gezocht: Rustig ras!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

gezocht: Rustig ras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:47

Hallo,

Ik ben voor een project van school op zoek naar een heel rustig ras. Het project is dus een route maken in de buurt van Nes a/d amstel zodat mensen hier in de randstad meer van de natuur zien. Mijn bedoeling is dan meerdaagse tochten maken met een paard, waarbij ze ook gaan overnachten bij boerderijen en bed&breakfasts.
De eisen waar het paard/pony aan moet voldoen:

* Betrouwbaar zijn
* Niet snel schrikken
* Snel verkeersmak te maken zijn
* Ook voor ongevorderde ruiters te rijden zijn
* Eventueel voor de kar lopen
* Ook zware ruiters kunnen tillen (max. gewicht van 85 kg)
* Niet eigenwijs zijn
* Makkelijk zijn in onderhoud (het liefst gehele jaar op land staan)
* Goedkoop zijn (de aankoop)
* Leuk zijn voor het oog

Dat waren zo ongeveer de punten wel. Weet iemand van jullie een leuk ras? Als jullie commentaar hebben hierop, graag opbouwende kritiek, anders reageer ik niet!

Paard2009

Re: gezocht: Rustig ras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:38

dit is heel moeilijk ,ik zou zeggen een fries of een haflinger maar een fries is best duur dus die valt al af,succes ermee

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:40

ik denk dat je al die eigenschappen niet specifiek in een enkel ras vind.

zelf zou ik denken aan een fjord,haflinger of tinker.

verkeersmak,aangespannen zijn ed heeft niks met het ras perse te maken,maar met de opleiding die het paard gehad heeft.
en wat is mooi/leuk om te zien?
ik ben zelf gek op fjorden,terwijl een ander het niks vind.

succes met je zoektocht,ik zou me niet specifiek vastpinnen op 1 ras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:45

Fjorden en tinkers zijn sterk en kunnen erg sterk en eigenwijs zijn, dus niet perse voor jouw doeleinde geschikt. Tuurlijk zullen ze er tussen zitten, maar niet per definitie.

Ik denk dat je per paard moet kijken en niet per ras, het is wel iets lastiger zoeken, maar goed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:20

tja maar waar het ene ras weer geschikte heeft,heeft het ook minder geschikte eigenschappen dat geldt niet alleen voor fjorden en tinkers.

geen enkel ras voldoet in zijn algemeen aan alle eisen van de ts.

gewoon goed zoeken,moeilijk is dat zeker!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:22

eumh een Quarter past echt in heel veel van je vereisten behalve in de aankoopprijs
Ik denk dat een Haflinger nog de beste keus is. Doordat ze meestal ook iets kleiner van stuk zijn voelt een persoon uit de randstad die niet zo vertrouwd is met dieren en natuur zich misschien ook minder bedreigd

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:26

Freibergers zijn erg geschikt
Ze zijn over het algemeen niet eigenwijs, en zijn aardig aan de maat (1.55/160)

Fjorden en haflingers zijn meestal wel vrij rustig maar die vind ik juist helemaal niet geschikt voor beginners
Ze kunnen ietwat lomp zijn en stampen zo over je heen als je niet uitkijkt :+

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:29

Misschien Norikers? Ken dit ras niet heel goed maar heb ooit wel een verslag gelezen van mensen die op trektocht naar Frankrijk waren gegaan en dat deden op Norikers. Misschien kan je info over dit ras opzoeken?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:35

Eén van mijn paarden is een Amerikaanse Appaloosa.
Die voldoet zo ongeveer aan al je punten. Aanschafprijs blijft een kwestie van wat de gek er voor geeft.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:37

idd zoals al wordt gezegd: dit vind je niet in één ras. met sommige kwpners kun je zo wegrijden terwijl anderen te pittig zijn, en hetzelfde geld voor haflingers en al die anderen. succes ermee

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:40

Tja, het is dus voor een bedrijfsplan, en diegene die het moet opstarten, wil het niet al te duur hebben. Vandaar dat ik het hier vraag of jullie iets wisten. Ik denk dat het zoiezo aardig duur is voor haar om een paard aan te schaffen, ze heeft namelijk een kleine zorgboerderij en is lerares. Dus veel geld heeft ze niet.

Ik zat ook de denken aan haflingers en fjorden, maar die zijn meestal zo eigenwijs en lomp!

Ik ga zeker alle suggesties nalopen en kijken of er iets bij zit wat toepasselijk is. Er komen zoiezo geen mensen op te zitten zonder rijervaring, dat is veel te gevaarlijk, maar voor kinderen van de manege is het misschien leuk om een tocht te maken met begeleiding uiteraard!

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker iets met alle suggesties doen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:46

en gelderse paarden? zijn alleen wel errug groot volgens mij en dat schrikt mensen misschien af...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 06:39

eigenwijs oke,maar lomp?
sorry dat is nogal overdreven.............beetje jammer

inderdaad de freibergers zijn over het algemeen ook erg leuk.

ik ben benieuwd wat het uiteindelijk word

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 06:42

De highlander?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 06:43

Snoevie schreef:
tja maar waar het ene ras weer geschikte heeft,heeft het ook minder geschikte eigenschappen dat geldt niet alleen voor fjorden en tinkers.

geen enkel ras voldoet in zijn algemeen aan alle eisen van de ts.

gewoon goed zoeken,moeilijk is dat zeker!

ben hier wel mee eens, ik heb een tinker maar die is alles behalve een sloome....

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:59

Ik zou zeggen een haflinger. Een haflinger (althans de mijne) komt voor het grootste deel overeen met wat je zoekt. Maar denk er wel aan ieder paard is anders heeft zijn eigen karakter, verkeersmak is bijvoorbeeld aangeleerd. Een haflinger kan ook vrij eigenwijs zijn. Goed zoeken en rond kijken en gewoon uitproberen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:01

Ik zou ook voor de Haflinger gaan, mijn Hafje is ook heel makkelijk in dit soort dingen als ze in een groep loopt ;) (Alleen is het soms echte en draakje...) Tinkers zullen ook wel aan je eisen voldoen.

Maar ik zou je niet echt richten op een ras... En als het er leuk uit moet zien; Je ziet vaak genoeg Haflingers en Tinkers die er niet uitzien, maar dat komt vaak ook omdat ze op een modderig landje staan en er niks mee gedaan wordt 's winters, als je er aandacht aan besteed komt het echt wel goed!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:05

Ik denk dat je het niet in een specifiek ras moet zoeken, maar gewoon moet zoeken in verschillende rassen.
Lekkere doorgewinterde paarden, die de halve wereld al hebben gezien.

Overigens zelfs de braafste klinisch dooie kan ineens enorme spatjes krijgen.

En ahum, eigenwijs en lomp, dat zijn de meeste onervaren ruiters ook ten opzichte van het paard,
dus allicht praktisch dat het geen overgevoelig typje is waar ze op moeten zitten.
Overigens is het ook een kwestie van opvoeden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:09

Qua ras kom je dan toch wel op de koudbloeden uit als Tinkers en Haflingers. Maar elk paard is anders ras of niet.

Denk ook dat je je niet op een ras moet toesplitsen.

Een Merens is ook erg geschikt voor dit soort tochten. Maar goed ook daar zitten draken tussen en schatjes.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:32

Ik zou niet teveel op een bepaald ras focussen. Kijk naar het karakter van paarden. Een ras zegt imo niet veel daarover. Je hebt kalme arabieren en je hebt trekpaarden die met je aan de loop gaan :)

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 17:01

snel verkeersmak maken en aangespannen werk ligt toch echt aan door wie en hoe dat word gedaan. Geen enkel ras is 1,2,3 hupla verkeersmak.
Je moet je niet op een ras gaan richten. Je hebt echt volbloeden en arabieren waar je een beginner op kan zetten en je hebt koudbloeden waar alleen een sterke gevorderde op kan rijden.
En moet niet eigenwijs vind ik een beetje verwend klinken. Zo van dat paard is eigenwijs dus daar wil ik niet op.
Het is dan toch juist een uitdaging om dat paard netjes en goed te rijden en onder controle te houden?
Zelfs de allerbraafste gaan wel is aan de haal met je of willen wel is doen wat ze zelf willen.

ponyvriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:00

Ik zou een appaloosa nemen. Die zijn koel in het hoofd en niet zo eigenwijs als een halflinger. Bovendien zien ze er erg leuk uit.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:03

Groninger zou een goede keus kunnen zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:29

neem geen haflinger of apaloosa, die zijn veel te eigenwijs meestal.
Neem bijv. een rustige tinker,...eentje van min. 8 jaartjes die al wat meer ervaring heeft,...
of een stevige new-forest,..maar dan moet je maar net eentje hebben die wat groter is en evt. voor de kar kan.
Een belg kan ook leuk zijn, alleen dan moet je wel een opstapje hebben en denken om je voeten :P
Kijk naar veel koudbloeden, die zijn rustiger dan warmbloed/volbloed paarden.
je kunt ook een leuke kruising nemen, die zijn soms nog beter en goedkoper vaak dan raszuivere paarden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:30

groninger kan ook net wat wezen idd