Sperma kwaliteit Jazz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Sperma kwaliteit Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 21:48

Wat is jullie ervaringen geweest met de kwaliteit van het sperma van Jazz in 2008?

Ik kan namelijk een merrie kopen die in 2008 niet drachtig werd van Jazz. De eigenaar vertelde er bij dat het aan het sperma van Jazz gelegen zou hebben. Wat is jullie ervaring geweest vorig jaar?

Sjoert

Re: Sperma kwaliteit Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:21

Vorig jaar heeft ie veel gedekt. Die van ons was relatief vroeg in het seizoen na 1 inseminatie gewoon drachtig :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:30

Volgens mij is Jazz juist een hele vruchtbare hengst. Het kan natuurlijk altijd een keer niet lukken.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 09:34

Bedankt voor jullie reacties. Ik vermoedde ook al dat gool old Jazz het nog prima doet. De merrie is ook de jongste niet meer, dus denk eerlijk gezegd dat het daar meer aan gelegen zal hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:12

Het is wel heel makkelijk om als merrie-eigenaar naar de hengst te wijzen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:51

[***] schreef:
Het is wel heel makkelijk om als merrie-eigenaar naar de hengst te wijzen.

Dat lijkt me ook en ik zou haar eerst door een DA laten checken voor ik haar kocht

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:47

Ik hoorde juist dat het sperma van Jazz heel erg goed zou zijn. Dus daar zal het niet aan liggen denk ik zo :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:12

Ik heb de beslissing genomen. Op basis van wat onderzoek bevrucht Jazz goed, dus het zal aan (de leeftijd) van de merrie kunnen liggen.
Ik ga het avontuur niet aan en koop haar niet.
Bedankt voor julie reacties!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:33

sandradeboer schreef:
Wat is jullie ervaringen geweest met de kwaliteit van het sperma van Jazz in 2008?

Ik kan namelijk een merrie kopen die in 2008 niet drachtig werd van Jazz. De eigenaar vertelde er bij dat het aan het sperma van Jazz gelegen zou hebben. Wat is jullie ervaring geweest vorig jaar?

Jazz geeft super goed sperma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:21

sandradeboer schreef:
Ik heb de beslissing genomen. Op basis van wat onderzoek bevrucht Jazz goed, dus het zal aan (de leeftijd) van de merrie kunnen liggen.
Ik ga het avontuur niet aan en koop haar niet.
Bedankt voor julie reacties!

Das wel heel rigoreus. Spreek af dat je haar drachtig koopt als je het een mooi paard vindt, of laat haar onderzoeken door de veearts. Een merrie kan tot hoge leeftijd veulens krijgen en wie zegt dat het verzorgingsbeleid bij deze eigenaar vorig jaar zo goed was? Of de veearts?

En daarbij, het kan heel soms dat een merrie niet 'matcht' met een hengst, dat ligt dan niet aan de merrie, niet aan de hengst, maar die 2 geven dan gewoon geen veulen, en van een andere hengst lukt het wel, en de hengst bij een andere merrie ook.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:40

[quote="[***]
Das wel heel rigoreus. Spreek af dat je haar drachtig koopt als je het een mooi paard vindt, of laat haar onderzoeken door de veearts. Een merrie kan tot hoge leeftijd veulens krijgen en wie zegt dat het verzorgingsbeleid bij deze eigenaar vorig jaar zo goed was? Of de veearts?

En daarbij, het kan heel soms dat een merrie niet 'matcht' met een hengst, dat ligt dan niet aan de merrie, niet aan de hengst, maar die 2 geven dan gewoon geen veulen, en van een andere hengst lukt het wel, en de hengst bij een andere merrie ook.[/quote]

Rigoreurs niet hoor. Neem gewoon een beslissing, hoef niet te kopen ;) .
De merrie is al 24 jaar oud. Vorig jaar gust gebleven van Jazz en wordt dit voorjaar niet drachtig te koop aangeboden. Vandaar mijn twijfel. Bij deze leeftijd blijft het mijns inziens een gok om haar weer drachtig te krijgen.
De tip om haar drachtig te kopen is een idee... de leuke prijs die er nu voor gevraagd wordt zal dan drastisch omhoog gaan vermoed ik en dan is nou net het avontuur weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:41

24?
Ik vind het al een schande dat zo'n merrie nog te koop komt.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:50

[***] schreef:
24?
Ik vind het al een schande dat zo'n merrie nog te koop komt.

Ja, dat ben ik wel met je eens. Verkoper gaf aan dat hij het paard niet naar de slager wil doen en gunt iemand anders nog de kans om er een goed veulen of 2 bij te fokken. Als het mijn paard was, mocht ze bij mij oud worden! Maar ja, ieder paard kost geld en deze levert niets meer op dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:29

Uit een merrie van 24 nog 2 veulens fokken is wel heel optimistisch gedacht van die verkoper. Ik denk niet dat het met een ander iets 'gunnen' te maken heeft, meer met dat de merrie geld kost en niets meer oplevert.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 13:01

[***] schreef:
Uit een merrie van 24 nog 2 veulens fokken is wel heel optimistisch gedacht van die verkoper. Ik denk niet dat het met een ander iets 'gunnen' te maken heeft, meer met dat de merrie geld kost en niets meer oplevert.

is ook mijn idee....

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:18

Dat een merrie niet dragend wil worden kan verschillende oorzaken hebben, meestal wordt het snel op het sperma van de hengst afgeschoven....

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:31

liliputter schreef:
Dat een merrie niet dragend wil worden kan verschillende oorzaken hebben, meestal wordt het snel op het sperma van de hengst afgeschoven....

Het is een aanname, maar gezien de leeftijd van de merrie, ben ik bang dat dit hier ook het geval is..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:38

Arm dier,ze voldoet niet meer dus word maar aan de kant geschoven..ik denk ook dat ze niet meer drachtig te krijgen is gezien haar leeftijd..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:22

En dan nog.. de medische molen in gaan om haar met allerlei fratsen nog wel drachtig te (kunnen) krijgen is het ook niet waard.

Ik hoop dat de eigenaar haar nu een leuk plekje thuis kan geven. Dat heeft ze wel verdient, lijkt mij.