New forest hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ietjepietje

New forest hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:38

hey,,
(ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen)
Ik heb een new forest x arabier ik zou haar graag door een new forest engst laten dekken..
Nou was mijn vraag weten jullie een mooie NF hengst tr dekking te staan..
Enzoja heb je de site van de stal of foto's ect.
Ik mag natuurlijk niet te duur maken..
En nou had ik nog een vraag..
wat zijn de gevaren van een merrie laten dekken en het veulen.
En zijn er ook voordelen? De kleur enzo maakt me niks uit.
Kan je ook jasper als vader kiezen dat is namelijk ook de vader van de merrie die ik wil laten dekken?

ietjepietje

Re: New forest hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:23

Weet neimand hier iets over..
Ik ben le fook druk bezig met kijken maar het zou wel fijn zijn als ullie mee zouden helpen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:21

ietjepietje schreef:
Kan je ook jasper als vader kiezen dat is namelijk ook de vader van de merrie die ik wil laten dekken?

Jasper kiezen zou ik niet doen.
Kijk, elke pony heeft zijn goede en zijn minder goede eigenschappen, net als mensen. Ik geef je even een voorbeeld:
Stel, in een familie komen soms hartkwalen voor. Opa heeft een beetje een zwak hart en moeder (die deze ziekte van opa ge-erfd heeft, omdat het in de familie voorkomt) moet ook wel eens even een hartfilmpje laten maken. Als zij samen weer een kind zouden krijgen, bestaat de kans dat het kind dezelfde hartkwaal heeft, maar dan veel erger, omdat hij de ziekte van opa (die dus tevens vader is) erft, maar ook van moeder!

Geen enkele pony, merrie of hengst, is perfect. Stel (ik zeg dus STEL) dat jouw pony bijvoorbeeld een beetje teer beenderwerk heeft en dat ge-erfd zou hebben van haar vader (nogmaals, dit is een voorbeeld!). Als je jouw pony dan weer laat dekken door haar eigen vader (dat heet "sterke inteelt"), heb je een vergrote kans dat het beenderwerk van het veulen ook weer heel teer is (of misschien nog teerder), maar met als bijkomstigheid dat die niet zo goede eigenschap heel vast komt te zitten in de erfelijkheid van het veulen. Dat heet "sterk verankerd".
Zou je dan later weer met deze nakomeling willen fokken, dan wordt het heel erg moeilijk om die minder goede eigenschap er nog uit te fokken.
Ik noem nu "teer beenderwerk" als voorbeeld, maar het zou bijvoorbeeld ook om heel ernstige dingen kunnen gaan die met gezondheid te maken hebben, zoals bijvoorbeeld koliekgevoeligheid.

Daarentegen is het overigens ook wel weer zo, dat de goede eigenschappen die de vader van jouw pony heeft doorgegeven ook steviger verankerd zouden kunnen worden door inteelt.

Je moet dus proberen een hengst te vinden die de minder goede punten van jouw merrie kan verbeteren, de goede eigenschappen van jouw merrie versterkt of minimaal behoudt, en die weinig of geen keer dezelfde namen op de stamboom heeft staan (dat heet "verwantschap").

Even alle andere vragen (voordelen, nadelen, risico's, kosten) buiten beschouwing latend: ik zou als ik jou was je pony eens goed laten beoordelen op goede en minder goede eigenschappen, door een deskundig iemand. Misschien je instructeur of instructrice (mits ervaren en gediplomeerd)?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:02

Een veulen fokken doe je niet op deze manier. Je moet je eerst eens gaan verdiepen in de goede en slechte eigenschappen van de merrie (exterieur, gebruikerseigenschappen, karakter) en dan gaan kijken welke hengst daarbij aansluit.

Op http://www.brummerhoeve.nl, onder ter dekking, staan diverse hengsten.

oreade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:57

het ligt er ook aan hoe jou merrie eruit ziet... wat jouw merrie bijv. minder heeft, zou ik proberen dat de hengst dit wel heeft. Dus eigenlijk moet je zelf gaan kijken wat voor hengst er bij je merrie past.
Suc6

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:58