Mijn veulen eet mest en zand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Mijn veulen eet mest en zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:51

Hallo allemaal,

Mijn veulen van 2 weken oud eet best veel mest, zodra haar moeder gemest heeft gaat ze echt eraan eten.
Ook als ze buiten staan, gaat ze aan het zand eten..

Is dit erg? Schadelijk? etc..

;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:53

Nee een veulen moet juist mest eten van de moeder of andere paarden om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen. Zand lijkt me niet geschikt.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:54

Ja zand kan zeer gevaarlijk zijn in grote hoeveelheden. Mest eten duidt vaak op dat ze iets tekort komen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:54

Zand moet je wel mee uitkijken, want dan heb je weer kans op zand koliek. Is erg pijnlijk voor de darmen enzo als die er teveel van binnenkrijgt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:55

Een VEULEN hoort mest te eten van de moeder. Dat is niet hetzelfde als bij een volwassen paard.

CKR

Re: Mijn veulen eet mest en zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:58

zand is niet alleen gevaarlijk in grote hoeveelheden, ook in kleine. Van een graspol met zand eraan kunnen ze al last van hun buik krijgen.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:00

Ja ze speelt erg veel in het zand gaat ze liggen en graven en gek doen, maar dan neemt ze ook wellis een hap, of ze het echt door slikt, weet ik niet.. Maar met het mest zie je echt dat ze het op eet..

Met zand koliek ben ik bekend, omdat de moeder dat al een keer heeft gehad!

Ik kan weinig er aan doen, ze staan op het land, maar vooraan op het land ligt zand waar ze altijd rollen etc..

Ik zal het in de gaten houden, maar ze vertoond veder geen gek gedrag, ze is erg vrolijk en actief!

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:01

mest eten deed de mijne ook, volgens mij doen veulens dit ivm hun darmflora.volkomen normaal hoor! de mijne wroet ook nog regelmatig in het zand, maar ik voer 2 keer per week gekookt lijnzaad door dr brok, dit voert het zand af. als Goya vast voedsel gaat eten, zou je dit ook kunnen geven ;)

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:02

Ja ze eet al wel kuilgras mee, en haar mest ziet er gewoon uit, naja wel anders als haar moeder natuurlijk, maar het is donker en geen diare. Lijkt een beetje op een honden drol!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:08

Die van mij dreef me vorig jaar ook tot wanhhop.
Op het land zocht hij in een platgetrapt stukje naar zand.Uiteindelijk ging het gelukkig over.Heb hem ,omdat hij aan de dunne raakte,een tijdje Yakult gegeven.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:12

Huh Yakult, gewoon dat drinken voor mensen?:P Hielp dat?

Ik heb eventueel ook zandweg hier nog staan, als het echt te erg gaat worden, en ze last gaat krijgen dan kan ik dat altijd proberen te geven!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:50

Ik zou eerst informeren of dat dan ook geschikt is voor veulens.
Heb je geen mogenlijkheid om de voorkant van de wei met schrikdraad af te zetten?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:26

Pas op met zand eten mijn veulentje vorig jaar was amper een maand oud toen de DA met spoed moest komen omdat ze zandkoliek had. Probeer het voorste gedeelte van de wei af te zetten zoals Saffier al zegt. Ik heb die van mij toen op een stuk afgezet bestraat erf gezet zodat ze geen zand meer kon eten.
Gelukkig zag ik haar rollen bij de laatste voerronde was ze daarna gaan rollen dan had het heel de nacht geduurt voordat ik haar gevonden had en was het misschien te laat geweest.
Mest behoren jonge veulens te eten het helpt hun de juiste darmflora samen te stellen.