KWPN veulenboek of register A

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pippalexJarig

KWPN veulenboek of register A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 11:44

Ik had ook een ander topic al mijn verhaal gezet, maar misschien is het duidelijker als dit dit even in een apart topic zet..

Mijn merrie is een KWPN merrie Julio Mariner xx x Wilhelmus.
Ze is helaas te klein gebleven, namelijk 1.56,5 m.

Keuringen en dat soort dingen vind ik erg leuk om te doen, maar helaas is dat bij het KWPN onmogelijk.
Ook heb ik contact opgenomen met het NRPS om te kijken of wij daar wel eventueel verder kunnen, maar dat kan ook helaas niet.

Voor de paardenmaat is ze daar te klein, en voor de pony maat voert ze te weinig Arabisch bloed.

Ben niet zo heel erg thuis in KWPN papieren..

Er staat geen veulenboek op haar papier, maar het is in het zelfde jaar uitgegeven als wanneer ze geboren is.. 4 maanden na haar geboorte..

Er staat verder Ingeschreven in: Reg A.
Type: RP.

Het is een okergeel/licht oranje papier, met oranje KWPN tekentjes erin..

Betekend dit dat ze dus wel al in het "goede" stamboek staat ingeschreven, en dus niet in het veulenboek?
En betekend dit dan ook dat ze ooit op een keuring is verschenen??

Mijn merrie is van 1996, en ik heb haar in 2001 gekocht..

Ik ben benieuwd of iemand me verder kan helpen..

Wilawander

Re: KWPN veulenboek of register A

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:07

Als het in het zelfde jaar is uitgegeven als dat ze geboren is dan is het een veulenboek register A.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 12:26

Jah precies dat dacht ik dus ook, maar er staat nergens op het papier dat het om het veulen boek gaat..

Ook hoorde ik van Sammie hier op bokt in een ander topic dat het of reg. A is of veulenboek, beide kan niet?!

Vandaar dat ik het even niet meer begreep..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:19

Ja hoor kan wel. Ik heb ook een register A veulenboek van vorig jaar. Pas na stamboekopname en een aantal andere verplichtingen krijg je een register A stamboekpapier.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:20

Maar staat het bij jou op het papier of niet?? Veulenboek bedoel ik?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:20

Je hebt bij het KWPN, veulenboek, register A, register B en stamboek.

Veulenboek geregistreerde merries kunnen als ze op de stamboekkeuring stamboekwaardig bevonden zijn, zonder aanvullende voorwaarden opgenomen worden in het Stamboek.

Register A merries kunnen pas opgenomen worden in het stamboek als ze stamboekwaardig bevonden zijn op de keuring en een goede cornagetest, PROK-predikaat en aanlegtest of sportprestatie op hun naam hebben staan. Ze kunnen voor een of meerdere van deze onderdelen vrijstelling krijgen als de vader aan de KWPN-eisen voldoet.

Register B merries zijn uitgesloten van keuringen en kunnen niet opgenomen worden in het stamboek.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:23

Okay, maar aan die voorwaarden kan ze dus alleen voldoen als ze boven de 1.60m. is?

Haar vader is een erkende KWPN hengst.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:26

pippalex schreef:
Okay, maar aan die voorwaarden kan ze dus alleen voldoen als ze boven de 1.60m. is?

Haar vader is een erkende KWPN hengst.

Voorwaarde voor stamboekopname is bij mijn weten een stokmaat van minimaal 1.58m en voor een predikaat 1.60m.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:34

Okay, dan gaat we nog eens meten!! Wie weet is ze in de jaren toch nog iets gegroeit..

Vind het gewoon leuk om dat soort dingen mee te doen..

Ze staat toch bij ons, en gaat voorlopig toch niet weg, en wordt er voor mij niet meer of minder van..

Ga het eens proberen!!

Bedankt Ziolette!!

Hoe zit het trouwens als ik bij haar een veulen zou fokken uit een KWPN ggk hengst, en het veulen is aan de maat, zou het dan als bijv. 3 jarige in het kunnen worden opgenomen? En dan niet in het B register?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:09

Veulen van een KWPN GGK hengst x register A merrie krijgt een veulenboekpapier.

Vanaf 1.57m kun je haar waarschijnlijk wel bij het NRPS aanbieden, dacht dat de grens paard/pony daar op 1.57m lag :).

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:19

Ik wilde onze merrie ook aanbieden bij het NRPS omdat ze ook net te klein is. Ze meet 1.57m. Bij het NRPS zeiden ze me dat ze dan Arabisch bloed moest voeren en dat doet ze niet. Maar als je met een NRPS-hengst dekt komt het veulen daar natuurlijk wel in.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:33

flyfly schreef:
Ik wilde onze merrie ook aanbieden bij het NRPS omdat ze ook net te klein is. Ze meet 1.57m. Bij het NRPS zeiden ze me dat ze dan Arabisch bloed moest voeren en dat doet ze niet. Maar als je met een NRPS-hengst dekt komt het veulen daar natuurlijk wel in.

Deze merrie:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=24330

had volgens het NRPS genoeg bloed om opgenomen te worden. Ze moesten er flink voor spitten, maar ergens in een verre generatie zou wat arabisch bloed zitten waardoor ze aan minimaal x procent anglo-arabisch bloed zou komen. Ze is alleen nooit naar de keuring gegaan omdat ze geblesseerd raakte. Ze was 1.57m en dus te licht bevonden worden voor het KWPN, ik heb toen bij het NRPS nagevraagd of ze daar in het stamboek opgenomen kon worden met dit papier. Dat kon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:02

Wilawander schreef:
Ja hoor kan wel. Ik heb ook een register A veulenboek van vorig jaar. Pas na stamboekopname en een aantal andere verplichtingen krijg je een register A stamboekpapier.

Dat kan niet.. Een reg. a. merrie die wordt opgenomen in het stamboek heeft geen reg. a. papier meer maar een gewoon 'volwaardig' (stamboek) papier :)
Het reg. a. bestaat dan niet meer.. Een reg. b. paard heeft die mogelijkheden niet, die zal altijd in het reg b blijven staan, maar kan wel pref, prest en sport worden. Een reg. a. kan van het reg. a. naar het stb. papier gaan via prok/cornage onderzoek/ibop of sportprestatie/keuring.

Reg .a. papier behoort groen te zijn en reg. b. blauw maar het schijn dat het papier nog al eens op is.. Of ze pakken gewoon het verkeerde kleurtje :+ Waardoor sommige reg .a./reg .b. merries een oranjegekleurd papier hebben.

Een reg. a of reg. b merrie die niet naar de keuring is gegaan kan alleen overheveld worden naar een ander boek als de veroorzaaker van het reg. papier wordt goedgekeurd/erkend door het KWPN. Andersom geldt niet.. Een vb merrie wiens vader wordt afgekeurd behoudt haar vb status.. echter nakomelingen na de afkeuring worden reg. b.

De minimale eis om opgenomen te worden in het stb. is 1,58.. en die moeite zou ik dus allemaal niet doen met een reg. a. merrie om enkel stb te kunnen worden. Ster/ voorl. keur kunnen ze worden bij een minimale hoogte van 1.60 al worden er niet veel merrie's van die hoogte ster.. Dan zit je eerder richting 1.62/1.64.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:33

Ziolette schreef:
flyfly schreef:

Deze merrie:

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=24330

had volgens het NRPS genoeg bloed om opgenomen te worden. Ze moesten er flink voor spitten, maar ergens in een verre generatie zou wat arabisch bloed zitten waardoor ze aan minimaal x procent anglo-arabisch bloed zou komen. Ze is alleen nooit naar de keuring gegaan omdat ze geblesseerd raakte. Ze was 1.57m en dus te licht bevonden worden voor het KWPN, ik heb toen bij het NRPS nagevraagd of ze daar in het stamboek opgenomen kon worden met dit papier. Dat kon.

Okay, ik heb juist uit de regelementen van het NRPS begrepen dat ze dan minimaal 25% Arabisch bloed moesten voeren.
Als dit dus niet het geval is, weet je dan misschien hoeveel het dan moet zijn, en kan ik er via de paardenfokken site uit komen hoeveel mijn merrie moet hebben?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:28

pippalex schreef:
Okay, ik heb juist uit de regelementen van het NRPS begrepen dat ze dan minimaal 25% Arabisch bloed moesten voeren.
Als dit dus niet het geval is, weet je dan misschien hoeveel het dan moet zijn, en kan ik er via de paardenfokken site uit komen hoeveel mijn merrie moet hebben?

Dat geldt alleen voor de ponies, niet voor de rijpaarden daarvoor geldt een laag percentage anglo-arabisch bloed.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:41

Och ja, ik heb weer even 2 dingen door elkaar gehaald..

Ik moet zeggen dat ze bij het NRPS aan de telefoon ook wel erg kort door de bocht zijn, net of iedereen alles zo maar weet..

Bedankt allemaal voor jullie geduldige uitleg!! Super!!