Merrie laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotte23

Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:28

Mijn lieve merrie van 14 jaar heeft nog nooit een veulen gehad. Ze vertoont sinds de koop aan een stuk door gebreken. Heb haar gekocht als sportpaard, maar ben behoorlijk belazerd bij de koop. Het begon met het linkerachterbeen; overbelasting. Toen benen rontgenologisch laten bekijken. Scoort op alles een 1 of een 2, behalve rechtsvoor een 2 tot een 3. Toen begon beschadiging van de colaterale band bij het hoefgewricht.. (Je denkt misschien; wat heb je met dat paard gedaan?! Niets! Amper gereden!) Na daarvan hersteld te zijn begon de rug. Je raadt het al: kissing spines, gradatie 2, dus dat valt mee, maar ook beschadiging van de rugspier vanaf oren tot staart. Van deze spier heeft ze nu nog last.
In de 9 maanden dat ik haar nu heb, heb ik een keer of 40 op haar gereden. Nu moet ze revalideren in de wei, de DA heeft wel het idee dat het goed zou kunnen komen. Ze moet vijf maanden de wei in. Ik wil haar graag een nieuwe functie geven, maar uiteraard wel een reële functie.
Het lijkt me voor haar het prettigst om niet meer bereden te worden en als fokmerrie door het leven te gaan.

Nu is ze ook onverkoopbaar lijkt me, want de functie van fokmerrie is nog niet bevestigd. Vandaar dat ik haar dit seizoen wil laten dekken.
Afstamming is airport x absatz

Heel graag advies!!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:36

Ik zou aan je DA advies vragen. Als die zegt dat het geen zware belasting kan zijn voor je merrie, en je denkt een leuke passende hengst te hebben gevonden, zou het een mooie optie zijn.
Paard verkopen kan je proberen, maar denk niet dat er veel mensen zullen zijn die interesse zullen hebben.

Voor de hengst zul je op een rijtje moeten zetten wat je wil verbeteren aan de merrie, kwa gangen, bouw, karakter etc...

Veel succes en sterkte. Is erg balen als je achteraf gezien er niet veel mee kan.

SuSEQ

Re: Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:37

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 01:04

Bij alle diagnoses die je hebt gekregen, is er een second opinion aangevraagd? En wees eens eerlijk, hoe is het gesteld met je eigen rijtechnische kunnen? Wat is het verleden van deze merrie, heb je soms met blessures door verkeerd rijden van een eerdere eigenaar te maken? Is er al eens een Osteopaat of Fysio bijgeweest, wie heeft al deze diagnoses gesteld?

Als ik zo hoor wat er allemaal aan je paard zou mankeren, zou ik er nooit mee fokken. Daar staat wel tegenover dat je merrie op de foto is gezet en de waardes op de foto ook weer door mensen wordt aangegeven (een 2 of een 3 is een kwestie van interpretatie, en wanneer zijn die foto's genomen?) en dat de kans groot is dat je met oude en verkeerd gediagnosticeerde blessures te maken kunt hebben. Als je het gevoel hebt bij de koop al belazerd te zijn, is de vraag: heb je voor aankoop laten keuren, en bij wie, en wat hield deze keuring in?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 01:23

bij een paard met een pijnlijke rug moet je er vooral geen veulen onder laten hangen...... ook kunnen de vormen van 2 en 3en op het straalbeen overerfbaar zijn

ik zou het niet doen ze is 14, nooit een veulen gehad dus een vast en krap bekken kunnen we wel van uit gaan... en dan de rug klachten van het paard zelf... nee niet doen doe je het dier geen plezier mee.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:24

Een merrie is een fokmerrie als ze qua exterieur, gangen, gezondheid, karakter en afstamming interessant is om mee te fokken.

Een merrie is geen fokmerrie omdat je er verder niks meer mee kan. Je loopt het risico zo veulens te fokken waar je ook niks mee kan en die dezelfde gebreken vertonen.
Bovendien zou ik het een merrie die niet gezond is niet aandoen, veel te zwaar. Ik weet niet of je dat 'prettig' kan noemen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 02:21

Slotje ipv verplaatsen naar KS, omdat hier al heel veel topics over lopen op KS.