Drachtige merrie met bloedvergiftiging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blondie11

Drachtige merrie met bloedvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 10:46

Nou ja titel zegt het al... Mijn merrie, vandaag 302 dagen drachtig van Tygo heeft een dik been! Vanaf zondag, dus gelijk maar even de DA gebeld, en die constateerde wat ik al dacht... Bloedvergiftiging! Ze heeft echt een heel klein wondje op de bal! Ze heeft geen enkel moment koorts gehad, en ook niet lusteloos, alleen dik been! DA heeft haar antibiotica gegeven, en een aantal tubes Sulfatrim voor de eerst volgende dagen... En daarnaast ook nog metacam, orale versie.

Het been is de afgelopen dagen niet erger geworden, maar ook niet veel minder, misschien iets! Ik spuit het iedere dag sowieso drie keer tien minuten af, en let daarbij op de wond of die goed schoon is.

Mijn vraag is, heeft iemand hier ervaring mee, of verder enige weet/kennis van? Ik ben nog niet echt in paniek, iets ongerust, maar sinds gister avond begint haar uier ook vol te lopen! Het is haar tweede veulen, waarvan de eerste keer bij mij!
Ik vind persoonlijk ook dat het uier vrij vroeg al vol loopt! Mijn andere merrie is altijd veel later, nu ook nog niets, en moet eerder werpen! Ik weet ook wel dat het per merrie verschilt, maar toch ben ik er nog niet gerust op!

Alvast bedankt voor het lezen enzo

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:01

Mijn merrie heeft vorig jaar een trap gehad, daarna een dikke borst, ook aan de antibiotica en zelfs vochtafdrijvers, omdat ze enorme zucht ontwikkelde en ze geen stap meer kon lopen.
Helaas heeft zij wel een te vroeg geboren veulen gekregen op dag 306 en deze is dood geboren. Niemand kon mij vertellen of het van de eerder gegeven medicijnen kon komen. Misschien was dat ook niet zo. Maar toch, een andere oorzaak is niet gevonden. Veulen was helemaal af, maar te vroeg.

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar je vroeg om een soortgelijke ervaring. Volgens mijn dierenarts kon het allemaal geen kwaad, maar ja , ons veulen heeft het niet gered.

Ik hoop dat het bij jou goed afloopt, veel sterkte met de komende tijd.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:19

Met bloedvergifitiging kun je niet anders als mediatie geven! Bij mijn merrie is de bloedvergifitiging (we hebben nooit een wondje gezien jammergenoeg) op haar hartklep geslagen tijdens de dracht. We hebben haar bij de kliniek 4 weken voor de uitgerekende datum meegenomen, want ze kon elk moment "omvallen" en voor en infuus was ze inmiddels te zwak. Ik zei dan gaat ze naar huis en we zien wel. Elke dag de da medicatie rechtstreeks in de ader gespoten, wekenlang, tot ze heel langzaamaan opknapte. en 3 dagen overtijd een gezond veulen. Na de geboorte knapte ze snel op. Met de merrie zijn 6 weken naderhand naar de kliniek in Utrecht geweest en die vonden het een raadsel dat ze er zo (goed) vanaf gekomen is; slechts een miniscuul bobbeltje op de hartklep waardoor wervelingen in het bloed ontstaan wat te beluisteren is als een mega ruis op het hart. Ik mag weer alles met mijn merrie doen en ze is zelfs weer hoogdrachtig nu (nog 2 weken) nu.
Ben gewoon heel alert; jij kent je paard het beste! Zonder medicatie is geen optie, maar zoals je ziet kan er na veel medicatie toch een gezond veulen geboren worden. Het belangrijkste is dat het niet op het hart slaat, want de kliniek en mijn da zeggen me nog iedere keer wat een geluk wij hebben gehad.
Héél veel succes! :(:)

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:42

Hee allereerst bedankt voor de reactie's, ook heb ik even weer een kleine update...
Vanmiddag kwam ik tot de ontdekking dat ze ook mest had wat aan de dunne kant was, dus toch weer DA gebelt voor advies... Advies was stoppen met de antibiotica, heeft ze al best veel van gehad en nog wel door gaan met de Metacam (nog een dag). De AB wil nogal de werking van het darmenstelsel beinvloeden,vandaar. Verder is er aan haar situatie weinig veranderd, denk wel dat het been afzakt! Haar uier is niet voller geworden , dus dat is goed

@haboshof: Erg sneu dat het op eind dan door zoiets nog mis moet gaan, heeft de merrie het allemaal een beetje kunnen handelen?
Maar ik heb nog wel een paar vragen!
Wat voor een AB kreeg jouw merrie, en had ze naast de zucht ook bloedvergiftiging? En bij hoeveel dagen dracht is dit ontstaan, hoelang liep ze ermee, en gaf ze ook teken van een ophanden zijnde "bevalling" / verwerpen? Enne je hebt me niet bang gemaakt, ben vrij nuchter, ben alleen benieuwd naar ervaringen, al dan niet positief

@gitje65: Bedankt voor je positieve ervaring, en wat geweldig om te horen dat de merrie weer helemaal is opgeknapt, en ook nog een gezond veulen te wereld heeft gezet!
Wat betreft mijn merrie, ik was er gelijk bij, dik been, ochtend afwachten met beweging, geen verbetering, DA bellen, medicatie erin! Kort samen gevat. Ze heeft een heel klein wondje op de bal van de hoef, dat enorm stinkt, dus (waarschijnlijk) de boosdoener is, en het been was dik tot aan de sprong!
Het is nu al iets afgezakt, maar ja gaat mij niet snel genoeg!
Weet je toevallig ook wat voor medicatie ze op de kliniek heeft gekregen, en eventueel thuis?

Alvast bedankt voor het lezen en misschien antwoorden....
Andere ervaring zijn ook nog steeds welkom
Groetjes Corina

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:17

Welke AB weet ik echt niet meer. Wel kreeg ze andere AB nadat ze in de kliniek was geweest en pijnstilling is gewoon doorgegaan.
Ik merkte dat ze niet goed was doordat ze ging liggen en heel erg pompte. De dag erna stond ze pas kreupel met een dik been; later 2 dikke benen. Bij jou is er een wond(je) waar je natuurlijk altijd (baat het niet dan schaadt het niet) groene leem op kunt smeren. Wat ik zelf wel deed was heel veel wilgentakken voeren (natuurlijke aspirine) en brandnetels (bloedzuiverend), ook gaf ik haar homeopatische druppels voor het hart, maar je zou ook kunnen denken aan druppels voor de weerstand. Nogmaals veel succes!

JaBa

Re: Drachtige merrie met bloedvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:39

Ik denk niet dat je je heel erg veel zorgen moet maken hoor. Mijn merrie heeft ook enorme last gehad van mok en kleine wondjes aan haar achterbenen gedurende de dracht en heeft drie maal met een dik been gestaan. Telkens behandeld met ontstekingsremmers en antibiotica in het bloed. Heeft zelfs cortico's gehad! Veulen is gewoon op tijd geboren (drie dagen over datum) en is kerngezond. Dus geen zorgen maken. Ik vind het ook geen echte keuze, als er iets scheelt met de merrie mogen ze er van mij alles in proppen wat ze willen, want voor mij is het geen optie om niet te behandelen omdat het veulen er schade van zou kunnen ondervinden. Het was trouwens haar eerste veulen en zij kreeg ook al verandering in de uier twee maand voor ze moest bevallen. Als hij niet volloopt denk ik niet dat dat vreemd is.

mariekek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:44

Ik kan ineens niet meer op m'n eigen account komen... ^) Dus dan maar even zo.

Onze oude merrie heeft het inmiddels 2x gehad.

De eerste keer was 3 jaar terug tijdens de dracht.
Ze heeft toen excenel gehad en vochtafdrijvers. Daarnaast de eerste dagen wat Quadrisol (oraal) voor de pijn.
Ik spoelde toen wel 5/6x per dag af. Zodra het been niet meer dikker werd (het trok toen op tot over de sprong) ben ik gaan bandageren.
Hier is het toen hard beter van geworden en na een kleine 2 maanden was het been weer helemaal dun.
Dit bandageren moet je echter wel op een goede manier doen. Weet je niet precies hoe je een goede stalbandage aan moet leggen, kun je misschien beter iemand anders vragen...
Het uier liep bij die van ons toen ook wat op, maar dit trok vanzelf weer weg.
Wel moet je oppassen voor een uierontsteking, want excenel is een zeer breedspectrum AB, maar helpt nu net niet tegen uierontstekingen...

Wat mij toen niet verteld is, maar wat ik nu helaas wel weet is dat er een verhoogd risico is dat het weer terug kan komen. Die lymfeklieren in dat been hebben de eerste keer zo'n opdonder gehad, dat ze vermindert werken. Een bacterie slaat daar dus makkelijk nog een keer weer neer...
Afgelopen november is dit dus ook bij onze merrie gebeurd. Echter door de verminderde werking van de lymfeklieren kon het zich razendsnel verspreiden...
Na 2 dagen werd me al wel snel duidelijk dat het niet meer zo zou worden als de eerste keer...
Het been zwelde zo hard en snel op dat het wondvocht aan alle kanten langs het been naar beneden liep. Ze had ook binnen no time een dikke plak zucht onder haar buik en een uier dat op knappen stond.
Naast een hoge dosis excenel en vochtafdrijvers en quadrisol heeft ze ook prednisolon gehad.
Ik heb begrepen dat in de prednisolon en de vochtafdrijvers een stofje zit dat de merrie zelf aanmaakt vlak voordat het gaat bevallen. Met name in de laatste 3 maanden van de dracht kan het tot abortus leiden...

Na een zo'n 2 weken werd haar been helemaal kaal en ging vervellen. Onderaan de kogel kreeg ze allemaal blaren en ging de bovenste huid afsterven. Heel naar gezicht....
Ook haar uier ging op een gegeven moment open door de druk van het vocht. Na een maand ging het alsnog licht ontsteken...

Inmiddels heeft ze afgelopen weekend een gezond hengstveulen op de wereld gezet. Wel was ze bijna 4 weken over tijd...
Haar been is nog altijd wat verdikt en rond de kogel is het aan de buitenkant nog steeds wat open. Echter heeft ze er totaal geen last van en draaft/gallopeerd rustig met haar veulen mee.
Ik smeer nog altijd met groene klei en dit houdt het wel mooi schoon en stopte in het geval van mijn merrie ook de explosieve groei van wild vlees rond de kogel.

Dit is echter absoluut het laatste veulen. Was ze ook niet drachtig geweest had ik haar dit alles ook niet meer laten doorstaan.
Ik mag nu hopen dat ze nog enkele jaren rond mag struinen tussen de andere paarden hier, maar als het voor een derde keer weer terug komt is voor mij de beslissing snel gemaakt...

Hopelijk heb je hier wat aan?
In ieder geval heel veel succes!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:00

Onze merrie kreeg Neopen en een vochtafdrijver Purosol.Verder Metacam als pijnbestrijder.
Ze had toen een trap gehad en kreeg de antibioticum uit voorzorg omddat er wel een wondje zat.

Het was vrij in het begin van de dracht, volgens mij nog voor de helft. Ze is nog weer gescand om te zien of de vrucht was blijven zitten. Misschien had de vroeggeboorte er helemaal niks mee te maken, maar ik heb wel de hele dracht het gevoel gehad dat het niet goed zou gaan.

We hebben een moederloos veulen via de veulencentrale gekregen , omdat ze wel melk gaf, maar het is niet gelukt om de merrie er aan te laten wennen. We konden eerst niet eens het dode veulen uit de box halen, ze verdedigde het steeds, terwijl het de liefste merrie is die we hebben.Pas toen het andere veulen kwam, hebben we haar uit de box gehaald en het nieuwe veulen ingesmeerd met de nageboorte van het dode veulen en toen ook het dode veulen verwijderd. Toen was de merrie er wel klaar mee, maar het andere veulen sloeg ze echt van zich af. Dat veulen hebben we zelf groot gebracht.

Helaas kreeg onze merrie dit jaar ook een einschüssbeen. Weer antibiotica gespoten en toen raakte ze in shock. Een bijzonder heftige allergische reactie op de spuit. En weer kreeg ze oedeem, verschrikkelijk om het dier zo te zien lopen. Nu mag ze nooit meer ab in het bloed gespoten hebben, alleen via het voer of als pasta.
Het been is wel weer dunner geworden, weer vochtafdrijvers gebruikt en afspuiten.En gewoon buiten zetten, veel bewegen is goed.

mariekek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:23

Inderdaad heel veel bewegen! Dat is erg belangrijk om het vocht af te laten vloeien. Wij hebben haar dag en nacht (het was toen wel droog weer en met een deken op ivm de koorts) in de bak gezet en zoveel mogelijk kleine plukjes kuil door de bak gelegd. Toen moest ze wel blijven lopen.
Echter heeft ze de 2e keer ruim een week niet gegeten ivm de pijn.
Is per paard verschillend denk ik...

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:03

Wederom eerst allemaal bedankt voor de ervaringen en antwoorden...

Met de merrie gaat het redelijk goed, been wordt niet dikker, zakt iets af tot net onder de sprong! Het rare is, het wondje wat het veroorzaakt zit op de hoefbal, en vanaf de hoef tot aan de kogel is het niet dik. Vind ik zelf wel apart, maar niet zorgelijk. Verder heb ik het idee dat het wondje minder stinkt, lijkt mij een goed teken
En tja de uier is 's ochtends (logisch) gevulder als 's avonds... Heb even gerekend, ze zit nu op 303 dagen en als ze gemiddeld vier weken van tevoren wat uier aanmaakt, werpt ze op 343 dagen! Altijd positief denken, haha! Ook zag ik bij mijn andere merrie de uier iets wijder staan, tepels van elkaar af, en zij is altijd laat met tekenen en zij zit op 312 dagen! Dus ik denk dat het wel goed komt! Maar ik houd haar wel nauwlettend in de gaten, dat is denk ik het enige wat ik nu kan doen.... Als het niet zo mag wezen dan is dat zo!

@ Gitje65: Bedankt voor de tips, over die groene leem heb ik ook al zitten denken. Maar ik dacht zo van dan sluit je hem af, en kan het vocht er niet uit! Straks toch maar even doen.

@ JaBa: Ik hoefde ook niet erover na te denken, wat betreft behandelen, maar vind medicatie toch "eng" bij een drachtige merrie! Ik heb het geluk nog nooit eerder bij de hand gehad, vandaar ook dat ik zo nieuwsgierig ben naar andere verhalen! Ook super fijn om te horen dat jouw veulen geoon op tijd en gezond is geboren.

@ MariekeK: Vervelend voor de merrie dat ze het al twee keer heeft gahed, en kan me ook goed in denken dat dit haar laatste veulen word, en natuurlijk gefeliciteerd met je veulen!
Trouwens dat van een verhoogd risico hoor ik nu ook voor het eerst, en dan het verhaal van die tweede keer, getver! Het is dus zeker iets wat ik in overweging ga nemen. Was namelijk van plan als alles goed gaat haar opnieuw te laten dekken. Over dat bandageren, tja ben ik niet zo fan van... Daarnaast loopt ze de hele dag buiten van 8 tot 8, maar ik kan het misschien wel proberen, als het niet snel minder wordt!
In ieder geval super bedankt voor je verhaal en tips.

@ Haboshof: Ik ken dat gevoel, heb ik ook! Vorig jaar ook tijdens de hele dracht (andere merrie). Zij zette uiteindelijk een super mooi en op het oog sterk merrietje op de wereld... Maar naar twee dagen ziek, en nog eens acht dagen later dood! Vreselijk, maar weet je wat het ergst is, ik heb nu ook een apart gevoel erover, en ben nu wel bang dat het misschien uitkomt mede door die bloedvergiftiging! Maar ik laat me niet gek maken, ik wacht rustig af en zeg iedere ochtend een schietgebedje voor ik ga voeren en hoop dat ik het daarmee red!

Wat ik wel heel knap van je vind is dat je gelijk gaat proberen om een moederloos veulen te helpen... Super, alleen jammer dat het dan niet lukt! En over die shock op de AB rechtsreeks in het bloed, heb het ook een keer gezien! Niet leuk, was niet mijn paard, maar deze bleef erin! Dus je hebt echt geluk gehad met jouw merrie, en nu maar hopen dat ze niet snel weer AB moet hebben. Is sowieso geen fijn spul! En veel succes met het dikke been... Ik zeg ook wel even voor jouw paard een schietgedje

blondie11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:05

oh sorry voor wat typfoutjes, zag het nu pas!