Show nmprs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Show nmprs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 23:19

Ik ben net nieuw in het mini paarden gebeuren en heb nog zoveel vragen over bijvoorbeeld de aankomende NMPRS show dus ik maak daarvoor maar een topic aan :-).

Ik wil meedoen met de show met onze twenter merrie en jaarling hengstje. Ze zijn nog nooit naar keuringen geweest dus ik kan alleen meedoen met de kleurenklasse (als ik het goed begrepen heb).

Mijn jaarling hengstje is een zwarte panterbonte appaloosa en mijn merrietje een (blauw) schimmel bonte. Ik heb mijn merrietje voor 2 klasses opgegeven, de bonte klasse en de schimmel klasse. Nu ze haar wintervacht veliest vervagen de bonte vlekken ook dus misschien is ze in juni wel al bijna helemaal wit. Ik wist niet welke klasse ik haar op moest geven, dus dan maar beide :D. Loop ik straks met een witte tussen de bonten :7.

Nu las ik in het regelement dat de paardjes geschoren moeten zijn. Dus ik moet mijn twenter en jaarling ook scheren neem ik aan? Doet iedereen dat zo laat in het jaar nog met die mini´s of ben ik daar nu al te laat mee? Ik vind het nogal wat een jaarling te scheren... maar ja, als het erbij hoort en ze allemaal geschoren worden.... Mijn jaarling heeft nu ook echt nog een vacht van vele centimeters.

Ze zijn nu beide nogal in overconditie }:0. Ik weet het, het is geen officiele keuring maar om nou met twee dikkerds de ring in te gaan vind ik ook zo wat... Hoe doen jullie dat qua beweging en voeding? Ze staan overdag op een schrale wei (savonds in een strobox) en krijgen verder alleen maar wat hooi en wortelen. Ze zijn veel te jong om te trainen dus hoe krijg ik de buikjes eraf :D.

Tips zijn welkom :D

Buckje

Re: Show nmprs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:52

Volgens mij ben je helemaal niet verplicht om te scheren hoor..

maccie

Re: Show nmprs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

wat is het verschil tussen de show 13 juni?! en de merriekeuring. als ik het zo lees zou ze zich voor de merriekeuring in moeten schrijven? maar ik ben er ook nog niet zo mee bekend hihi.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:33

Je bent niet verplicht om te scheren hoor; bovendien is de show op 13 juni en hebben de meeste paardjes de wintervacht dan al wel gewisseld voor een zomervacht. Mochten er dan nog hier en daar plukken hangen moeten die natuurlijk wel weggehaald worden.
Je kunt je paardjes wel een paar dagen van tevoren even "bijwerken", dus de baard wegscheren en misschien een klein stukje op de hals, waar bv. het halster ligt, de vetlokjes bijwerken, het staat gewoon netter als je paardje "kale"benen heeft zonder behang, maar dit zijn kleine dingetjes en dan hoef je niet een heel scheerapparaat over ze heen te halen.

Op 13 juni is een show waar niet geprimeerd wordt, en de Merriekeuring is een keuring waar ook premies te behalen zijn die weer belangrijk voor de merries zelf en de vaderdieren kunnen zijn. Dit wordt ook in de paspoorten bijgeschreven.

Ik zou wel, als je naar een show van het NMPRS gaat, je paardje zo netjes mogelijk toiletteren. Dus overtollig haar weghalen, wat bij de Shetlanders juist moet blijven zitten (het behang)kun je er bij het NMPRS beter afscheren, het toont ook meteen wat luxer.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:46

Bedankt voor de antwoorden!

Mijn merrietje gaat het wel redden om in haar zomervacht te komen, die is nu gigantisch aan het verharen en zat zowiezo niet zo dik in haar wintervacht.
Maar het hengstje is nog niet aan het verharen en een enorme pluizenbol :D. Hij zweet zelfs ervan. Net als de meeste vind ik een geschoren paard gewoon netter op een show als een harige, dus ik denk dat ik hem wel ga scheren.

In het miniboekje staat bij punt 15: ieder paard, deelnemend aan, de door het NMPRS georganiseerde shows, zal geschoren, gewassen en getoiletteerd gepresenteerd worden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:40

We hebben het hengstje toch geschoren, ging perfect! Zo luxe is die nu :D
En ik dacht dus dat hij veel te dik was, maar ik vind hem nu zonder die dikke vacht eerder schraal ogen... Ja wel een bol buikje maar je voelt ook wel zijn ribbetjes. Ik heb hem pasgeleden nog ontwormt (maand geleden) maar doe dat binnenkort toch nog maar eens en dan toch starten met een handje biks.

Afbeelding