NORM Het paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasse-indeling: Kogelarthrose klasse 0-1-2-3 Spat klasse 0-1-2 Straalbeen klasse 0-1-2 Sesambeentjes klasse 0-1-2-3-4
Een paard heeft voldaan aan de norm voor röntgenologisch onderzoek in het kader van osteochondrose indien voor elk van de kenmerken wordt voldaan aan onderstaande klasseindeling: Spronggewricht klasse A of klasse B Kniegewricht klasse A of klasse B Kogels vóór klasse A t/m E Kogels achter klasse A t/m E
Zijn deze aanduidingen dezelfde als die de kliniek bij het maken van rontgenfoto's hanteert? Ter verduidelijking een voorbeeld: stel je hebt een hengst met op zijn keuringsrapport 1'tjes en 2'tjes. Ik zou dan verwachten dat hij n.a.v. dat keuringsrapport meteen geen kans meer zou maken voor de hengstenkeuring. Verkeerd gedacht dus? Of kun je hier niet van op aan en moet je de grillen van de keuringscommissie afwachten?
Bij de gewrichten wordt trouwens gesproken van een aanduiding met A tm E. Dat is dezelfde aanduiding die ze gebruiken bij het osteochondrose-nakomelingen-onderzoek bij jaarlingen. De kliniek hanteert echter ook bij de gewrichten cijfers. Staat A gelijk aan 1 en B aan 2?
Suzanne F.
Geplaatst: 30-03-09 18:37
Elke gecertificeerde kliniek kan ook keuren volgens de hengstenkeuringsnorm dacht ik??
En deze snap ik niet van je: Ter verduidelijking een voorbeeld: stel je hebt een hengst met op zijn keuringsrapport 1'tjes en 2'tjes. Ik zou dan verwachten dat hij n.a.v. dat keuringsrapport meteen geen kans meer zou maken voor de hengstenkeuring. Verkeerd gedacht dus?
Een hengst met 1tjes en 2tjes zou dus nog WEL kans maken. Zodra hij een 3tje heeft niet meer...
Beetje vaag hierboven trouwens, een hengst met een 3 of 4 op de sesambeentjes of op de kogelarthrose ligt er toch echt uit hoor.
Voor de hengstenkeuring hebben ze het over prok.Hier zijn alleen erfelijke dingen van belang.(bijv ocd en hoefkatrollen)Van daar dat hij prok goedgekeurd kan zijn en afgekeurd voor sport. Als je een paard koop voor sport,krijg een 'sportkeuring'. Dan wordt een paard alleen goedgekeurd met klasse 1 en 2.(dit is nodig voor goedkeuring) Klasse 3 is verhoogt risico en 4 is afgekeurd voor sport. a en b is idd bijna hetzelfde als klasse 1 en 2 voor 'sportkeuring' Goede rontgenfoto's zijn belangrijk,maar het wil niet zeggen dat hij meer kans maakt op de hengstenkeuring.
Kitty
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 09:27
maverick schreef:
Goede rontgenfoto's zijn belangrijk,maar het wil niet zeggen dat hij meer kans maakt op de hengstenkeuring.
Nee, dat snap ik. Het ging me er alleen om dat ik in eerste instantie dacht dat wanneer een hengst ook tweetjes op zijn (sport)keuringsrapport had, hij al niet meer geschikt was voor de hengstenkeuring. Even afgezien van het feit of hij het exterieurmatig, qua beweging, etc. zou kunnen redden.
maverick
Geplaatst: 01-04-09 00:10
O zo. Nee dat maakt niet uit.Een hengst met alleen 1tjes of een hengst met alleen 2'tjes wordt gelijk beoordeelt.Goed is goed,daar wordt geen verschil in gemaakt op hengstenkeuring
shan
Geplaatst: 01-04-09 08:42
sesambeentjes worden volgens mij niet meer in de beoordeling meegenomen.