Ik rijd al een achttal jaar paard , met wedstrijdervaring in SGW met ondermeer een jong paardje . Nu rijd ik niet meer zo intensief omdat de combinatie met Hoge School en meermaals trainen niet meer haalbaar is , omdat de paarden een kleine 20km van huis weg staan en ik (nog) geen auto heb.
Nu mis ik de paarden toch heel erg en denk ik al een tijdje na over een eigen paardje dat ik dichter bij huis kan zetten (mijn tante heeft een weide op privé -eigendom staan). Ze woont 5km van mijn huis dus dit is geen probleem om er elke dag zowel smorgens als savonds langs te gaan en lekker te verzorgen! Ik zou graag een zo jong mogelijk paardje kopen zodat de band optimaal is tegen de tijd dat ik hem ga inrijden en ook omdat ik dan zeker weet wat er met hem al gebeurt is qua opvoeding , rijden , methode van behandelen enzovoort..
Nu is mijn vraag : Vanaf wanneer kan een veulen of jong paard ECHT op eigen benen staan zonder moeder , ik zou er wel een shetlander bij zetten , want een paard alleen is maar zielig . Ik wil graag een zo jong mogelijk beestje maar het moet verantwoord blijven natuurlijk he ! Daarom deze oproep om te vragen wat de bokkers hiervan denken ?
(het paardje staat bij mensen thuis waarvan de man niet meer werkt en hij zou er tussendoor ook wel naartoe gaan als ik door de dag op school ben of werken over een paar jaar)
Alvast bedankt ! Carmen
fjordnina
Geplaatst: 22-03-09 13:16
De beste plaats voor een opgroeiend paard (dus onder de 3) is in een gemengde kudde met voldoende speelmaatjes en oudere dieren die de jonkies corrigeren.
Een goed alternatief is de opfok met alleen maar jonge paarden.
De slechtste optie is een jong paard compleet alleen te zetten.
De een na slechtste optie is mijn inziens echter een jong paard met alleen een shetje op de weide zetten. Over het algemeen is of wordt het jonge paard al vrij snel de baas over de shet. Van wie moet hij dan leren welk gedrag wel en niet acceptabel is?
Als je de mogelijkheid hebt om het dier in de kudde of in opfokverband te zetten zou ik zeggen, schaf je een jong paard aan. Heb je die mogelijkheid niet, koop dan een wat ouder dier. Een groene drie jarige valt ook nog genoeg te leren.
De beste plaats voor een opgroeiend paard (dus onder de 3) is in een gemengde kudde met voldoende speelmaatjes en oudere dieren die de jonkies corrigeren.
Een goed alternatief is de opfok met alleen maar jonge paarden.
De slechtste optie is een jong paard compleet alleen te zetten.
De een na slechtste optie is mijn inziens echter een jong paard met alleen een shetje op de weide zetten. Over het algemeen is of wordt het jonge paard al vrij snel de baas over de shet. Van wie moet hij dan leren welk gedrag wel en niet acceptabel is?
Als je de mogelijkheid hebt om het dier in de kudde of in opfokverband te zetten zou ik zeggen, schaf je een jong paard aan. Heb je die mogelijkheid niet, koop dan een wat ouder dier. Een groene drie jarige valt ook nog genoeg te leren. Van af 3 en halfe maand
@mustang: ik concludeer hieruit dat je het met fjordnina eens bent??
Mallodie
Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-09 13:27
Oke , Alvast bedankt ! Misschien kijk ik eens uit naar een 3-jarige inderdaad ..
@Femke : ik concludeer dat ook
twinducklin
Geplaatst: 22-03-09 13:27
Hoe oud een veulen goed zonder moeder kan verschilt nogal. Mijn jaarling heb ik met net 4 maanden bij zijn moeder weggehaalt, hem deed het werkelijk niks. Hij heeft 2 x gehinnikt ofzo maar hij at zelf al brokken en voldoende hooi/kuilvoer.
Heb ook paarden meegemaakt die met 4 maanden nog eigenlijk wat te jong waren, en enorm afvallen in de eerste tijd omdat ze nog helemaal niet geleerd hadden om zelfstandig te eten. Vind het ook wel moeilijk om te zeggen of het echt de leeftijd is, mijn jaarling heb ik vanaf 8 weken oud geregeld even bij zijn moeder weggehaald en dan of even alleen gezet of even bij andere paarden gezet. Misschien dat dit het ook wel veel makkelijker voor hem heeft gemaakt.
Desnoods zet je er een ander veulen bij, bijv. van een dichtbijzijnde stal/vriendin, etc.
HELder
Geplaatst: 22-03-09 13:30
Maar dan nog; ook een 3-jarige hoort niet alleen te staan. Je zal er toch echt minimaal één ander paard bij moeten zetten. Of was je dat al van plan en begrijp ik je verkeerd?
Bedankt voor jullie reacties ! Ik ga nog eens serieus nadenken hoe ik het ga aanpakken ; een veulen in de opfok of een 3-jarige + shet of ander paard .. xx
wat dacht je er van om ipv een shetlander een oud gezeldschapsbeestje op te speuren, deze zijn vaak beter in staat om je eigen paard tot de orde te roepen. en zo heeft zo'n beestje ook nog een goede oude dag.
@jamejozie: Dat zou inderdaad ook een goed alternatief zijn!! Super eigenlijk .. dan kunnen de kindjes die er komen (bij de tante) deze af en toe borstelen . Daar geniet zo'n beestje zienbaar van !
@ sigrid : de 3-jarige zou een andere optie zijn , maar ik heb bij mijn trainster geleerd dat je best zelf je paarden opvoed , dan ben je zeker wat er al mee gebeurt is en op wleke manier het is aangeleerd. Misschien moet ik daar maar vanaf stappen en inderdaad een 3-jarige aanschaffen waar ik direct mee aan de slag kan .
Met alles onder de 2 jaar kun je toch niet te veel frutten zonder dat ze daar brutaal van worden. Met een gemiddelde 2.5-3 jarige is nog geen fluit gedaan dus ook niets aan verpest. Dat is een prima leeftijd om te beginnen met het opbouwen van een band.
Voor een veulen/jong paard is het belangrijk om met leeftijdgenoten om te gaan. Dus opfok is de beste optie en anders zou ik er een ander veulen bijzetten ipv een shet/volwassen paard.
Misschien kan ik het veulen zolang bij mijn trainster op stal(weide) zetten. ze heeft ook elk jaar veulens en dus ook jaarlingen , ouderen enz... die mijn beestje dan weer wat kunnen opvoeden. De optie 3-jarige staat ook nog steeds open hoor !