[H][wb]Welke hengst voor mijn Contango x Astronaut?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zarah05

[H][wb]Welke hengst voor mijn Contango x Astronaut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:37

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over welke hengst er goed om mijn Contango-merrie zou passen. Ze heeft zelf het sportpredikaat (dressuur ZZL) en komt uit een keur-merrie van Astronaut (v. Le Mexico) x keur pref prest. van Liguster. De moederlijn heeft predikaten tot in de 7e generatie. Het lukt me niet om foto's te plaatsen, maar het is een klassieke merrie met een goed karakter. Aandachtpunten zijn de wat zware hoofd-halsverbinding, onderstandig voorbeen en het klassieke, platte kruis. Qua beweging kan ik nog niet veel zeggen, aangezien ik haar pas een goede week heb en ze hoogdrachtig is. Ik ga er vanuit dat ze goed kan bewegen, gezien haar sportcarriere. Brand maar los!
Laatst bijgewerkt door gomir op 01-04-09 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:38

Probeer er eerst maar foto's op te zetten, zo krijg je een beter beeld van de merrie, waardoor je de juiste hengst bij de merrie kunnen kiezen. Het lijkt me een hele leuke merrie zoals ik het zo hoor!

Van welke hengst is ze drachtig als ik vragen mag?

Zarah05

Re: Welke hengst voor mijn Contango x Astronaut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:02

Ik zal morgen nog eens proberen foto's te plaatsen. Ze is drachtig van Jazz.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:53

contango... _/-\o_ haha zoals ik het zo hoor kan je zooooooveel hengsten erop zetten, tegenwoordig zijn ze allen zo iel dat dat een heel goede match kan zijn met een wat zwaardere merrie met contango bloed

ik wacht even de foto s af, maar begrijp ik nou goed dat je haar heb gekocht en eigenlijk niet weet hoe ze loopt?? :S

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:26

Hierbij de foto's van de merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zarah05

Re: [H][wb]Welke hengst voor mijn Contango x Astronaut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:07

Nu Aniek zo aardig is geweest om de foto's voor mij te plaatsen hoop ik op wat reacties. M.i. passen er juist helemaal niet zoveel hengsten op deze merrie. Ze heeft behoorlijk wat bloed nodig, zelfs dit Jazz-veulentje heeft hetzelfde klassieke kontje als haar moeder! Ben er verder wel heeeel tevreden over trouwens hoor! Tuurlijk heb ik zelf aan Vivaldi gedacht. En aan Uphill, maar die dan alleen omdat daar een volbloed achter zit, want ik twijfel of de hengst zelf modern genoeg is voor deze merrie. Valeron spreekt me erg aan en schijnt ze hoogbenig te fokken, maar is me afgeraden door een regio-inspecteur omdat hij zelf toch echt niet hoogbenig is en ze niet al te mooi geeft in het fundament. Zizi Top lijkt me niet handig, zou ik mee terugfokken op Contango. Apache spreekt me wel aan, maar is natuurlijk nog niks van bekend. Tuschinski heb ik niet zoveel mee en ben bang dat Pion weer te klassiek terugkomt. Kortom, ik heb hulp nodig!!!!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:55

Betreft het deze merrie misschien? Zoja dan is het een een Contango x Astronaut x Nepal x Liguster, de Liguster-merrie Roodnootnel is ook weer de moeder van de hengst Astronaut.

Om mee te denken in een eventuele hengstenkeuze is de bloedvoering wel van belang.

Het lijkt mij zo op de foto, heel geen verkeerde merrie, ze heeft ZZL gelopen en dat is meer dan menig merrie haalt.
Die klassieke kont zie ik persoonlijk liever dan die moderne kontjes, zou ik niet zo zwaar meenemen in een hengstenkeuze. Een onderstandig voorbeen is voor mij eerder een selectiepunt, kijk daarbij zeker uit voor teveel volbloedinbreng

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 19:52

Klopt, is inderdaad dezelfde merrie. Ik ben me zeker bewust van het onderstandig voorbeen en zoek daarom dus een moderne hengst met veel front. Wie heeft een idee!?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:40

Een veredelende henst als Ampere, Zhivago of Vivaldi zou er wel bij passen. Krack C is ook een optie misschien.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 13:36

Ik ben zelf echt weg van Ampere, maar ik twijfel of hij genoeg gaat veredelen. Daar is natuurlijk ook nog niets over bekend, dus ik vraag me af waar jij dat op baseert? Heb ik iets gemist misschien?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:01

Er was gisteren een show bij Greve waar ik 3 Ampere veulens heb gezien, die alle 3 erg mooi en edel waren, mooi opwaarts, alle drie bruin, erg uniform, ook uit zwaardere merries. Daarop baseer ik dit dus.

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:48

Ik heb mijn contango merrie's laten dekken door Wonderboy,
ben de hengst wezen bekijken, en heb hem aan het werk
gezien.
veel zelfhouding, kan goed oprichten sterk achterbeen.
super karakter en een edel hoofd.
fokt niet grof (heb nl ook een paar jaarlingen gezien)
maar paarden met maat.

gr

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:24

Zelf vind ik Tuschinski geen rare match voor deze merrie. Zelf is hij enorm bloederig. Ik verwacht, ondanks het Pion bloed, dat hij zeker bij deze merrie past. Merrie moet wel maat hebben maar dat is volgens mij wel oke. Wat ik gezien heb doet Tuschinski het ook goed op Contango merries.

Apache is een soort vergelijkbaar verhaal. Vivaldi en Zhivago kun je ook in dit rijtje zetten.

Als je voor bewezen wilt gaan is Krack C misschien wat.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:58

Na heel veel studie van de verschillende door jullie genoemde en door mezelf bedachte hengsten had ik al bijna definitief besloten toch voor Vivaldi te gaan. Ondanks het feit dat "de halve wereld" bij Vivaldi dekt dit jaar en het moeilijk schijnt te zijn om aan sperma te komen. Maar... nu bedacht ik me dat Zambuka wellicht een goede keus zou kunnen zijn. Heb hele rassige, opwaarts gebouwde veulens van hem gezien en om vrij te blijven van JFFK is hij natuurlijk een mooi alternatief. Wat denken jullie???

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:36

Zambuka en Vivaldi, dat zijn 2 wel heel verschillende hengsten.
Zambuka heeft idd een mooie JFFK vrije bloedlijn, dat is een pluspunt. Staat wel in zijn rapport dat zijn moeder een wat klassieke merrie is/was. Dat is natuurlijk niet iets wat je bij je merrie wil laten terugkomen. Helaas kan ik over zijn nakomelingen niets vertellen, heb ik geen ervaringen mee.

Vivaldi; die is bij iedereen natuurlijk bekend. Ook zijn nakomelingen scoren prima. Dekgeld is wel behoorlijk hoog.

Zhivago geen optie voor je?

alissamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:16

wel een fijn paard die zhivago onder `t zadel he...