Hengst en merrie zelfde overgrootouder; mee fokken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Hengst en merrie zelfde overgrootouder; mee fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:24

Hallo allen,

De titel dekt de lading eigenlijk al.
Voor mijn eerste premie Haflingermerrie ben ik op zoek naar een geschikte hengst.
Waar ik tegenaanloop is dat er al snel eenzelfde voorouder in de stamboom opduikt.
Bijvoorbeeld dat de vader van de overgrootvader van de merrie ook de vader van de moeder van de hengst blijkt te zijn.

Graag hoor ik hier verschillende ideeen en meningen over!

Alvast bedankt voor alle inbreng,
Alet

gomir

Re: Hengst en merrie zelfde overgrootouder; mee fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:33

-> F-AM

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:44

Bevalt die hengst je? Is het een goede hengst? De moederlijn er achter ook prima?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 01:01

Morgen ga ik enkele hengsten bekijken, het is dus de vraag of ik de hengst qua exterieur geschikt vind. In het echt is behoorlijk anders dan op de foto natuurlijk. En ik wilde eerst graag een onpartijdig antwoord op mijn vraag. De hengstenhouder zal zelf waarschijnlijk zeggen dat het geen punt is als er ergens hetzelfde bloed in zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 01:12

Ik bedoelde eigenlijk in eerste instantie de hengst waar je lijnenteelt op gaan doen :D

Want het kan ook geen kwaad.. mits het een goede hengst is. Zijn eigenschappen versterk je nl. door hier op terug te fokken. Hoeft geen probleem te zijn, maar als dat eigenschappen zijn die jouw merrie(lijn) niet kan gebruiken is het misschien iets om over te slaan.

Er zijn hier trouwens ook verschillende topic's al over geweest. Gebruik de zoekfunctie met inteelt en lijnenteelt en komen zat topic's bovendrijven.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:09

Ik ben geen voorstander van inteelt/lijnenteelt, omdat vroeg of laat de verborgen gebreken die in de genen zitten naar voren komen. Bij het Friese paarden stamboek is daar nu ook zo een heisa over, terwijl ze zelf ooit zo stom zijn geweest de verscheidenheid in het ras uit te dunnen. Hier hebben ze het voornamelijk over waterhoofden en dwerggroei. Maar ook bij de harddravers wordt dit een probleem, het uit zich daar voornamelijk in beengebreken. Dus ja als ik een tip zou mogen geven; niet doen, je doet meer kwaad dan goed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:41

Dat kun je echt niet vergelijken met één keer een hengst terug laten komen. De friezen populatie stamt af van 3 hengstenvaders.. Hoe kun je dat nu vergelijken met één keer eenzelfde hengst terug laten komen?

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:19

Of het nu 1x of 10x is het maak niet uit, inteelt blijft inteelt.
In mijn WO studie heb ik ook de benodigde vakken genetica gehad en om het maar kort te houden; vroeg of laat krijg je problemen bij inteelt/lijnenteelt. Maar ja, ieder zo zijn eigen keus. Ik zou het in ieder geval niet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:27

Je leest niet goed. Als je één keer een overgrootouder terug laat komen merk je écht zeer weinig tot geen aan het feit dat het 'familie' is. Als het een goede hengst is versterk je de eigenschappen, is het een slechte dan ook en daarom kun je beter een goede hengst/merrie extra terug laten komen dan een slechte..
Ga je dit echter blijven herhalen dan krijg je idd de problemen waarmee het Friese ras mee te maken heeft. Maar dan praat je ook over ruim 80 jaar kruizen van 3 bloedlijnen.. Dat kun je, nogmaals, niet vergelijken met één keer een overgrootouder terug laten komen..
Dan had de mensheid ook al lang ziek, zwak, misselijk en uitgestorven geweest.. Immers stammen wij ook maar af van een handjevol voorouders..

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:39

"Als het een goede hengst is versterk je de eigenschappen"
Dit hoeft dus per definitie niet zo te zijn. De goede eigenschappen kunnen dominant zijn over de slechte, welke dan wel degelijk aanwezig zijn. De kans dat zo een slechte eigenschap van een goede hengst naar boven komt is redelijk groot te noemen. Ik zeg ook niet dat het in de volgende generatie al naar boven komt, het kan ook in de generatie daarna komen. Ik zeg alleen dat je het beter kunt vermijden.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:31

Ik ben er al enigszins over uit. Heb hier en daar nog meer meningen gevraagd.
De hengst die ik wel zie zitten heeft in zijn lijn in de 3e generatie een moederdier wat bij mijn merrie ook in de 3e generatie terug te vinden is.
Over twee weken ga ik nog een andere hengst bezoeken die niks van hetzelfde bloed voert.
Daarna ga ik de knoop doorhakken welke hengst het worden moet.
Bedankt voor al het meedenken!