Chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ushi26

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:26

hoi,

weet niet goed in welke rubriek ik dit bericht moet plaatsen, vandaar maar hier.
ik hoorde gisteren bij ons op stal dat ze het chippen van paarden weer willen afschaffen,
nu is mijn vraag klopt dat en vanaf wanneer?
ik heb dus net sinds 2 weken een holsteiner merrie uit duitsland gekocht, en in duitsland is chippen niet verplicht,
dus ze heeft nog geen chip, moet ik haar nu nog wel laten chippen of is het zo'n kort tijdsbestek dat ik dat wel kan laten.
ze wordt in mei 3 jaar, dus ik moet toch nog een jaar wachten voordat ik met haar op concours kan.

groetjes debbie

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:22

Ligt er aan in welke land dat je woont.

Als je in Belgie woont dan is chippen verplicht en kan je geen roep doen op het EU wet (indien brandmerk, EN DNA, EN passport aanwezig zijn dan is dier 1000% in order volgens het EU wetgeving).
Ongeacht of je wel of niet met de merrie buiten de wei komt moet zij gechipt en geregistreert staan in de databank (www.idpaarden.be).

Als je in Nederland woont hebt je nog altijd wettelijk de keuze tussen DNA en chippen. Als je merrie zowiezo al een brandmerk heeft dan zou ik voor DNA gaan, dan ben je volledig in geven met de NL wet EN EU wetgeving.

Ik zit, bijwijze spreken, met mijn neus bovenop de EU-wetgeving aangaande paarden identificatie en ik heb nog nergens iets opgevangen dat er in Nederland of Belgie misschien sprake is van afschaffing. Ik denk dat dit gewoon roddel is.