toevallig hadden wij het tijdens het eten over mijn paard. en toen kwam mijn vader ermee dat hij vroeger, rond 1966 ook zo'n bont paard had. met sokken, en wat groter als mijn paard(dus boven 1,42) maar ook niet over de top groot het paard was eigenlijk van mijn opa en zijn broer. en is gebruikt voor landwerk
maar kan dit een tinker geweest zijn? of waren die toen nog niet in nederland? en als het geen tinker is geweest, welk ras kan het dan wel zijn geweest....
Het zou best kunnen, ook toen werden er wel eens ierse paarden naar Nederland gebracht.. Maar ik denk dat de kans groter is dat het bijvoorbeeld een Noriker was (bont trekpaard, tussen de 1,50 en 1,60, met wat sok, uit oostenrijk) of misschien een of andere kruising tussen een bont paard en een belg ofzo?? Ik geloof niet dat het ras hier toen al bekend was, er werd ook niet mee gefokt in nl, maar het kan natuurlijk wel dat iemand in Ierland op vakantie is geweest en een tinker voor zichzelf heeft meegenomen bijvoorbeeld..
nou ik denk sowieso niet dat ze echt gezocht hebben naar een goed paard(qua bloedlijnen) maar eerder naar een paard wat voor een kar kon lopen.... maar wat ik las over tinkers is dat ze vroeger niet erg gelieft waren, dus misschien dat ze wel lekker goedkoop waren in verhouding....
misschien dat het ook een noriker was, maar mn vader had het wel over erg veel sok in dat geval
Het NSvT is opgericht in 1999 en voor die tijd had een zekere meneer ook al een "poging" gedaan tot een stamboek. Dus conclusie, zal idd halverwege de jaren '90 zijn geweest.
Nuage, wie was die 'zekere meneer'? Ik denk namelijk dat hij mijn paard heeft geïmporteerd. Er staat in haar boekje een stempel van "Tinkerstamboek i.o. Hoenderloo" I.o. betekend In Oprichting. Mijn merrie is in 1998 naar nederland gehaald vanuit ierland.
Mijn buurman kende het ras al wel. Maar toen hij haar net had dacht ik: "jeetje wat moet hij toch met zon lelijk harig paard" Gelukkig weet ik nu wel anders
D_Travis
Geplaatst: 04-05-09 13:31
de twee oudste tinkers hier zijn in 1998 of 1999 gekomen.. de eigenaar heeft ze bij iemand uit Zwolle weggehaald. Konden beide drachtig zijn, 1 was dus drachtig daar kwam Misty uit. Ik zou graag weten waar dat in Zwolle kon zijn en bij wie (achternaam weet ik kan via PB misschien dat iemand er wat meer over weet ik zou er zelf graag meer over weten (evt welke hengst er dus bij heeft gelopen toendertijd) Ze kwamen met hun benen onder de mok aan en stonden daar tot hun buik in de modder. Dat is wat ik nog weet.