[H][KWPN] Indoctro x Almé Z, welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

[H][KWPN] Indoctro x Almé Z, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 18:52

Hoi,

We zitten er over te denken om onze merrie een keer te laten dekken(niet dit jaar).
Ik weet er eigenlijk niet zo heel erg veel van af. Ik heb namelijk altijd Haflingers gehad. ik hoor overal dat ze zo'n goede afstamming heeft en dat we écht eens met haar zouden moeten fokken. We hebben al 2 veulentjes gehad van een andere merrie dus we weten wel waar we aan beginnen ;)

Het gaat om een 6 jarige merrie. Walve, haar afstamming is Indoctro X Almé Z En dit is haar stamboom:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=324370

Ze is 1.58 en ze heeft nog geen prestaties geleverd. Ze heeft 1x eerder een veulen gehad van Indorado. Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om eens naar het veulen te kijken want die staat aan de andere kant van het land, maar hij schijnt groot te zijn, en groter blijken te worden dan zijn moeder.

Ze heeft geen predikaten (alleen PROK gekeurt). Ik zou best eens met haar naar een merriekeuring willen, alleen denk ik dat dat enorm veel ervaring en vooral training kost. Kortom, ik weet er het fijne niet van.

Dit is haar: Afbeelding

Ik dacht zelf aan Emilion, maar ik kan echt alleen maar miniscule fotootjes van hem vinden.

Ik zou het erg leuk vinden wat info te krijgen en te horen wat jullie er van vinden.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:59

Je wilt dus een vergrotende hengst, maar wat voor eigenschappen wil je nog meer verbeteren? Er zijn zat leuke hengsten, maar dit is iets te weinig informatie om een keus te maken.. Merriekeuring kost misschien wel wat tijd, maar heus geen hele intensieve training hoor. Als je haar normaal rijdt dan kan je er ook wel mee naar de keuring.

Alexx

Re: [H][KWPN] Indoctro x Almé Z, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:07

oke dank je wel. Ik heb nu nog niet echt verbeterpunten, ik ben heel erg blij met het paard want ze is ontzettend vriendelijk en lief. Ik vind ook erg belangrijk dat een hengst dat is, dat vind ik een van de belangrijkste dingen eigenlijk.

Ik heb het idee dat ze heel erg goed kan springen maar dat heb ik nog niet voldoende gedaan om daarover te kunnen oordelen. Ik zou dus inderdaad een vergrotende hengst willen, want het veulen zal niet van mij blijven en er is meer vraag naar een groter paard dan de merrie.

zijn die merriekeuringen plaatselijk of landelijk, en gaat dat op leeftijd? En moet ze zich dan ook onder het zadel laten zien?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:20

Die merriekeuringen zijn plaatselijk, ik zie dat je in Utrecht woont, ik dacht dat de stamboekkeuring dan in Houten was? Dat kan je wel even nazoeken op http://www.kwpn.nl ;)
De meeste merries zijn 3 als ze naar de keuring gaan, maar je mag ook met oudere merries heen (je kunt het ook meerdere jaren proberen). Ze moeten dan een stukje aan de hand draven over het straatje en vervolgens in de kooi voor vrij bewegen en springen. Daar is vast ook wel een topic over, en anders staat er vast wel info op de kwpn site. Je mag mij ook altijd nog pb'en natuurlijk.

Maar weer even on topic.. terug naar je hengstenkeuze. Ik vind het moeilijk een goed oordeel te geven, maar ik vind Ultimo bijvoorbeeld een fijne hengst: http://www.radstake.nl/horses/hengsten-ultimo.php
Maar ik vind het echt lastig zo, misschien Tolan R of Sam R?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:03

heel erg bedankt, ik ga even uitzoeken of het mogelijk is (ik heb 3 juni mijn laatste examen en 4 en 5 juni zijn stamboekkeuringen zag ik). Er staat in haar papieren dat ze stamboek 'vb' heeft. Dat zal wel Veulenboek zijn lijkt me.

Ultimo was er bij mij ook al uitgesprongen. Ik heb zo'n enorme hengstengids gekregen en daar stond hij in. Maar ik ga dan echt puur op uiterlijk af want ik weet het zelf gewoon niet.

Heel erg bedankt voor je informatie! En we moeten eerst maar eens aan een keuring beginnen, en dan pas aan een veulen denk ik.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:12

wauw! Ik zou ook wel een merrie willen hebben met zo'n afstamming! Vooral het amor bloed ben ik echt fan van. Leuk paardje om te zien ook!

Maar goed, het "lastige" van jouw merrie is dat je er bijna iedere hengst op kunt zetten, als je de maat maar in de gaten houdt. Vind de keuze die ze eerder hebben gemaakt voor Indorado ook wel heel mooi passen. Emilion zou ik niet doen, die kan nog wel eens een kleintje geven.
Silverstone zou ook kunnen, die geeft hele fijne karakters door en grote paarden met vermogen. Dan doe je wel een beetje aan lijnenteelt via Capitol I, maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Deze hengst heeft voor de Holsteinse fokkerij veel goeds gedaan. Door lijnenteelt toe te passen bevestig je de eigenschappen van die hengst in je lijntje.

Quote:
"Capitol I het bloed van stam 173, de meest dominerende hengstenstam binnen Holstein. Capitol I behoort dan ook tot de meest invloedrijke stempelhengsten van de laatste decennia. Capitol I heeft een lange reeks internationale springpaarden gebracht waaronder de hengsten Carthago Z, Cento, Celano, Cardento, Cassini I, Carolus II en Calato Z."

Het is wel goed om met de merrie naar de keuring te gaan. Ten eerste wordt ze dan in ieder geval opgenomen in het stamboek, wat altijd beter is als je het veulen wil verkopen, en ten tweede krijg je dan een scoringsformulier waardoor je kunt zien waar de verbeterpunten van je merrie liggen.

Gezien haar maat zal het wat lastiger worden om een predikaat te halen, maar niet geschoten is altijd mis zeggen ze toch ;-). Als je haar gewoon regelmatig rijdt is verder training niet echt nodig. Een paar keer het lijntje oefenen voor vrij springen is wel handig, dan weet ze een beetje wat haar te wachten staat. (afstanden tussen de hindernissen zijn wel te vinden op de kwpn site).

Succes met de keuring en hengstenkeuze!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:50

Ik dacht dat ze zoiezo 1.60m moesten zijn voor KWPN predikaten?

_Azra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:53

lientjeds schreef:
Ik dacht dat ze zoiezo 1.60m moesten zijn voor KWPN predikaten?

Ja dat klopt

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:40

o dus dat is sowieso passé dan := Misschien is ze dit jaar nog 2 cm gegroeit. Ik zal morgen even meten.

Dank je wel Carmen, en natuurlijk ook lientjeds en Azra :)

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:17

Carmen85 schreef:
Silverstone zou ook kunnen, die geeft hele fijne karakters door en grote paarden met vermogen. Dan doe je wel een beetje aan lijnenteelt via Capitol I, maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Deze hengst heeft voor de Holsteinse fokkerij veel goeds gedaan. Door lijnenteelt toe te passen bevestig je de eigenschappen van die hengst in je lijntje.
!

Met Silverstone moet je toch ook écht oppassen voor de maat hoor!
Ik ken evenveel silverstone's van 1.60 dan van 1.70m. Er zitten er grote bij, maar ook een héléboel kleintjes! De hors la loi nakomeling uit de moeder van Silverstone (halfzus silverstone) loopt bij ons in de buurt en zie het paard geregeld springen, dat is echt een klein fijn paardje! Komt natuurlijk ook van hors la loi. Maar onze silverstone was ook maar 1.62 hoop en al en die moeder was ook een stuk groter en de zussen en broers van onze silverstone waren ook allemaal min 1.65m. Dan loopt er nog een silverstone hier in antwerpen van 1.63m ongeveer en ben ik naar een silverstone gaan kijken van 1.60m, moeder stond nog op bedrijf en was echt een groot fors paard.
Maar mijn ervaring met ze is dat ze goed kunnen springen en bewegen en bovenal een reuze hart hebben en heel werkwillig zijn!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:18

Ik heb haar net gemeten met de hoefsmid, en ik kwam toch uitop 1.60/1.61 dus dat is erg fijn! :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:25

Met of zonder ijzers? Met ijzers wordt er namelijk op de keuring 1 cm afgetrokken van haar grootte.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:54

met ijzers 1.61M

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:45

Bij Indoctro's past Indorado echt super.
Indorado geeft maat en lengte en vooral vermogen.

Emilion vind ik een top hengst 2 jonge van hem gefokt beide groot maar ook uit een merrie van 1.75 ;) dus ja kan niet veel zeggen over de maat.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:17

Marijkeeee schreef:
Bij Indoctro's past Indorado echt super.
Indorado geeft maat en lengte en vooral vermogen.

Emilion vind ik een top hengst 2 jonge van hem gefokt beide groot maar ook uit een merrie van 1.75 ;) dus ja kan niet veel zeggen over de maat.

Ik ken ook een emilion, kopie van de vader.
En énorm goed springen, koel in de kop, genoeg lengte en maat en groot vermogen!
Wel niet de simpelste (koel, maar karakter)

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:29

Ik heb zelf een Silverstone, dat is echt een schat van een merrie. Ze heeft een heel nuchter karakter. Beweegt ook prima en springen lijkt ook goed. Je moet wel van schimmels houden ;)
Mijn merrie is trouwens niet klein, ze was vorig jaar 1,64m, maar denk dat ze nu wel 1,68m is. Silverstone geeft meestal niet de mooiste hoofden.. Een vriendin van mij heeft ook een Silverstone veulen uit haar Indoctro gefokt, is een mooi veulen, met een voskleur.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:34

heel mooie stam zit erachter .. *D *D
ik denk eigenlijk gelijk aan Carthino Z voor deze merrie de Almé merrie heeft een paar beste producten van Cartago gegeven , zonde om dat niet opnieuw te proberen ..en bovendien leg je dan Amor nog een keer vast ..en Carthino heeft een wereldskarakter, een super instelling en is bovendien ook nog een keer mooi gefokt
Lexicon is ook uit deze stam en is na een internationale carrière nu beschikbaar ..ook bloedmooi en super gefokt

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:26

Bij deze zou ik dit topic opnieuw willen openen.
Ik ben inmiddels eigenaar van deze prachtige merrie :D
En zou dus ik opnieuw willen vragen, wat er mogelijk geschikt is voor deze merrie.
Graag zou ik voor een bewezen hengst willen kiezen, niet noodzakelijk binnen het KWPN.
Alvast bedankt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:39

Gefeliciteerd!

Ik heb niet zoveel inzicht in springpaarden, maar een vriendin van mij heeft een Numero Uno x Indoctro en dat is echt een geweldig paard, goed gebouwd en kan heel best springen. Misschien is Numero Uno dus een optie?
Is de merrie nog wat gegroeid?

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:19

Ja ze is nog wel wat groter geworden.
Ik heb haar nog niet juist gemeten.

Numero Uno is zeker een optie

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:37

Niemand meer?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:42

Zou Warrant niets zijn? :))
Die hebben wij ook op onze merrie (1.64) gezet voor komend jaar. Zou qua bloed goed passen!

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:47

Warrant heeft nog geen nakomelingen op hoog niveau lopen.
Ik ga liever voor iets meer zekerheid.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:13

Goed, maar dat hoeft niet te betekenen dat er geen goed veulen uit kan komen. Het is ook maar net wat je budget toe laat, Warrant is nu nog goed te betalen maar als de hengst én de huidige 3- en 4-jarige nakomelingen zich blijven ontwikkelen als ze nu doen dan verwacht ik daar nog veel van!!

Wat heeft de merrie ondertussen gepresteerd, is ze nog naar de merriekeuring geweest? Of in de sport?

ellekeuh_181

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:18

Dat is wel waar. Maar in de huidige markt liggen de bewezen hengsten nog altijd beter dan jonge hengsten.
Met de merrie is niets meer mee gedaan.