboek heet die kleur officieel "Bay Tobiano with Overo spotting".

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:45

op onze manege hebben we ook een bonte,ze is bruin gevlekt met een zwart/witte staart en zwart/witte manen,is ze dan ook een driekleur?kga kijken of ik een foto op men profiel kan zetten :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:42

Neonlight schreef:
Bij de warmbloedrassen kennen we echter geen overo (komt alleen bij paints en mini's voor en niet bij de dressuur/springpaarden die wij gebruiken), dus volstaat gewoon bont.

De Overo patroon (welke expressie dan ook) bestaat niet in het west-Europese warmbloed paardenstapel (bijv. KWPN) maar in het oost-Europese warmbloed paardenstapel en in andere landen (USA, Zuid-amerika, o.a.) komt het wel voor. Ook is de overo patroon terug te vinden in engel volbloeden, wat ook als WB wordt aangeschouwd.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:38

Adrienne schreef:

Als je in mijn profiel kijkt zie je ook een driekleur. Misschien gaat die van jou wel de zelfde spots krijgen als die van mij. Ze verschijnen langzaam met elke verharing werden het er bij die van mij een paar meer. Ze heeft ze op haar witte benen en ook in de witte vlekken op haar lijf. Ik noem die van mij altijd een "echte" driekleur omdat ze ook zwart op haar lijf heeft, niet alleen in haar manen en staart. Ook de spots zijn deels bruin en deels zwart.
Volgens het stamboek heet die kleur officieel "Bay Tobiano with Overo spotting".

Mooie paardjes zeg, nou nou nou! :9

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:48

Lovepaints schreef:
Adrienne schreef:

Mooie paardjes zeg, nou nou nou! :9

Dank je wel ben ook erg trots op mijn dames en heer 8-) :D