[TI] ICS ierland versus ICS Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hendrik75

ICS ierland versus ICS Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:08

Hallo,

Ik heb met verbazing bij een vriendin van mij in de cobstukken gelezen dat moederstamboek "gedist"wordt door het dochterstamboek.
Goed niet iedereen zal het met deze benaming eens zijn..en dat hoeft ook niet..iedereen zijn mening.

Maar wat ik mij afvraag is het volgende...
Hoe kan een dochterstamboek nu dekbonnen e.d. weigeren van door het moederstamboek goed gekeurde hengsten?
Hoe kan een dochterstamboek sowieso hengsten die door het moederstamboek zijn goedgekeurd weigeren?
De geplaatste tekst verbaasde mij namelijk nogal....

Ook is mij ter ore gekomen dat de "baas"van het ICS NL zelf ook alleen de cursus voor het opnemen van paarden in het stamboek heeft...dezelfde cursuc die door de schrijver van het stuk in cobstukken wordt genoemd als niet bevoegd zijn tot keuren van paarden, maar alleen voor opnemen van paarden.
(en hoe kan deze persoon van het ICS dan paarden keuren? )

Dit zijn enkele vragen die bij mij opkamen na het lezen van de tekst.

Ik ben zelf geen lid van de ICS, maar vond het nogal verbazingwekkend dit te lezen.......

Mariska_28

Re: ICS ierland versus ICS Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:42

Ochjee, is het zover.. Ik heb het natuurlijk niet gelezen, maar was te verwachtten natuurlijk.. Maar volgens mij kan dat niet. Het fijne daarvan zal het PVE wel weten, maar lijkt mij dat als ze dat niet willen, ze geen dochter zijn, en dus gewoon geen stamboek kunnen zijn.. lijkt me..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:21

En weer een anonieme nieuwe bokker met dit onderwerp :+
Welkom Hendrik, stel jezelf eens voor! Discussieert een stuk makkelijker en vriendelijker :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:34

Ben benieuwd hoe dit topic gaat lopen... Afbeelding

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:34

wat ik knap vindt is dat dus ICS Nederland dus genoemd wordt als "schuldige" en dan dus niet andersom gekeken wordt, super weer +:)+ Alsof ICS Ierland zo lekker bezig is...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:38

Wat wil je dan Biancaa, dat ICS ierland ook naar de pijpen van Marijke gaan dansen, net als haar andere groepjes? Ik geef Ierland groot gelijk dat zij eisen stellen, en dat als daar geen gehoor aan wordt gegeven ze zelf een conclusie trekken..

Geef jij dan eens een goede oplossing?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:42

ik geef geen oplossing, ik vind het prima zoals het loopt. Ik ben geen groupie van Marijke en wat zij doet moet zij weten. Ik ben al blij dat er iemand is die zoveel werk wil verzetten, als je aan iemand vraagt of zij willen gaan keuren, dan is het gelijk van "oh nee ik heb geen tijd" of "oh nee want dat wil ik niet hoor"

Iedereen zit altijd te schelden en te k*nkeren terwijl ze zelf geen zak uitvoeren (waaronder ik, alleen ik scheld niet, ik breng mijn paard voor en laat haar haar ding doen en meer niet, klaar hup naar huis en geen gezeik, ik heb een leuke dag gehad that's it)

Ik vind het jammer dat als iemand zijn of haar hengst niet goedgekeurd krijgt, dat dan maar gaat proberen in Ierland, knap wordt het dan als je daar dan alleen maar mag dekken, leef je uit zou ik zeggen...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:47

Hendrik is volgens mij speciaal even lid geworden van bokt om dit topic te openen.
En ik denk met het gewenste effect; een discussie met happende tinkerliefhebbers.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:49

Ja, goed he? :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:50

Maar denk je niet dat de oprichter van het stamboek een hengst zou goedkeuren die niet aan de eisen van het stamboek zou voldoen? Juist zij is een keurmeester zonder enige persoonlijke fetes zoals Marijke die meer dan genoeg heeft.. Wie van die 2 zou zonder aanzien der persoon keuren?

En waarom doet marijke zoveel? Omdat niemand anders wat mag doen van haar want het is haar stamboek.. Daar hoef je bij mij niet aan te komen hoor... been there done it..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:51

KootMiraDrum schreef:
Ja, goed he? :)

:j yep, denk dat ons Hendrikje wel lol heeft.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:51

Leuk inderdaad! :j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:54

Nou ik vind er niks aan.. Ik verbaas me er telkens weer over dat ICS leden alles slikken wat het bestuur doet.. onbegrijpelijk...

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:56

Daar gaat het niet om met wat ik onder leuk versta Mariska..... Wat ik leuk vind is dat iemand zich aanmeldt op bokt en gelijk als 1e post zo'n topic start! En dan vraag ik me af wie er achter zit! :D

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:58

Dat is weer een grote verassing lucy :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:03

Ach het maakt mij niet uit wie het topic gestart is, maar meer wat er in staat.. Ik hoop echt dat de ICS leden snappen wat ermee bedoeld wordt..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:10

Mariska_28 schreef:
Ach het maakt mij niet uit wie het topic gestart is

Ik denk dat dit wel uitmaakt, als iemand met de verkeerde intentie een topic start, dan kun je die beter negeren.
Maar wie weet stelt Hendrik zich nog voor en wil hij met oprechte bedoelingen bijdragen aan een discussie, maar betwijfel het.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:31

Jellie schreef:
Dat is weer een grote verassing lucy :+

Verassing? Wie wordt er gecremeerd?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:32

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vriendelijk doch dringend verzoeken ontopic te blijven. "Popcornreacties" voegen niets toe, in tegendeel zelfs. De hele stamboekenkwestie ligt gevoelig bij heel veel mensen, en iedereen heeft er wel zijn of haar ideeën over. Maar zou het heel misschien mogelijk kunnen zijn om een discussie hierover te voeren zonder persoonlijk te worden of er eigen belangen bij te betrekken? Alvast bedankt :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:50

edit
Laatst bijgewerkt door stalnijmegen op 30-03-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:54

hendrik75 schreef:
Hallo,

Ik heb met verbazing bij een vriendin van mij in de cobstukken gelezen dat moederstamboek "gedist"wordt door het dochterstamboek.
Goed niet iedereen zal het met deze benaming eens zijn..en dat hoeft ook niet..iedereen zijn mening.

Maar wat ik mij afvraag is het volgende...
Hoe kan een dochterstamboek nu dekbonnen e.d. weigeren van door het moederstamboek goed gekeurde hengsten?
Hoe kan een dochterstamboek sowieso hengsten die door het moederstamboek zijn goedgekeurd weigeren?
De geplaatste tekst verbaasde mij namelijk nogal....

Ook is mij ter ore gekomen dat de "baas"van het ICS NL zelf ook alleen de cursus voor het opnemen van paarden in het stamboek heeft...dezelfde cursuc die door de schrijver van het stuk in cobstukken wordt genoemd als niet bevoegd zijn tot keuren van paarden, maar alleen voor opnemen van paarden.
(en hoe kan deze persoon van het ICS dan paarden keuren? )

Dit zijn enkele vragen die bij mij opkamen na het lezen van de tekst.

Ik ben zelf geen lid van de ICS, maar vond het nogal verbazingwekkend dit te lezen.......

Hallo Hendrik, gevalletje van selectief lezen als je het mij vraagt. 8-)
In de cobstukken staat namelijk letterlijk onderstaande;

11 januari vergaderden de erkende Irish cob stamboeken, in Nederland.
Allen waren uitgenodigd, ook ICS-Ierland en ICS-Zweden.
Ierland stuurde een e-mail waarin werd gesteld dat ICS Ierland geen boodschap heeft aan dochterstamboeken. Ze willen "affiliates", werkgroepen in andere landen die afhankelijk blijven en waar ze aan kunnen verdienen.
ICS-Zweden liet helemaal niets van zich horen.

Met ICS........
............we zijn benieuwd of ze er nu mee wegkomen.

Overigens trekt Evelyn Flynn momenteel door Europa en bezoekt ook Nederland.
Ze geeft keurmeesters-cursussen: voor 100 euro word je in twee middagen opgeleid.
In een advertentie staat dat je dan "Irish cobs mag keuren bij dochterstamboeken".
Zo werkt het echter niet: de stamboekbesturen stellen keurmeesters aan, niet mevrouw Flynn.

Ik denk dat je de tekst anders leest en opvat dan ik in ieder geval :D

hendrik75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:02

Hallo,

ik ben hendrik.
Ik ben 34 jaar oud en getrouwd.
door mijn vrouw in aanraking gekomen met de paardenwereld.
een vriendin van haar heeft een irish cob en op die manier erg enthousiast geraakt voor de bonte paardjes (wat voor stamboek dan ook!)

ik ben nieuw hier op de bokt.
Een vriendin van mij had de nieuwe costukken binnen en nieuwschierig als ik was heb ik die gelezen
Ik heb wat gebabbeld over hoe en wat ivm het stamboek
Want uiteindelijk is dat toch wat de ICS is een stamboek vol trotse eigenaren (en mensen die het ras gewoon super vinden) .
Ik had al wel eens topics gelezen op bokt, omdat ik gewoon geintereseerd ben in wat zich zo afspeeld in de paarden wereld en dan met name de bonte wereld.
Maar na het gesprek heb ik dus zelf de "stoute"schoenen aangetrokken en heb ik deze topic geplaatst.

Ik vind het jammer dat (sommige) mensen niet op de topic reageren met antwoorden en of verklaringen maar met een toch wat negatieve reactie.

Het is absoluut op geen enkele manier, hoe dan ook mijn bedoeling om partij te trekken van ICS nl of ICS ierland.!!!
dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest.
Ik zat gewoon met vragentekens.

Ik verbaasde mij enkel over het artikel. en hoopte hier op bokt een gedachten wisseling te kunnen doen, met mensen die het ook verbaasd en mensen die uitleg kunnen geven.

( we kunnen niet allemaal experts zijn, en om nou meteen als niet lid zijnde de telefoon te pakken en te bellen met het stamboek ging mij ook te ver)

Ook vind ik het jammer om te lezen dat er zo ongeveer een henksenjacht idee ontstaat als je een topic opent, ik zit niet de hele dag achter te computer en lees dan teksten als:

"Ik denk dat dit wel uitmaakt, als iemand met de verkeerde intentie een topic start, dan kun je die beter negeren.
Maar wie weet stelt Hendrik zich nog voor en wil hij met oprechte bedoelingen bijdragen aan een discussie, maar betwijfel het"

en lol..nou nee tot nu toe nog niet echt, want we zijn toch "volwassen"mensen,, waarom katten op mensen die een keuring organiseren voor het ICS ierland of mensen die hun best doen voor het ICS nederland.
Dat was niet mijn intentie bij deze topic.

Ik vind het opmerkelijk dat de topic nog maar een middag staat en er gelijk al een moderatoropmerking op komt...kom op mensen zullen we even een rustige" dicsussie " kunnen houde.

één waar iedereen wijzer van wordt...zonder moddergooien naar wie dan ook...want dat is toch niet nodig. daar ging het mij niet om.

gewoon antwoorden en evt. een nette "discussie"

groet

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:11

Dan bij deze mijn excuses, dan heb ik het verkeerd ingeschat en voorbarig gereageerd!

Maar als je met de zoekfunctie wat rondzoekt op dit onderwerp (oa [TI] Ver.van Gypsy en Irish Cob Eigenaren en keuring door ICS Ltd), dan begrijp je misschien ook de cynische reacties in dit topic.

Ter aanvulling; ik probeer al lezend ook wegwijs te worden in de stamboekwereld van de Tinkers. Niet vanwege fokplannen (ik heb een ruin en daar blijft het bij), maar gewoon uit interesse.
Mij verbaasd het ook dat in een relatief "kleine" wereld er veel chaos is. Ik kan me er moeilijk een mening over vormen, omdat er telkens weer "persoonlijke vetes" opduiken en er vuurtjes worden opgewakkerd.
Lijkt me leuk om een discussie te kunnen lezen zonder deze dingen (wie weet kan ik het dan ook nog volgen :D ).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:26

desillies schreef:
Hallo Hendrik, gevalletje van selectief lezen als je het mij vraagt. 8-)
In de cobstukken staat namelijk letterlijk onderstaande;

11 januari vergaderden de erkende Irish cob stamboeken, in Nederland.
Allen waren uitgenodigd, ook ICS-Ierland en ICS-Zweden.
Ierland stuurde een e-mail waarin werd gesteld dat ICS Ierland geen boodschap heeft aan dochterstamboeken. Ze willen "affiliates", werkgroepen in andere landen die afhankelijk blijven en waar ze aan kunnen verdienen.
ICS-Zweden liet helemaal niets van zich horen.

Met ICS........
............we zijn benieuwd of ze er nu mee wegkomen.

Overigens trekt Evelyn Flynn momenteel door Europa en bezoekt ook Nederland.
Ze geeft keurmeesters-cursussen: voor 100 euro word je in twee middagen opgeleid.
In een advertentie staat dat je dan "Irish cobs mag keuren bij dochterstamboeken".
Zo werkt het echter niet: de stamboekbesturen stellen keurmeesters aan, niet mevrouw Flynn.

Ik denk dat je de tekst anders leest en opvat dan ik in ieder geval :D

Nou ik denk dat jij Ierland onderschat (niet raar natuurlijk, jij krijgt alleen informatie uit de Heijkoop hoek.
ICS-Ierland werkt al samen met deze verenigingen:
DENMARK - Dansk Tinker Forening (DTF) - (Irish Tinker / Irish Cob - judged under the same breed standard)

(DTF has applied to the Authorites in Denmark for approval to maintain an Irish Cob Stud Book.
The DTF Irish Cob Stud Book would be maintained by the Danish Horse Board).
www.dansktinkerforening.dk

FINLAND - Suomen Irlannincobyhdistys ry (FSIC)

(FSIC has applied to the Authorities in Finland to maintain an Irish Cob Stud Book.

As an unapproved organization FSIC represents the ICS Ltd in Finland)
www.irlannincob.net

FRANCE - France Irish Cob (FIC)

(FIC is approved by the authorities in France to look after the Irish Cob breed in France.

Le Haras Nationaux (LHN) maintains the Irish Cob Stud Book in France.
Copies of all registrations are sent by LHN to ICS Ltd).
www.irishcob-fr.org

GERMANY - Tinker Horse & Irish Cob Society (THAICS) - Irish Cob and Irish Cob Part Bred

(THAICS represents the ICS Ltd in Germany)

www.thaics.de

HOLLAND - Vereniging van Gypsy en Irish Cob Eigenaren - Irish Cob and Irish Cob Part Bred

(Association of Gypsy and Irish Cob Owners)

VGICE (AGICO) represents the ICS Ltd in Holland.

www.gypsyenirishcob.nl

SWEDEN - Irish Cob Society Sweden (ICS SWD)

(ICS SWD is approved by the Authorities in Sweden to maintain an Irish Cob Stud Book).
www.irishcobsociety.se

En natuurlijk zou Ierland het ook anders zien, maarja al deze problematiek (ook die hier in Nederland) wordt veroorzaakt door 1 persoon... Ongelovelijk maar waar.. En zo lang je alles slikt en het je niets interesseert lijkt alles prima te gaan, maar owee als je het niet eens bent met de gang van zaken... Nou ja iedereen die toen op die Ledenvergadering is geweest weet precies waar ik het over heb..

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:59

Henrik, wellicht is jouw topic goed bedoeld, maar hier zijn al zoveeeeeel topics over geweest die iedere keer weer op 't zelfde uitdraaien. Misschien was 't handiger geweest om even de zoekfunctie te gebruiken. Daarnaast zijn er een aantal posters in dit topic die iedere gelegenheid aangrijpen om 'negatief' mee te kletsen over 't ICS, waarbij emotie ook een belangrijke rol speelt.
Ieder stamboek heeft voors/tegens, geen één doet 't perfect. Vergaderingen zijn er om suggesties aan te dragen en een topic openen normaal gesproken om van gedachten te wisselen. Maar die gedachtes zijn inmiddels door alle topics die al geweest zijn wel bekend.