Fokken met merrie's met beengebreken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Fokken met merrie's met beengebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:41

Hallo,

Ik was benieuwd hoe jullie als fokkers denken over fokken met merrie's met beengebreken.

Ik zelf zou dit nooit maar dan ook nooit doen.

Waarom zetten mensen een merrie te koop met hoefcatrolontstekking en zeggen dan dat je er mee kan gaan fokken??? Waarom geven we mensen met een kleine portomonee de kans om onze afdankertjes goedkoop te kopen en er dan ook nog een veulen van te trekken, terwijl de merrie al pijn heeft???

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:42

Omdat mensen geen gevoel hebben... Als de knip maar groeit.
Maarja er zijn ook blessures waar bij je rustig kan fokken. :)
Laatst bijgewerkt door AlicavR op 23-03-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Re: Fokken met merrie's met beengebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:44

Hangt van het beengebrek.
Er zijn gebreken waar ik zeker niet mee zou fokken.
Maar ook gebreken door blessure's waarmee ze nog prima het land op kunnen met een veulentje aan de voet.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:50

Dennis schreef:
Hangt van het beengebrek.
Er zijn gebreken waar ik zeker niet mee zou fokken.
Maar ook gebreken door blessure's waarmee ze nog prima het land op kunnen met een veulentje aan de voet.

Idd helemaal mee eens.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:50

@ Dennis: Ja idd erzijn gebreken door blessures waarmee ze nog prima kunnen fokken.

Hoe zit dat trouwens met peesblessures, heeft het veulen hier last van en/of krijgt de merrie nog meer last hiervan als ze zwaarder wordt naarmate het veulen groeit?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:02

Mijn merrie heeft cystes in de straalbenen door een onsteking. Merrie is niet meer geschikt voor het rijden. 24 uur op de wei staat wil ze niet en ze kan niet met andere paarden. Met een veulen gaat wel heel goed en dan zie je haar echt gelukkig zijn. Daarbij brengt ze ook nog eens hele fijne veulens. Dus waarom niet? Zo lang de merrie er niet onder lijdt en het niet erfelijk is heb ik daar geen probleem mee.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:35

Zolang de merrie geen pijn heeft kan het. Maar anders zou ik het niet doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:42

Met aangeboren/ erfelijke beengebreken is fokken natuurlijk absoluut fout, maar een merrie die door een blessure kreupel is ( en het ook echt duidelijk is dat dit niet door een over erfelijke zwakke plek is gebeurd) kan, mits het een kwaliteits merrie is, natuurlijk nog wel als fokmerrie worden ingezet.

Hoefkatrol ontsteking kan ontstaan door verkeerd berijden, het hoeft dus niet erfelijk te zijn. Als het wel erfelijk is is zo'n dier als formerrie niet geschikt.

Het met een ( minder goede) merrie "dan maar gaan fokken" omdat ze niet meer bereden kan worden vind ik ook niet aan te raden.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:45

Zolang de merrie geen constante pijn heeft door haar gebrek of blessure en ze nog wel gewoon lekker in een landje als weide maatje of fokmerrie kan staan, waarom zou je haar dan niet die tweede kans gunnen? :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:48

Dat ligt totaal aan de aard van het beengebrek.

Als het aangeboren is fok je er natuurlijk niet mee. De kans dat het erfelijk is vind ik te groot en je fokt uiteindelijk toch om te verbeteren.

Maar gebreken door een blessure, waar de merrie zelf geen last van heeft, zou ik wel mee fokken.

Heb zelf een merrie op stal staan die haar knie heeft gesloopt en daar fok ik ook nog mee. Dit jaar helaas wel voor het laatst. Ze heeft zelf geen last van het gebrek, ook niet door het extra gewicht wat ze mee draagt, maar ik merk dat als haar veulens ouder en speelser worden zij daar wel de dupe van is.

Als ze er geen last van zou hebben, was ze dit jaar gewoon weer geinsemineerd.

En fokken voor het vermeerderen van paarden vind ik zowiezo al verkeerd. Er moet duidelijke verbetering in zitten, niet lukraak maar wat doen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:47

daffie1986 schreef:
Hallo,

Ik was benieuwd hoe jullie als fokkers denken over fokken met merrie's met beengebreken.

Ik zelf zou dit nooit maar dan ook nooit doen.

Waarom zetten mensen een merrie te koop met hoefcatrolontstekking en zeggen dan dat je er mee kan gaan fokken??? Waarom geven we mensen met een kleine portomonee de kans om onze afdankertjes goedkoop te kopen en er dan ook nog een veulen van te trekken, terwijl de merrie al pijn heeft???

Goede vraag, ze kunnen ze beter voor de slacht verkopen of als ze dat niet willen, ergens een goede oude dag geven.
En helemaal niet fokken met merries met beengebreken. Want wie kan zeggen of een gebrek al of niet erfelijk is?
Blessures zullen ook eerder ontstaan bij een paard met slechte kwaliteit beenwerk en pezen. Er zijn paarden genoeg, als men zo nodig wil fokken, begin dan i.i.g. met een gezonde merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:51

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens,ik vind ook dat je uitgangsmateriaal gezond moet zijn.Maar er bestaan ook blessure's door verkeerd rijden.En sommige mensen hebben rijbakken liggen waar ze ook nog in rijden die te vergelijken zijn met een heuvellandschap.Als die paarden daar dan 1 uur per dag de benen strekken en voor de rest op stal gehouden worden waardoor de pezen ook niet echt sterker worden..daar krijgt bijna ieder paard een peesblessure van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:16

Okey..

Maar wat nu als je een merrie hebt die genetisch zeer interessant is.
Bijvoorbeeld een FFJ vrije merrie uit een bewezen predikaatrijke moederlijn. De merrie heeft het goed gedaan op de keuring(ster of voorlopig keur)en heeft vlot tot en met het M gelopen....totdat hoefkatrolonsteking roet in het eten gooide...

Hoefkatrol onsteking heeft een erfelijkheids graat...dat is bekend..

Toch maar een veulentje?

Ik denk dat het vaker gebeurt dan men denkt en toegeeft.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:12

Een merrie met hoefkatrolontsteking is NOOIT interessant.

Ik vind het wel vreemde fokkerij-theorieen :? om merries met een topafstamming o.a. met F,F, of J in de afstamming niet interessant te vinden en met hoefkatrol wel.
Laatst bijgewerkt door misterA op 24-03-09 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 10:14

Ja sorry zoveel verstand heb ik neit van fok merries maar wat is FFJ? En ik lees in de strengen wel een UTV-merrie, wat is dit dan?

Een merrie met een gebrek ga ik zoiezo niet mee fokken want zou de veulens toch weer willen verkopen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:27

daffie1986 schreef:
Ja sorry zoveel verstand heb ik neit van fok merries maar wat is FFJ? En ik lees in de strengen wel een UTV-merrie, wat is dit dan?

Een merrie met een gebrek ga ik zoiezo niet mee fokken want zou de veulens toch weer willen verkopen.

F,F, en J. staat voor de belangrijkste dressuurverervers van de laatste 15 jaar nl Ferro, Flemmingh en Jazz.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:38

ohjah tuurlijk, wist ik wel(not, haha)

Kan iemand mij misschien ook vertellen wat UTV-merrie inhoudt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:41

misterA schreef:
Een merrie met hoefkatrolontsteking is NOOIT interessant.

Ik vind het wel vreemde fokkerij-theorieen :? om merries met een topafstamming o.a. met F,F, of J in de afstamming niet interessant te vinden en met hoefkatrol wel.

Zo bedoelde ik het uiteraard niet. Je zal mij niet horen zeggen dat die merrie met HKO ook daadwerkelijk interessant is.
Het ging mij om een hypothetisch voorbeeld.

Ik denk alleen dat het wel zo nu en dan zo gaat

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:43

UTV is van vroeger, dat zijn nu de NMK-merries (geloof ik....)

Wel een goede stelling van TS.
Ikzelf zou alleen fokken met merrie's waarvan ik zeker weet dat de genetische aanleg voor zulke gebreken miniem is. Maar er zijn zat mensen die iets minder streng zijn in hun merrieselectie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:03

Nee niet fokken met merries met beengebreken. Er is al zooi genoeg, fok toch met een gezonde goede merrie. Rotzooi zet je niet in voor de fokkerij.
Je hebt al ellende genoeg met gezonde paarden. Het beginsel moet goed zijn en dat is een gezonde talentvolle merrie uit een sterke moederlijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

Suzanne F. schreef:
.

Als ik zulke dingen lees moet ik altijd aan de mens denken...die nooit leert van zijn eigen fouten... :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:51

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:
.

Als ik zulke dingen lees moet ik altijd aan de mens denken...die nooit leert van zijn eigen fouten... :(:)

euhm Bedoel je nu dat eigenlijk alleen gezonde mensen met een universitaire opleiding kinderen zouden moeten krijgen of begrijp ik je even niet?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 10:58

ja die begrijp ik idd ook niet.

Vraagje, hoe zit dat met merrie's met peesblessure's, hebben de veulens daarvan ook vaker last van pezen of kan je met deze merrie's wel veilig fokken?

edit: Ohjah NMK? Die afkortingen zegt me echt helemaal niks hoor, ben echt een leek. Ik wil in de toekomst gaan fokken dus wil er wel meer over te weten komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:38

daffie1986 schreef:
Vraagje, hoe zit dat met merrie's met peesblessure's, hebben de veulens daarvan ook vaker last van pezen of kan je met deze merrie's wel veilig fokken?

edit: Ohjah NMK? Die afkortingen zegt me echt helemaal niks hoor, ben echt een leek. Ik wil in de toekomst gaan fokken dus wil er wel meer over te weten komen.

NMK is Nationale MerrieKeuring. Elite van de merries zeg maar. Eerst worden ze op de stamboekkeuring doorverwezen naar de Centrale keuring en de allerbeste daarvan mogen naar de NMK.

Hm peesblessures is moeilijk. Het is niet te bewijzen/nog niet bewezen dat paarden gevoelig zijn voor peesblessures en dat ook erfelijk door kunnen geven.
Ik weet wel dat hardheid in de stam kan zitten, paarden die nooit wat hebben en nooit kreupel zijn. Wat peesblessures betreft is dat niet bekend zover ik weet. Het is altijd de vraag of de merrie blessuregevoelig is of dat het toeval was of een dat het door een trauma komt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:08

bedankt voor de uitleg suzanne, maar die NMK is dus alleen bij kwpn neem ik aan?