Na 10 maanden nog geen dikke buik...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nekrednael

Na 10 maanden nog geen dikke buik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 23:06

Mijn merrie is 10 maanden ver en ik kan er uiterlijk nog niks aan zien. Hooguit een klein beetje verdikt als ik zeer optimistisch ben. Ze is de laatste keer gescand na 3 maanden en was toen nog drachtig.
Ik begin me nu wel zorgen te maken. Kan het dat er zo ver in de dracht nog maar zo weinig te zien is. Ze loopt wel de ganse winter buiten zonder deken. En ik ben pas vorige week haar rantsoen beginnen vermeerderen, in plaats van 1 schep krijgt ze er nu 2. Daarnaast krijgt ze hooi en wortelen.
Heeft er iemand ook hetzelfde meegemaakt?

Liezel1

Re: Na 10 maanden nog geen dikke buik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:07

Als je er echt twijfels over hebt zou een DA haar nog kunnen opvoelen...
In de 10e maand zou je het veulen ook moeten kunnen voelen vanaf de buitenkant.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:29

Ik zou je merrie even op laten voelen voor duidelijkheid...
Wij hadden een merrie, drachtig gescand op 42 dagen. Daarna heeft ze blijkbaar het vruchtje toch nog afgestoten.

Zelf het veulen kunnen voelen vanaf de buitenkant hoeft niet altijd.
Ik heb hier pas een keer het veulen zelf gevoeld, en heb er 8 geboren zien worden.
Dit jaar hebben we er ook weer 2 drachtig, maar nog geen een veulen gevoeld.

Er zijn wel vaker merrie's die het erg goed kunnen verstoppen, dus ik zou je merrie even op laten voelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:01

Is je merrie maiden, oftewel, is dit het eerste veulen voor je merrie?

Mijn merrie heeft 3 keer amper buik gehad, waarvan de eerste keer echt niet te zien was dat ze drachtig was, desondanks kwam er een groot veulen uit.
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/Neon%20Light/P4230021.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/Neon%20Light/P4230016.jpg

Dit was mijn merrie bij haar eerste dracht, foto's zijn van een dag of 2 voordat ze beviel.
Heb je het veulen al wel gevoeld? Probeer eens te voelen als je haar koud water laat drinken. Is er bij de uier nog geen ontwikkeling te zien of zucht?
Opvoelen door de DA kan natuurlijk ook, maar mocht ze drachtig zijn is het beter dat ze niet opgevoeld wordt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:13

Mijn merrie is nu ook 7 maanden. En er is werkelijk niks aan te zien. Ze was afgelopen weekend weer het slankste paard op het wedstrijdterrein (en ze is van zichzelf toch best een paard met massa). Zij is ook maiden. En voor het laatst opgevoeld met 5 maanden dracht.

Is ze erg lang gelijnd? Want dat soort paarden kunnen een veulen ook goed verstoppen?

Nekrednael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 10:30

Neonlight schreef:
Is je merrie maiden, oftewel, is dit het eerste veulen voor je merrie?

Mijn merrie heeft 3 keer amper buik gehad, waarvan de eerste keer echt niet te zien was dat ze drachtig was, desondanks kwam er een groot veulen uit.
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/Neon%20Light/P4230021.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/Neon%20Light/P4230016.jpg

Dit was mijn merrie bij haar eerste dracht, foto's zijn van een dag of 2 voordat ze beviel.
Heb je het veulen al wel gevoeld? Probeer eens te voelen als je haar koud water laat drinken. Is er bij de uier nog geen ontwikkeling te zien of zucht?
Opvoelen door de DA kan natuurlijk ook, maar mocht ze drachtig zijn is het beter dat ze niet opgevoeld wordt.

Het is inderdaad haar eerste veulen. Ze ziet er exact hetzelfde uit als jouw foto's.
Gelukkig maar.
Volgens mij heeft ze al wat zucht, kan dat al zo vroeg? Ze moet nog tot 15/04

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:38

Bij een eerste veulen is het helemaal niet ongewoon dat je er nu nog niet veel van ziet. Daar zou ik me nog niet zoveel zorgen over maken. Iedere dracht is anders.

Verder is het idd zo dat bij grotere/langere merries het langer duurt voordat je iets ziet. Dan is het niet ongewoon dat ze op het laatst pas een buikje krijgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:30

Zucht kan al veel eerder. Mijn merrie heeft nu al een tijdje zucht, die is nog eens geen 10 maanden. Zucht is echt iets voor drachtige merries, heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een merrie last van zucht had zonder dat ze drachtig of zogend was. Lijkt me dus een merrie die het veulen aardig goed weet te verstoppen of trots is op haar mooie lijntje. :+

Nekrednael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:41

Ze zal nu mss wel snel bijkomen nu ze meer krachtvoer krijgt, want veel plaats voor ruwvoer zal er dan niet meer zijn in haar buik...

Heeft er trouwens al iemand gehoord van het feit dat drachtige merries geen bieten mogen eten die bevroren geweest zijn, dat dit abortus kan veroorzaken?
Is dit dan enkel in een vroeg stadium of tijdens de volledige dracht?