ik hoop dat het hier goed staat, ik twijfelde tussen hier of bij medisch.
Ik wil mijn merrie dit jaar graag laten dekken. Ik dacht altijd dat paarden net als mensen om de vier weken henstig zijn. Ik let er normaal ook niet op, maar nu dus wel, want ik moet een afspraak maken wanneer ze naar de hengst gaat.
Ik heb haar 3 maart hengstig gezien en vandaag alweer.
Mijn vraag aan jullie is om de hoeveel weken wordt een merrie gemiddeld henstig? (bij haar zat er net drie weken tussen)
oke, dank je wel voor je reactie. Kan ik gaan rekenen en een afspraak maken.
Al_Zawraa
Geplaatst: 22-03-09 18:43
Paarden hebben een cyclus van 3 weken ipv de 4 weken bij mensen. Als je dus de 1e dag van de hengstigheid neemt, en daar 21 dagen bij optelt, heb je de eerste dag van de volgende hengstigheid(normaal gesproken).
ik heb gisteren niets gezien en vandaag was ze veels te aanhalig, niet te rijden en er ze lekte vocht en de hengst bij ons op stal werd helemaal gek toen ik langs zijn box liep. Mijn merrie reageerde helemaal niet op de hengst. Het zou vandaag best de eerste dag kunnen zijn, maar ook wel niet.
ze gaat een paar dagen voor ik denk dat ze henstig wordt naar de hengstenhouder, die kijkt dan wanneer de tijd rijp is. Ik wilde alleen weten om de hoeveel tijd ze nu henstig worden.