stamboekveulen heeft onbekende vader na DNA test!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R_S

stamboekveulen heeft onbekende vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:21

Ik ken bokt via een vriendin van mij en ik zit met een heel groot probleem en zou graag wat info hebben van mensen die hier iets van afweten.
Ik heb een jaarling hengstenveulentje van een bepaald stamboek (warmbloedpaard, stamboek hou ik even voor mezelf)
Er is veel heisa geweest rond de DNA bepaling van het veulen en we hebben 5x DNA moeten opsturen.
Nu kregen we vorige week telefoon met de melding dat de hengst die de vader zou moeten zijn NIET de vader is!!! Ze hebben al hun hengsten nagekeken en geen enkele hengst van hen matcht!
Ze zijn al enkele maanden naar de vader aan het zoeken, zonder succes!

Verder hebben wij enkel 4 merries en 1 ruin en staan zij bij ons op stal,merrie in kwestie hebben we al 3 jaar, paarden komen niet in contact met andere paarden en dus ook zeker geen andere hengsten. + alles is via onze dierenarts perfect verlopen: eitje klaar, sperma erop en meteen drachtig. Dus het kan onmogelijk van een 'wilde dek' of hoe je dat zegt zijn!! Het stamboek weet nu niet wat te doen en zij blijven verder zoeken, maar ondertussen zit ik met een hengstenveulen zonder papieren waarvan de dek nu ook niet de goedkoopste was!

Ik ben aan het afwachten en aan het hopen dat er toch nog een vader gevonden kan worden en anders heb ik geen flauw benul wat ik kan doen. Kan ik alsnog papieren aanvragen van dit hengstenveulen, kan ik schadevergoeding vragen voor de kosten die ik gehad heb of een nieuwe dek eisen... Maar met een nieuwe dek ben ik nog niet alles want ondertussen heeft die jaarling mij al behoorlijk wat geld gekost met een moeilijke geboorte en een ongeval als veulen zou hij ondertussen al 4000€ moeten opbrengen om geen verlies te maken! en met een jaarling zonder stamboek is dat gewoon niet mogelijk!! Ik zit in grote nood... Moest iemand dit al eens meegemaakt hebben, laat het zeker weten.

Extra: het veulen leek erg hard op de vader en er was verbeterd wat we verbeterd wouden zien, daarom dat dit voor ons heel moeilijk te geloven was!

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:27

er werd mij gemeld dat dit op afspraken,transport hoorde. Ik zal het daar dus even posten.

odulnetga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:05

Hoogstwaarschijnlijk is er een spermastaal van een andere hengst gebruikt. Zulke fout is zeker aanklaagbaar.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:22

Daar ik niet weet wat je al hebt gecontroleert zal ik even uitzetten wat ik zou doen:

- de dierenarts die de inseminatie aanspreken of hij zekker is geweest dat hij de juiste rietje heeft gebruikt.
- de dierenarts vragen zijn administratie te controleren op WELKE rietjes aanwezig waren rond de datum van inseminatie en van WELKE hengsten!!! Dit is je beste kans om uit te zoeken welke hengst de vader misschien kan zijn.
- indien de DA geen andere rietjes had in zijn cryo container op die bewuste dag ... spreek de hengsteneigenaar aan of de leverancier van de rietjes. Hetzelfde vraag stellen ... WELKE rietjes van WELKE hengsten waren aanwezig.

Zo krijgt je in elke geval een lijst van hengsten die je kan elimineren tegen de lijst die de stamboek al gecontroleert heeft. Wat overblijft zal ook moeten gecontroleert worden en hoogst waarschijnlijk zit hier de 'echte' vader tussen.

Ik weet niet precies hoe ik dit moet uitleggen dus hoop dat het 'verstandelijk' overkomt: van de DNA monster die getest is op ouderschap kan ook familie uitgehaald worden, dwz dat bijvoorbeeld een bepaalde hengst wel niet de vader is maar wel de opa zou kunnen zijn. Vraag dus de stamboek of zoiets opgemerkt is en dan controleer de lijst van hengsten die de stamboek al gecontroleert heeft op vol of halfbroers enz. Als dit bepaalde bloedlijnen zijn en er geen een enkel DNA overeenkomst is, dan is deze informatie nuttig bij het controleren van de DA en leverancier lijsten en het uitsluiten van bepaalde bloedlijnen.

Dus ... hoeveel mogelijke 'besmettings' monsters (hengsten) waren aanwezig bij de DA ten tijde de inseminatie ... EN ... welke hengsten waren aanwezig ten tijde het versturen van de sperma/rietjes bij de hengsten eigenaar of leverancier. In een van deze twee groep zit de vader van je veulen.

Wat betreft recoup van kosten ...
- als de fout bij de dierenarts ligt: mijn inziens (hebt nooit zoiets meegemaakt) zou je recht hebben op recoup van de 'extra' kosten die zijn fout heeft toe geleidt. Hij heeft de sperma in bewaring genomen (tenminste dat neem ik aan als het diepvries is), hij moet daarvoor normaal (in Belgie) toch het nodige opleiding voor hebben (KI is niet voor een gewone kat en hond DA), en als het buiten bekend wordt dat hij geknoeit heeft (de paarden gemeenschap is klein op dat gebied) dan mag hij verwachten dat zijn zaken zullen lijden.
- als de fout bij de hengsteneigenaar/leverancier ligt: als je een 'koop contract' hebt wat betreft het betalen van het sperma van die bepaalde hengst, dan verwacht je op zijn minst dat je rietjes ontvangt van die bepaalde hengst. Hierook dezelfde redenering ... een dekbewijs van de hengst van wie wel de sperma was (zonder extra kosten ... maar hopen dan dat het de topper van de stoeterij is!!!) en recoup van al gedaan kosten en van de kosten die zullen komen om alsnog het veulen volledig geregistreert te krijgen.

In iedere geval NIET mals zijn ... iemand heeft een grove fout gemaakt en die iemand moet er voor opdraaien.

petraaken

Re: stamboekveulen heeft onbekende vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:48

Slotje. Er is hier al een topic over op TAO.