Onbekende merrie laten dekken...?gevolgen?ect.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_likepink_

Onbekende merrie laten dekken...?gevolgen?ect.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:42

Hoi!

Misschien dat ik mijn merrie wil laten dekken.
Maar een punt is wel.ze heeft geen ouders die staant als onbekent iniedergeval.
en het is wel een gelderse merrie denken we,
maar de vader word miss Zurich.
Het is puur voor me zelf het paard.
Maar hoe werkt het met de kaders.hoe gaat het met de papieren en mag het veulen naar keuring?
Heb al gegooglt maar ik kan geen documenten vinden :S
Ik heb er nog geen verstand van dus als iemand me een kleine uitleg wil geven zou ik het erg fijn vinden :)

MVG Iris

ayo

Re: Onbekende merrie laten dekken...?gevolgen?ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:02

Het veulen krijgt register B volgens mij. En met register B kun je niets. Niet naar keuringen oid.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:14

Hmm oke dankjewel!
Maar ik kan er wel gewoon KWPN papieren bij krijgen en in laten schrijfen bij stamboeken? :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:39

_likepink_ schreef:
Hmm oke dankjewel!
Maar ik kan er wel gewoon KWPN papieren bij krijgen en in laten schrijfen bij stamboeken? :)

Eehm nee, je krijgt er een blauw papier bij en dat betekent dat een van de ouders geen papieren heeft. (niet bij een EU erkend stamboek is ingeschreven)
Dus je veulen kan niet ingeschreven worden bij het stamboek. Je krijgt er wel een soort van papiertje bij maar die heeft geen waarde.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:52

Hmm oke dankje!Wel jammer maarja het gaat mij daar toch niet zo zeer om :) maar onbekende marries mogen niet ingeschreven worden>?sommige mensen zeggen dat ze wel een onbekende in een stamboek hebben staan.en de andere zeggen dat het helemaal niet kan.Ok ik geloof best wel dat je niet officieel iets erbij krijgt maar dat soort dingen lees en hoor ik ook.
Maar iniedergeval super bedankt voor het advies!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:41

Mijn paard heeft ook onbekenden opa en oma van moeders kant en staat gewoon ingeschreven in t B- register, met blauw papier. Ik kan er zoiezo weinig mee want het is een ruin.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

Je zou met deze merrie naar het kwpn kunnen gaan voor reg b., maar dat kost je aardig wat centjes :)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:56

Hmm oke dankje!

Sammie hmm klinkt aantrekkelijk.maar stel ik wil het veulen verkopen,heeft het dan een meer positieve of negatiefe kant?En als het een merrie is en ik daar weer mee zou gaan fokken. Kan ik daar wel een a voor krijgen of blijft het B>?En moet ik de papieren ook laten zien?
Zal kijken of ik de prijs kan vinden.Helaas kan ik niks op het kwpn vinden...en ergens anders..want ik heb nog geen adope dus hij opent het niet :\

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:39

Als je het veulen verkoopt, krijg je er niet veel voor vrees ik. Er zijn momenteel zat veulens te koop, ook nog met vol papier. Ik zou echt niet met een stamboekloze merrie gaan fokken voor de verkoop.

Aangezien er helemaal niets van je merrie bekend is, kun je van het KWPN volgens mij helemaal geen papier krijgen. Haar veulen zou een B-register worden, mocht het een merrie zijn die later weer een veulen krijgt van een ggk hengst dan wordt dat een vb en kan gewoon worden opgenomen in het stamboek. Als ik het goed begrijp...

van kpwn.nl
Citaat:
Artikel 8 – Veulenboek rijpaard, discipline dressuur en springen

1. In het veulenboek fokrichting rijpaard, discipline dressuur of springen,
worden paarden geregistreerd;
a. waarvan de vader is goedgekeurd of erkend door het KWPN en
b. waarvan de moeder is geregistreerd bij het KWPN, of bij een KWPNerkend
stamboek of behoort tot het ras Engels Volbloed en
c. waarvan minimaal één van de ouders is goedgekeurd, erkend of
geregistreerd in de fokrichting rijpaard, discipline dressuur of springen.
2. Indien de moeder van het te registreren paard is geregistreerd in register
B dan dient de vader van de moeder te zijn goedgekeurd, erkend of
geregistreerd in het veulenboek bij het KWPN en te behoren tot de
fokrichting rijpaard of de discipline dressuur of springen om voor
registratie in het veulenboek in aanmerking te komen, anders volgt
registratie in register B.

3. Registratie in de fokrichting rijpaard geschiedt vanaf 2006 naar keuze
van de fokker in de discipline dressuur of springen. Indien de fokker geen
eenduidige keuze maakt wordt het veulen geregistreerd in de discipline
met de hoogste verwachtingswaarde.
4. Indien één der ouders van het te registreren paard is geregistreerd in de
fokrichting Gelders paard geschiedt registratie naar keuze van de fokker in
de fokrichting Gelders paard of de fokrichting rijpaard.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:11

Heel erg bedankt!Heb het alleen zeker niet kunnen vinden!
En ja het is niet voor de verkoop maar je weet maar nooit als het thuis niet gaat of er is iets en het lukt echt niet meer ja dan zou het veulen weg moeten meer in die zin,ok het zal wel geen 3000 zijn maargoed.
Denk dat we dan dat als het een merrie word ermee gaan verder fokken.maar eerst kijken of ik een Bregister kan krijgen-kopen voor mijn merrie.

Maar van punt 3 snap ik verwachtings waarde nog niet helemaal..wat die mensen er zelf van denken of wat?
En mijn merrie is Gelders dus ik kan later dus veel later dat als we door fokken ook zeggen dat ik rijtypische wil of nu al?

Echt super bednakt voor jullie hulp!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:19

Als je je merrie laat dekken door een NRPS ggk/erkende hengst kan je bij het NRPS een veulenboek papier krijgen.
Laat je haar dekken door een hengst (b.v. Zurich) die ggk is bij een erkend stamboek krijg je bij het NRPS een register A papier. En kan je met 3 jarige leeftijd gewoon voor stamboek opname naar de keuring gaan!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:34

Haha WAUW het word alleen nog beter :D
Dus inprincipe kan je dan bijna alles met register A?
Dus stel het is een hengst kan ik ook gewoon naar een hengstenkeuring?
Maar van alno:
bij a klopt het wel dan als ik ga fokken.
B volgens iemand mag ik mijn merrie wel in laten schrijfen in KWPN die er zelf ook in fokt.
C Berlin zegt al genoeg lijkt mij?
Dus als ik mijn merrie wel bij KWPN kan inschrijfen kan ik toch wel A register krijgen?
Iniedergeval als ik het zo lees lijkt het mij van wel...Of ik lees er over heen.

Maar van het NRPS echt bedankt!
Dacht eerst altijd van he een nrps van 1,70? := maar nu snap ik hem :) dankjewel!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:37

Verwachtingswaarde is wat er gezien de voorouders waarschijnlijk te verwachten is van een paard. Een springgefokt paard wordt springpaard, een dressuurgefoktpaard wordt dressuurpaard. Kruisingen van spring en dressuur worden meestal dressuur. Jouw merrie lijkt Gelders, maar dat is nergens mee te bewijzen, vader is springer (toch) dus zal gewoon rijpaard worden richting spring denk ik. Al betwijfel of dat bij B-reg wordt geregistreerd.

Wat wordt gezegd, NRPS is idd makkelijker met stamboekopname. Je merrie kun je ook aanbieden voor het hulpstamboek van het NRPS, dan moet ze naar een keuring en wordt bepaald of ze een toegevoegde waarde heeft voor het stamboek.

Dit zijn de voorwaarden voor opname bij het veulenboek:
Citaat:
Artikel 3
Veulenboek NRA

In dit veulenboek mogen slechts worden ingeschreven dieren met tenminste 12,5% Arabisch of 12,5% Anglo-
Arabisch bloed doch minder dan 100% Arabisch bloed en die voldoen aan de volgende eisen:
a. Afstammen van goedgekeurde NRPS hengsten.
b. Afstammen van door het NRPS erkende hengsten.

Je moet dus wel een hengst nemen die behalve goedgekeurd of erkend, ook minimaal 25 procent Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voert.

Mag ik je vragen waarom je met een dergelijke merrie zou willen gaan fokken? Het is nog altijd een merrie met half onbekend bloed. Wat denk je dat de veulens gaan bijdragen aan de paardensport? Winst ga je er ook niet opmaken.

Ik wil echt niet banketstaaf doen. Maar bedenk alsjeblieft goed of er wel vraag is naar matige veulen met deels onbekende afstamming. Als je wilt gaan fokken, ga dan predikaten halen met de merrie of koop gewoon een goede merrie, dat is mijn advies.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:42

_likepink_ schreef:
Maar van alno:
B volgens iemand mag ik mijn merrie wel in laten schrijfen in KWPN die er zelf ook in fokt.
Dus als ik mijn merrie wel bij KWPN kan inschrijfen kan ik toch wel A register krijgen?
Iniedergeval als ik het zo lees lijkt het mij van wel...Of ik lees er over heen.

Dacht eerst altijd van he een nrps van 1,70? := maar nu snap ik hem :) dankjewel!

Volgens mij leef je een beetje in een droomwereld... Je krijgt bij het KWPN géén register A voor je stamboekloze merrie, voor je veulen nooit meer dan een B. Bij het NRPS zou het na een keuring kunnen worden opgenomen. En je kunt naar een hengstenkeuring gaan, maar je wordt daar echt uitgelachen en dat wil ik je toch wel besparen. Goedgekeurde hengsten hebben altijd een helemaal vol papier en komen uit hele oude bewezen fokstammen, dat gaat jou nooit lukken met deze merrie. Bovendien kost het geld om je hengst te laten keuren. Eerst een paar honderd euro dan nog een paar duizend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:49

Bij deze merrie is wel degelijk een reg. b te krijgen, maar nogmaals dat kost centjes :) En nog aardig wat ook.. De vraag is is dat het waard en kún je voldoen aan de gestelde eisen... een veulen gaan fokken voor de verkoop uit een papierloze merrie zou ik never nooit doen..

reg. a. of vb bij de merrie zul je nooit krijgen tenzij op miraculeuze wijze de ouders opeens bekend worden.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:56

Sammie schreef:
Bij deze merrie is wel degelijk een reg. b te krijgen, maar nogmaals dat kost centjes :) En nog aardig wat ook.. De vraag is is dat het waard en kún je voldoen aan de gestelde eisen... een veulen gaan fokken voor de verkoop uit een papierloze merrie zou ik never nooit doen..

reg. a. of vb bij de merrie zul je nooit krijgen tenzij op miraculeuze wijze de ouders opeens bekend worden.

Hoe zou dat dan kunnen? Ik zie het nergens staan in de registratieregelementen... En wat zou dat kosten? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:57

Met een register A hengst (wat je dus uit jou onbekende merrie hebt gefokt) kom je niet in aanmerking om deel te nemen aan de hengsten keuring. Daarvoor mag er in de (ik meen) eerste 3 generaties geen onbekende afstammelingen zitten!

Het veulen wat je uit je merrie fokt zou opgenomen kunnen worden in het NRPS.
Je merrie kan ook opgenomen worden in het NRPS. Zij komt dan in het hulpstamboek!

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:00

Zoals ik al zij,ik wil gewoon als huis en tuin paardenmens gewoon proberen met mijn merrie te fokken voor 1veulen.
Ze kan echt goed springen,maar helaas is ze vroeger een beetje verpest dus vertrouwen ect moet nog opgebouwt worden.
Maar ze word alweer 12 dit jaar en we willen een veulen proberen te fokken voor ons zelf om vervolgens in de sport uit te brengen.niet hoog maar alsnog.
En het is niet de bedoeling dat ik nou echt in een keer een hele fokkerij voor mij merrie wil starten.en het gaat me ook niet om de winst.
En ik heb er goed bij stilgestaan.Mij maakt het echt niet uit of het nou overal geregistreert staat.Ok het zou leuk zijn.Maar snap niet waarom het meteen matig moet zijn omdat mijn merrie geen afstammeling heeft.straks is het veulen misschien wel heel goed je weet het niet dus vind dat niet echt een reden.En denk ook dat ik predikaten ga halen.En het is al helemaal niet onze bedoeling om nou een fokmerrie te kopen.want we zitten nou zelf ook niet in de fokkerij en ik wil na 1,5 weer lekker bezig zijn met mijn eigen merrie.
En ik vind persoonlijk een veulen er niet beter op worden als er een hele rij afstammelingen erachter staat.Meestal zegt dat voor mij niks.tuurlijk is het leuk.
Maarja ik snap die wereld nu nog niet dus vandaar mijn reactie :) .Ik ken zelf het verschil niet echt tussen een paard met super goede papieren en een die ewoon huis en tuin is.
Als je het snapt :)
Maar zal bij het nrps het vragen vor hulpstamboek.
Maar daarom wou ik ook weten wat ik ermee zou kunnen met papieren keuringen ect :) .maar ik wil het paard dan niet verkopen en ook niet fulltime ergens gaan inzetten.
Volgens de oude oude oude eigenaren van mij merrie heeft ze wel arabische bloed maar was er ergens een misverstand in de papieren.zal het bewijs wel vragen :)
Maar iniedergeval ik wou weten wat ik dan met het veulen in die richting zou kunnen.
En hoe het dan ging :)
Wel bednakt voor je bijlage :)

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:05

ayo schreef:
_likepink_ schreef:
Maar van alno:

Volgens mij leef je een beetje in een droomwereld... Je krijgt bij het KWPN géén register A voor je stamboekloze merrie, voor je veulen nooit meer dan een B. Bij het NRPS zou het na een keuring kunnen worden opgenomen. En je kunt naar een hengstenkeuring gaan, maar je wordt daar echt uitgelachen en dat wil ik je toch wel besparen. Goedgekeurde hengsten hebben altijd een helemaal vol papier en komen uit hele oude bewezen fokstammen, dat gaat jou nooit lukken met deze merrie. Bovendien kost het geld om je hengst te laten keuren. Eerst een paar honderd euro dan nog een paar duizend.

Vind het sneu uitgevallen om meteen droomwereld te zeggen :\
ik heb zelf geen ene bal verstand van dit soort zaken en probeer erachter te komen en dan ben ik opeens droomwereld?
Vind het super fijn om dit te horen dan weet ik iniedergeval dat ik dat dan niet zou moeten doen van mijn onbekende merrie.Heb nu bijna op al mijn vragen antwoord gekregen en snap nu hoe het in elkaar zit.
Het klinkt voor sommige misschien wel erg penny maar daarom vraag ik ook hier hoe het gaat en dat ik later niet voor paal sta als ik iets wil proberen en wat ik iniedergeval wel en niet kan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:07

Je leest alleen wat je aanstaat, dat komt nogal penny over.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:14

Oke, het is nogmaals niet bedoeld om banketstaaf te zijn. Jouw merrie is voor jou het mooiste paard van de wereld waarschijnlijk. De rest van de wereld kijk echter met andere ogen naar. En ik zou het echt heel erg vinden als je gefokte veulens uiteindelijk bij de slager terecht komen omdat niemand ze wil.
Dit hoeft helemaal niet te gebeuren, maar houd in je achterhoofd dat er momenteel heel veel veulens te koop staan die 'beter' (in de ogen van andere dus) zijn dan jouw eventuele veulens. En dat jij daardoor je veulens misschien niet kunt verkopen en onderhoud kost bovendien ook geld.

Als je een veulen wilt wat beter wordt dan zijn moeder, ga dan met iemand die er verstand van heeft naar kijken. Vraag verschillende hengstenhouders om advies bijvoorbeeld.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:25

Hmm zoals ik zij ik heb er geen verstand van,en vraag waarom het dan droomnwereld is.waarom ga jij er dan op in?omdat dat jou instaat?

ayo:Haha ik snap het wel.het is ook iet de bedoeling dat ie de verkoop niet in gaat.en wil de poging wagen het veulen beter te laten worden als mijn merrie.n dat is inderdaad een optie :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:35

_likepink_ schreef:
Hmm zoals ik zij ik heb er geen verstand van,en vraag waarom het dan droomnwereld is.waarom ga jij er dan op in?omdat dat jou instaat?

ayo:Haha ik snap het wel.het is ook iet de bedoeling dat ie de verkoop niet in gaat.en wil de poging wagen het veulen beter te laten worden als mijn merrie.n dat is inderdaad een optie :)

Ik ga er op in omdat je iedere goedbedoelde poging van mensen die de moeite nemen om je te helpen met gericht advies volledig negeert.

Je kan bijna nooit iets verbeteren als je geen kennis hebt van hetgeen er staat. Papieren zijn niet alleen om mee te pronken, zoals je doet voorkomen, maar geven de afstamming weer, de prestaties van de stam, de karakters en de fokwaarde.
Zonder die kennis kan je zomaar een hengst nemen die zonder dat je het weet juist de verkeerde eigenschappen die vastliggen in de afstamming van jouw merrie, versterken.
Kortom als je niets van een merrie weet, is het geen verstandige keuze ermee te fokken.
Om goedkoop uit te zijn is het al helemaal geen optie, een veulen kopen is vaak goedkoper en die kan je uitzoeken.