[H][wb]Welke hengst: Kasparow,Gameboy,Sandreo of Armani?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

[H][wb]Welke hengst: Kasparow,Gameboy,Sandreo of Armani?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 12:28

Ik ben aan het twijfelen over mijn hengsten keuze.

Ik heb een nrps merrie van 1,52m (Vitano x Gomel ox)daaruit zou ik graag en rij PAARD willen fokken.
Achter mijn merrie zit paard op papier van Moederskant.
Als opvolger van mijn pony die ik nu bij de paarden start.

Kwa beweging heeft ze zelf 3 super gangen en kwa exterieur is ze ook goed.
Wel heeft ze een iets wat lang achterbeen (verteld bij stamboekkeuring.)
Haar Karakter is goed alleen wat betreft het rijden kan ze enorm dominant zijn als ik wat meer ga vragen dan de basis.Dit wil ik dus verbeterd zien bij haar nakomeling.De rest ben ik tevreden over.

Foto betreffende merrie:
Afbeelding

Ik heb 4 hengsten op het oog namelijk:

Kasparow------->Trekhener hengst (Sixtus x Kostolany)ook goed gekeurd bij NRPS.
Hij beschikt over een punten lijst van 9's en zelfs een 10.
Ook is hij veelzijdig Dressuur/springen/eventing
http://www.kasparow.nl

Gameboy------->Nrps (Gribaldi x Pion) Heeft goede punten lijst en word aleen dresuurmatig op hoogniveau uitgebracht.
http://www.thegameboy.nl

Sandro----->Nrps /Kwpn (Sandro Hit x Flemmingh x Ahorn )spreekt me kwa uitstraling erg aan en zijn punten zijn ook goed genoeg.
http://www.uytert.nl

Armani---->kwpn (United x Jazz x Ulft)Spreekt me kwa papier erg aan maar heb hem nergens zien lopen.
Puntenlijst goed ,maar minder dan de boven genomde hengsten.Ook lijkt zijn hoofd me wat te braaf kwa uitstraling maar dat is puur gebaseerd op 1 foto.

Wat zouden jullie kiezen als jullie in mijn schoenen zouden staan?En waarop is die keuze dan gebaseert?
Of iemand die nog een andere sugestie heeft voor een bepaalde hengt?
Laatst bijgewerkt door gomir op 22-03-09 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Rhea

Re: Welke hengstenkeuze Kasparow,Gameboy,Sandreo of Armani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:33

Je noemst nu wel even 4 totaal verschillende hengsten op waardoor je uitgangspunt voor mij moeilijk te volgen is.

Waarschijnlijk niet leuk om te horen maar dit lijkt me een typisch geval waarin het verstandiger is een 2 of 3 jarige (eventueel een veulen) te kopen. Dan weet je wat je hebt en bent vele malen goedkoper uit!

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:35

Als je de dominantie er uit wil krijgen, dan zou ik absoluut niet gaan voor Gameboy
Ik ken hem verder niet, maar zowel Gribaldi als Pion zijn niet de makkelijkste paarden
Maar dit is mijn gedacht

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 12:38

@rhea:
Het is de bedoeling dat ik mijn huidige merrie houd,ik zou alleen een 2jarige kunnen kopen als ik haar verkoop en dat gaat gewoon niet gebeuren.

Mijn merrie is erg geschikt voor de fok en daarom wil ik uit haar een rijpaard fokken.

@Jacky91:
Gameboy heeft voor zijn rijdbaarheid een 9,5 en dat is het gedeelte waarbij ik verbetering zoek.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:34

MelodyT schreef:
@rhea:
Het is de bedoeling dat ik mijn huidige merrie houd,ik zou alleen een 2jarige kunnen kopen als ik haar verkoop en dat gaat gewoon niet gebeuren.

Mijn merrie is erg geschikt voor de fok en daarom wil ik uit haar een rijpaard fokken.

Dat kan ik niet volgen. Dekgeld en dierenartskosten die je kwijt bent om een veulen levend op de wereld te zetten zijn regelmatig hoger dan de aanschafprijs van een veulen/jaarling/2jarige. En volgens mij eet een aangekocht veulen net zo veel als een zelf gefokt veulen.

Al eens nagedacht over de risico's voor je merrie? Kan zomaar gebeuren dat je straks je veulen en merrie verliest...

Op basis waarvan concludeer je dat jouw merrie erg geschikt is voor de fok? Zo te zien heb je al twee enorme verbeterpunten in de maat en het karakter. Je moet nog maar afwachten of je die in een veulen verbeterd....

Heeft ze al meerdere veulens gegeven?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:24

MelodyT schreef:
Kasparow------->Trekhener hengst (Sixtus x Kostolany)ook goed gekeurd bij NRPS.
Hij beschikt over een punten lijst van 9's en zelfs een 10.
Ook is hij veelzijdig Dressuur/springen/eventing
http://www.kasparow.nl

Met jouw merrie en Kasparow zal er niet snel een grote uit komen. Kasparow is een beetje smalletjes en als je naar z'n afstammelingen kijkt zijn die wel volbloed achtig. Volbloeden vererven vaak een wat langer achterbeen en aangezien je merrie dat ook heeft .... Kasparow is wel de meest veelzijdige van je lijstje en als je hoopt op een iets groter paard dat lijkt op je merrie heb je denk ik een goeie kans.

MelodyT schreef:
Gameboy------->Nrps (Gribaldi x Pion) Heeft goede punten lijst en word aleen dresuurmatig op hoogniveau uitgebracht.
http://www.thegameboy.nl
Deze ken ik niet echt, maar met Pion en Gribaldi kan ik me voorstellen dat ze eerder wat heet als rustig zijn.

MelodyT schreef:
Sandro----->Nrps /Kwpn (Sandro Hit x Flemmingh x Ahorn )spreekt me kwa uitstraling erg aan en zijn punten zijn ook goed genoeg.
Volgens de afstammelingenkeuring van het KWPN:

Kort samengevat: Een uniforme collectie hoogbenige, rijtypische veulens met veel uitstraling. De rug is gezonken en zou mooier aangesloten moeten zijn. In beweging hebben de veulens veel zelfhouding en souplesse. Het achterbeen wordt goed gebogen, maar zou in draf resoluter onder moeten treden.

Sandreo lijkt geschikt voor merries die front en uitstraling missen maar die wel een sterke bovenbouw en een goed achterbeengebruik hebben

Mij leken de veulens snel heet en of ze makkelijk meewerken weet ik niet. Sandreo had zelf ook wel eens last van "op 2 benen lopen", maar dat kan ook de druk van de ruiter zijn geweest.

MelodyT schreef:
Armani---->kwpn (United x Jazz x Ulft)Spreekt me kwa papier erg aan maar heb hem nergens zien lopen.
Puntenlijst goed ,maar minder dan de boven genomde hengsten.Ook lijkt zijn hoofd me wat te braaf kwa uitstraling maar dat is puur gebaseerd op 1 foto.

Punten zeggen niet alles, Hij is zelf erg aan de maat (176) en ik kan me voorstellen dat dat niet helpt voor de de cijfers (langer doorgroeien). ik heb verder 't idee dat United nakomelingen wat meer tijd nodig hebben, maar wel verschrikkelijk braaf zijn. Van jou lijstje is dit denk ik de hengst waar brave nakomelingen uit komen.

MelodyT schreef:
Wat zouden jullie kiezen als jullie in mijn schoenen zouden staan?En waarop is die keuze dan gebaseert?
Of iemand die nog een andere sugestie heeft voor een bepaalde hengt?

Als je een paard wil met een arabieren opdruk, dan zou Kasparow, United of Calido I iets kunnen zijn. United's kunnen niet springen. Misschien is Goodtimes dan nog wat.

Voor mijn eigen merrie wil ik nog naar naar Armani kijken, maar dat is een heel ander paard.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:34

Ik ken Gameboy,,persoonlijk,, ,hij is van mijn vriendin en heb er vorig jaar een veulen mee gefokt.
Mijn merrie is,net als die van jou,een kleine,niet erg makkelijke NRPS merrie.
Op dit moment is het veulen 8 maanden oud en zo als ik het nu bekijk gaat hij een flink stuk groter worden dan zijn mama.
De merrie is redelijk beknopt maar kan super lopen.Gameboy heeft op het type flink verbeterd en de bewegingen van de kleine zijn goed te noemen.
Op de late veulenkeuring stond hij 3e van de 8 met een 1e premie.
Gameboy heeft een superkarakter en is altijd blij en heeft altijd zin om te werken.

Anneke0608

Re: Welke hengstenkeuze Kasparow,Gameboy,Sandreo of Armani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:49

Ik snap inderdaad ook niet goed, waarom je wel een veulen wilt fokken terwijl je geen ruimte hebt voor een ander dier erbij. Het brengt namelijk inderdaad risico's met zich mee en een veulen opfokken kost veel geld en is zeker niet altijd even makkelijk.

Daarnaast loopt je keuze voor hengsten zeer uiteen, een aanrader is om het NRPS stamboek te vragen wat zij aan zouden raden. Ik meen namelijk dat ze daar advies in geven. Daarnaast zou ik niet Kasparow kiezen als je meer maat erin wilt fokken want die is inderdaad niet heel groot. Gameboy en de kwpn hengst ken ik niet, dus blijft uit dit rijtje voor mij Sandro over.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:21

Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat Kasparow niet een beetje maat er in krijgt?
Kijk in het Kasparow topic en er zitten heel wat grote veulens bij.

Die van mij wordt eind juni 2 jaar en is bijna niet meer op zijn rug te poetsen, terwijl moeders net 1.62 mtr haalt.

Kas geeft veelzijdige nakomelingen met een heerlijk karakter, kan niet anders zeggen!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: [H][wb]Welke hengst: Kasparow,Gameboy,Sandreo of Armani?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:45

Dekken met Armani, maat en beweging.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:03

Grappig dat er meerdere mensen zijn die zeggen dat Kasparow smalletjes en klein fokt. Ik heb inmiddels behoorlijk wat nakomelingen van hem gezien (waarvan mijn zusje er één heeft) en deze zijn zeker niet smal of klein. Als je meer wilt weten of Kas of zijn nakomelingen wil ik je adviseren contact op te nemen met de eigenaresse van Kas. Ze wil je graag alles vertellen over Kas en zijn nakomelingen. De meeste van zijn nakomelingen volgt ze en heeft van bijna allemaal foto's.

Als je een veelzijdig paard wilt met een superkarakter wil ik je zeker Kasparow adviseren. Als je meer wilt weten of foto's wilt zien van het paard van mijn zusje kan je me altijd een berichtje sturen.

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:40

Ik heb een Kasparow nakomeling en die van mij is echt niet smal! Ik snap niet waar die bewering vandaan komt. Mijn Paard is 1.65 meter, maar ik heb al veel grotere nakomeling gezien.
Dit is hem....
Afbeelding

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:49

@Rhea:
Bij mij is het zo als ik er eentje koop langs mijn huidige merrie dan wil ik ook echt een topper en niet eentje waar ik redelijk mee mee kan draaien in de sport.
Redelijke paarden zijn voor die prijs wel te koop dat weet ik ook wel.Maar voor de echtte uitblinkers ben je vaak al meer kwijt.

Daarom kies ik ervoor mijn merrie te laten dekken door een grotere hengst,ik heb helaas geen filmpje van haar maar als je haar zou zien kun je zien dat ze wel degelijk potentie heeft voor in de sport.
Meermaals is mij op de keuring vertelt dat ik bij haar echt een veulentje moet fokken en dat het zonde zou niet met haar te dekken.
Dit beschouw ik dus als mijn kans om voor mezelf een topper te fokken ,die ik zelf later kan gaan uitbrengen.
Het veulen hoeft niet mega groot te worden (op mijn pony ben ik ook niks te groot namelijk)maar een kleine 1,60m ben ik al heel blij mee.
Dit is mijn visie erop,ik ga haar dus ook zeker laten dekken dit jaar.

@dimple:Kasparow fokt inderdaad maat en is zelf geloof ik 1,70m.
Heb al contact gehad met Arja(de eigenaresse)en die kon me verschillende kleinere merries noemen waarmee Kasparow gedekt had.De nakomelingen waren daarbij al groter dan Kas zelf.Wil niet alles zeggen,zit natuurlijk ook de stamboom van de merrie nog achter.
En fokken blijft gokken...

@flairS:Eigenaresse van Gameboy heb ik ook al contact mee,erg mooie hengst maar kan weinig nakomelingen van hem vinden dus weet niet of hij zijn maat meegeeft.
Heb jou veulen al eens gezien op internet inderdaad een heel leuk ding.Hoe groot is jou merrie als ik vragen mag?

@Anneke:
Het is niet dat ik de ruimte niet heb,dat is het probleem niet.Wil aleen mijn huidige merrie niet verkopen en als je hierboven leest wil ik een super veulen als ik er 1 zou kopen, en dan is het geld er gewoon niet.
Opfok is ook geen probleem,wij hebben hier op stal ieder jaar veulens die samen tot 3jaar de wei op gaan.

Armani en Sandreo ga ik deze week bekijken op de hengstenshow daar zie ik ook wel een goede in.

Graag weer ontopic,niet of het wel verstandig is mijn merrie te dekken want ik vraag gewoon een visie over die hengsten,anders even pben.

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:57

Ik ben heel blij met mijn Kas. Ik kan alles met hem doen, bos, crossen, dressuren. Hij heeft een geweldig karakter. Ik zou er zo weer 1 nemen.
Ik vind jouw merrie heel mooi gebouwd. Ik heb verschillende Kas nakomeling gezien uit allemaal verschillende merries en ik vind ze er allemaal super uit zien.
Als je een veulen wil die veelzijdig is, zou ik Kas nemen!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:08

MelodyT ik hoop dat de realiteit je niet al te hard met je neus op de feiten gaat drukken. Je kan nog zo'n geweldige merrie hebben, je weet nooit wat eruit gaat komen. En de realiteit is dat het niet waarschijnlijk is dat je met een merrie van 1.52 een paard fokt. Zeker niet als het haar eerste veulen is.

Daarnaast is het voor weinig ervaren fokkers weggelegd een "top" veulen te fokken en is een goed veulen op de juiste plaats en in deze tijd ook te koop voor 1500-2000

Wellicht dat Armani dan de beste keus is gezien zijn maat. Maar met Armani ga je niet de onderhals van je merrie corrigeren en ook haar nek niet verlengen. Evenzo met Kasparow en Garmeboy. Sandreo daarintegen zal daarin beter zijn werk doen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:12

Met Armani haal je daar echt wel een paard uit hoor.

Sandreo is niet de makkelijkste met rijden dus die liet ik bij jouw merrie staan.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:28

@rhea:
We zullen wel zien,wel zit er van moederskant bij Melody een hoop paard achter,vaderskant ietsje minder maar ook een paar.

Wel heb ik voorbeelden gehoord van de eigenaresse van Kaparow:
Merrie 1.60m---->zoon 1,75m
Merrie 1.59m----->zoon 1,72m
Is toch aardig aan de maat,al weet ik niet wat er van moederskant kwa bloed achter zit natuurlijk.

Onder hals is me eigenlijk nooit opgevallen bij mn merrie misschien is de foto wat ongelukkig gemaakt,ook niet vermeld bij stamboekkeuring op haar puntenlijst.Zal eens kijken of ik een betere foto van haar heb.Kunt gelijk hebben hoor maar dan is het me nog nooit opgevallen...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:41

Waar je denk ik rekening mee moet houden is dat Kasparow via Sixtus ook Arabisch bloed meebrengt en in die lijn zijn ze 3-4 generaties terug maar 1.47. Armani zou ik dan een betere oplossing vinden.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:46

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:50

Kasparow fokt groot. Veel nakomelingen zijn 1.70+. Neem eens een kijkje in het Kasparow topic.
Van Sandreo zijn er flink wat kleintjes, zou ik niet zo snel op een kleine merrie zetten.
Armani is nog erg jong, en kan je dus niet veel zeggen over zijn nakomelingen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:47

Bij mijn merrie (00seven x Juventus) is er een groot Kas veulen uit gekomen.

OOseven is ook niet echt de grootste, mijn merrie zit tussen de 1.60 en 1.65 maar ook echt niet hoger!

Kai is nu al groter dan zijn mams en is nog geen 2 jaar.

Succes met je keuze. Ik kan je niet helpen met advies met de andere hengsten omdat ik er geen ervaring mee heb dus vandaag alleen mijn ervaring met Kasparow.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:09

Op deze foto's vind ik haar onderhals juist meevallen, ik keek naar een foto uit je profiel. Maar zowel haar hals als neklengte zijn absoluut een aandachtpunt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:25

Absoluut mee eens.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:38

Misschien komt het door dat ze op die fotos wat opgefokt is,kwestie geweest van haar spieren allemaal aanspannen denk ik.

Haar hals is niet lang maar ook niet aan de korte kant,haar nek zou ietsje langer mogen maar beide punten zijn niet vermeld in haar puntenlijst.

Naar die Armani ben ik erg benieuwd die heeft maat maar heb van hem aleen een standfoto gezien en daar kun je vind ik weinig uithalen.Donderdag ga ik Sandreo en hem bekijken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:51

Zo te horen heb je het perfecte paard al, misschien kun je dr kloonen :+