[TI] slepen met de achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen110

slepen met de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:43

ik heb een tinker van 3,5.
ze is nu al rond de 1.65.
ze sleept achter met haar achterbenen.
als ze draaft tilt ze haar voet op, tikt met haar hoef (de voorkant) de grond aan, maakt de pas af en zet dan haar voet neer. ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd....
zijn er meer tinkers die daar last van hebben en hoe kan ik dit verhelpen?

8nnemiek

Re: slepen met de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:53

ja, die van mij heeft daar ook wel wat last van.. werken in de bak vind hij saai en dat let hij minder goed op, is ook minder actief, en tilt zijn benen minder hoog op..
Je kan de achterhand trainen door veel overgangen te rijden, goed voorwaarts te rijden, en eventueel balkjes draven en bergen op en af rijden.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:56

die van mij heeft het ook, vooral als hij het werk wat saai vind.
Veel overgangen rijden en balkjes draven heeft bij mij goed geholpen.

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:11

Hi,
Mijn murphy sleept ook heel erg met zijn achterbenen, ook als hij lekker voorwaarts op het strand of voor de kar loopt, het blijft een sleper. Heb ook al van alles geprobeerd, balkjes, pessoa, noem maar op. Maar meneer trekt zich daar allemaal niet veel van aan.. hij sleept lekker door.. heel vervelend, ik volg dit topic even, hopelijk zie ik nog meer tips voorbij komen.

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 11:19

ik heb ook al van alles geprobeerd, door het water lopen, balkjes, overgangen, heuveltjes..ach ja het zal er wel bij horen, ze heeft er zelf geen last van :D

voor de kar is dus ook geen probleem voor de hoeven?

stel dat je mee wil doen aan een keuring. is dat slepen dan een probleem?
wil er nu nog niet aan mee doen maar misschien in de toekomst 8-)

tinkermurphy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:26

Ik had de hoop dat het voor de kar beter zou gaan, geen belasting op de rug en lekker trekken, dus misschien wat meer power van achteren gebruiken, maar murf vindt dat het ook best lekker gaat zonder je voeten op te tillen :P
Als hij voor de kar loopt is hij wel beslagen met ijzers, anders gaat het echt te snel, maar zelf dan kan is hij snel weer aan nieuwe ijzers toe |(
Murf heeft er geen aanmerking op gehad bij de keuring, maar dat is al weer een flinke tijd terug. Jouw paardje is nog jong en vol in de groei, wie weet gaat het straks wel een stuk beter!

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:28

die van mij heeft hier ook alleen in stap last van en als ik met lange teugels draaf

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:39

Hals,rug en bekken in orde?Zadeltje ook goed?
Kan een kwestie van kracht zijn,hij is nog erg jong.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:43

Noa deed/ doet dit ook als ze erg verveeld is. Als zij iets geen uitdaging vindt, dan gaat ze sloffen. Dan zet ze dus ook haar achterhand er niet onder, terwijl ze dus tijdens de keuring duidelijk heeft laten zien dat ze dat wel degelijk kan (en nu tijdens de manegelessen ook).

Misschien wat meer inspiratie geven, maar ook kijken inderdaad naar zadel en dergelijke... Succes ermee

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 19:08

ze deed het al voordat ze onder het zadel was.
en ik rij nu iets meer dan een maand op haar.
ik probeer veel af te wisselen, buitenbak, binnenbak, wandelen of een klein stukje buiten rijden.
dus als ze zich nu al verveeld dan word dat straks nog wat haha ;)
ik heb een boomloos zadel dus dat zou ook goed moeten zijn, het ziet er allemaal goed uit.
ik vind het niet echt erg hoor dat ze sleept.
maar als er een manier zou zijn om dat op te lossen zou het mooi meegenomen zijn. :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:32

Het is iets wat rijtechnisch opgelost kan worden, maar ik vind je paardje nog best jong om daar al heel erg aan te gaan werken.
Ik zou me voorlopig nog bezighouden met andere dingen en lekker werken aan balans en rechtrichten. De conlcusie ik heb boomloos dus dat zou goed moeten zijn durf ik niet te trekken! Zo een jong paard heeft nog niet geleerd zijn rug te gebruiken en kan dus ook nog niet de ruiter optimaal dragen. Daarmee zeg ik niet dat boomloos verkeerd is hoor!

Je zou wel alvast kunnen gaan werken aan 'stepcontrol'. Dat is het motiveren van je paard om zelf na te denken waar en hoe hij zijn benen neerzet. Daar zijn verschillende oefeningen voor, bijvoorbeeld zo langzaam mogelijk stappen (zonder geforceerd inhouden!) en balkjes stappen die op verschillende afstanden liggen. Achterwaarts gaan hoort daar ook bij, maar let dan wel weer op het ruggebruik en hoeveel je van je paard vraagt, maar ook hoe je het vraagt.

Later komen oefeningen als volte openen en sluiten en schouderbinnenwaarts, die het achterbeen stimuleren en waarbij je dus meer controle krijgt over het achterbeen.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:00

Hai Marleen, ik heb vroeger (>10 jaar geleden) een kwpn'er gehad die heel snel gegroeid was in de hengstenopfok die hetzelfde deed, volgens mij zelfs nog wat erger. Volgens de dierenarts was het bij die (te) snel groeiende dieren een gevolg van algehele slapte en bij hem ook door een binnenste knieband die iets te lang was. Dat laatste is operatief te verhelpen, maar omdat het paard er niet onder leed hebben we dat nooit gedaan. Het devies was toen: in de wei (!!!), niet overbelasten met allerlei extra oefeningen (cavalettie) of longeren op kleine cirkels. Rustig rechtuit laten bewegen en uit laten groeien. De hoefsmid kan bij een te lange knieband helpen door het paard achter iets binnendoor te zetten.

Ik zou dus even overleggen met je dierenarts en hoefsmid of de kniebanden goed zijn, wellicht is het bij jou paard alleen slapte door snel groeien is (1.65 is best aan de maat voor een Tinker), gelukkig is het een merrie en loop je niet het risico dat het na castreren nog erger wordt.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:03

ook mijn Tinker Indy is een sloffer bij uitstek :D
Hele zandverstuivingen als hij in de bak loopt!

Als jong paard heeft hij regelmatig z'n knieen op slot gehad kreeg ik te horen toen ik hem kocht als 5 jarige. Misschien banden ook te ruim.
Vorig jaar is hij in verband met HKO in training gegaan om hem goed te rechtrichten. En wat schetste m'n verbazing na weken, hij ging z'n lichaam in het geheel beter gebruiken EN daardoor was het sloffen ook gebeurd en trok hij z'n achterbenen netjes op!!
Dit werd gerealiseerd door hem goed recht te maken, zowel aan de hand als onder het zadel. Niet dmv balkjes, bijzetten of wat dan ook. Puur en alleen door hem goed recht te richten.

T was dus niet iets in de zin van "het hoort bij hem en niets aan te doen".

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 21:26

okee, dat is ook nog wel een idee! bij mij op stal zijn er meerdere mensen die dat hebben gedaan.(recht richten)
wie weet dat het ook wel goed is voor haar.
ik zal in iedergeval eens informatie gaan vragen.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:08

die van mij heeft er ook heel veel last van..
gelukkig doet ze het nu minder als eerder... ik vertrouwde het niet helemaal, en heb de veearts erbij gehad...
die constateerde losse knieën... gelukkig wel maar aan een kant...
we hebben toen eerst geprobeert met terapeutisch beslag... dit hielp helaas niet.. dus hebben we de kniebanden opgespoten... omdat zij ook nog jong is (wordt 10 april 4) kan het zijn dat het maar een keer hoeft..
toch weer terapeutisch laten beslaan daarbij.. nu loopt ze als een trein...
alleen op asfalt wanneer ze moe is en een sukkel tempo heeft wil ze nog wel eens tikken, maar verder nooit meer

suddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:51

die van mij doet het ook en soms struikelt ze hierdoor maar met veel wissels en overgangen rijden is het toch wel iets minder geworden