[H][wb]Welke hengst voor mijn Major de la Cour merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Peters

[H][wb]Welke hengst voor mijn Major de la Cour merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:28

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een 10 jarige merrie, genaamd Wody van den Heuvel, met als afstamming Major de la Cour x Calvados x Pion x Le Mexico xx http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=246288. Deze merrie heeft al 5 veulens gebracht van de BWP hengst Feridoon. Mijn merrie is typisch Frans gebouwd en doet wat beknopt en klassiek aan. Ze heeft en zeer sterk gebruik van de achterhand en heeft een goede stap en galop. De draf is normaal en in alle drie de gangen heeft ze weinig afdruk. Daarbij is de merrie sterk in de mond maar met rijden wel erg nuchter en braaf ondanks dat ze 4 maanden geleden pas zadelmak gemaakt is.

Graag zou ik een eventingpaard uit deze merrie willen fokken. Verder wil ik de volgende dingen verbeteren:
* Meer in het rechthoeksmodel
* Meer afdruk en expressie in de gangen
* Uiteraard meer bloed
* Springvermogen
* Soepelheid en elasticiteit.

De maat hoeft niet verbeterd te worden, daar mijn merrie groot fokt.

Hier nog even een foto van toen ze net bij ons was en hoogdrachtig:
Afbeelding

Inmiddels is ze al een stuk afgevallen en de hangbuik is ook wat weg.

Hier nog een foto van haar veulen van vorig jaar:

Afbeelding

Dit is nu een jaarling en meet al 1.56 m.

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie adviseren met betrekking tot de hengstenkeuze.
Laatst bijgewerkt door gomir op 17-03-09 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:52

Ik ga dit weekend kijken naar Crescendo van de Breemeersen, een jonge hengst, pas gekeurd en volgens iedereen een dressuurhengst tussen de springpaarden.

Dekgeld 600 EUR. zie http://www.breemeersen.be
(Adorado is trouwens ook een aanrader!)

Persoonlijk vind ik dat bijna elke KWPN springhengst de gangen van een BWP springpaard kan verbeteren (op elke uitzonderingen na) ... als je liever KWPN gericht gaat

Er lopen genoeg topics over springhengsten die goede bewegingen doorvererven. Maar dan moet je ook even kijken naar jouw budget en een recente standfoto zou ook wel leuk zijn.

Kim_Peters

Re: [H][wb]Welke hengst voor mijn Major de la Cour merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:49

Bedankt voor je tip! Ik vind Crescendo ook inderdaad een hele stoere hengst! Mij maakt het in principe niet veel uit van welk stamboek de hengst is. Als hij maar voldoet aan mijn eisen ;)