[KG]appaloosa x andalusier welke kleur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OlympicOrry

[KG]appaloosa x andalusier welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:59

Ik ben een echte leek in dit soort dingen daarom leek het me een goed idee om mijn vraag hier te stellen.
Ik weet niet of mijn vraag hier wel juist staat, zo niet mag hij verplaatst worden.

Ik zou graag een veulen fokken uit een appaloosa merrie. Nu was mijn vraag hoe het zit met haar kleuren en hoe ik te weten kan komen of ze haar stippen zal doorfokken. Ikzelf heb een leuke andalusier hengst op het oog de welke een schimmel is. Daar we graag een veulen met stippen zouden hebben zou ik toch graag willen weten of dit met de hengst die ik voor ogen heb wel zo zal zijn.

als er iemand me zou kunnen helpen dat zou geweldig zijn.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 15-03-09 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

OlympicOrry

Re: appaloosa x andalusier welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:25

Niemand?

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:35

Waarom zal je een Anda gebruiken, en geen Appaloosa?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:39

zonder verdere gegevens zeg ik 50% kans op schimmel en 50% kans op stippels

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:44

Omdat ik graag een kruising tussen andalusier en appaloosa had gehad. Deze hengst had ik gezien en vond ik wel een goede kanshebber, maar omdat ik toch graag een veulen mét vlekken had gehad twijfel ik, het zal hoe dan ook een andalusier worden.
welke kleur hengst neem ik het beste om zeker kans te hebben op een appaloosa? Of heb ik altijd zowiezo 50% kans? Ik heb net een topic gelezen over kleurvererving van appaloosa maar begrijp er niet veel van. Heeft er iemand een nuttige website over kleurvererving bij appaloosa's?

Alvast bedankt

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:50

Wij hebben een Andalusier X Appaloosa, is een paard van nu 3,5 jaar oud en kan geweldig bewegen en is erg mooi qua bouw. Geef je mailadres maar dan stuur ik je wat foto's als je wil.
Hij is trouwens schimmel met alleen op zijn kont stippen. Verder heeft hij sproeten op zijn neus en om zijn ogen, een mensenoog en gemarmerde geslachtsdelen. Alleen geen gestreepte hoeven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:54

een appaloosa andalusiër en het liefst een fewspot is de garantie voor een vlekkenveulen, alleen die bestaan niet.
Je hebt met 1 appaloosa ouder maar 50% kans op een appaloosa, als jouw merrie een fewspot is dan is de kans groter maar als jouw merrie maar marginaal getekend is is de kans iets kleiner. Fokken is gokken!
als je echt een appie wil dan zul je een fewspot hengst moeten zoeken.
Fokken met een schimmelhengst geeft 50% schimmel en als hij homozygoot schimmel is dan is het 100% schimmel en zie je die appaloosa vlekken op een gegeven moment ook niet meer.
Dus wat vindt je belangrijker?

gebruik google om op appaloosa te zoeken dan kom je zat info tegen
http://www.appaloosa-stamboek.com/kleureng.htm
Laatst bijgewerkt door cissy op 14-03-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:55

chinou schreef:
Wij hebben een Andalusier X Appaloosa, is een paard van nu 3,5 jaar oud en kan geweldig bewegen en is erg mooi qua bouw. Geef je mailadres maar dan stuur ik je wat foto's als je wil.
Hij is trouwens schimmel met alleen op zijn kont stippen. Verder heeft hij sproeten op zijn neus en om zijn ogen, een mensenoog en gemarmerde geslachtsdelen. Alleen geen gestreepte hoeven.

een schimmel met stippen, die wil ik ook zien! die stippen gaan toch vervagen na verloop van tijd.....??

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:56

Chinou, ben benieuwd naar jouw kruising! Mijn volle appaloosa voldoet precies aan de beschrijving van jouw kruising :D Die van mij heeft ook het grey-gen, en heeft stippen op zijn kont.

Cissy, ik betwijfel of de stippen verdwijnen in de loop van tijd, daar ben ik nog steeds niet achter. Mijn 3,5 jarige krijgt er juist steeds meer bij.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:59

als je een appaloosa kruist met een schimmel heb je 50% kans op stippen of een andere aftekening. Alleen heb je ook 50% kans dat de schimmel de schimmelfactor doorgeeft en dat je stippen dan verdwijnen en je paard alsnog een witte wordt.
Ik zou nooit fokken met een schimmel omdat het tenslotte om de kleur gaat en die wil je toch niet na een jaar zien verdwijnen.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:26

Afbeelding

amigo als veulen

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:27

Laatst bijgewerkt door Neonlight op 15-03-09 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in links gezet, maximaal 2 foto's toegestaan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:31

leuk paard, (wel ieniemienie foto´s helaas ;) ) maar ik denk dat hij wel steeds meer gaat vervagen in de loop der jaren.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:38

De stippen zitten ook op de huid en hij krijgt eerder meer als minder stippen de laatste tijd, een echte Appaloosa dus (toverballen zijn het). De stippen gaan niet vervagen zoals het nu lijkt. Hij krijgt nu ook vlekjes net als bij een vliegenschimmel op zijn hoofd.

Helaa krijg ik de laatste foto's niet groter.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:43

@pescootje je hebt mail met foto's

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:45

Leuk paardje chinou! Volgens mij heeft cissy het al goed uitgelegd, ik ben benieuwd, aan welke hengst zat je te denken? :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:23

RPA---> F-AM

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:28

Als de hengst homozygoot voor schimmel is (best grote kans bij andalusiërs) krijg je altijd een schimmelveulen. Een eventuele appaloosatekening zal uiteindelijk weggaan, vervagen door het schimmel, totdat ie helemaal wit is.
Schimmel is daarom ook niet meer toegestaan in het Nederlands Appaloosa Stamboek.
In het verleden zijn er echter wel schimmels gebruikt, en waren er ook schimmel-appaloosahengsten goedgekeurd. Een mooi voorbeeld hiervan is Alex van de Kampenweg.

Op deze foto is nog te zien dat hij panterbont is:
Afbeelding

En op deze, een paar jaar later, is hij helemaal schimmel:
Afbeelding

Splash_

Re: [KG]appaloosa x andalusier welke kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:48

Chinou! Jammer dat je foto's zo klein zijn, hij lijkt aardig dezelfde aftekeningen als die van mij te hebben :D En ook bij die van mij lijken er nu juist meer stippen bij te komen.

http://i23.photobucket.com/albums/b395/ ... G_7103.jpg
En nu hij in zijn zomervacht komt vervagen zijn stippen weer.

Neonlight gave vergelijking van die hengst! Ik kan me niet voorstellen dat Spot straks helemaal wit zal zijn, hij houd gelukkig wel zijn sproeten rond zijn ogen en neus, en zijn zwarte eyeliner.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:53

Ik heb een andalusier X appaloosa,
qua rijden is hij heel ''spaans'', zit niet veel karakter van appaloosa in, alleen aan de stips op zn kont en zijn roze neusje+ogen zie je het:D zal nog wel eens een foto opzette

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:58

alissaaa, wat is dan het karakter van een appaloosa? De nederlandse appaloosa is een paard met een appaloosa-kleur, een mengeling van diverse rassen. Zo heb je appaloosa's met heel veel arabisch bloed erin, maar mijn appaloosa's zijn bijvoorbeeld weer 50% en 75% New Forest, met het karakter wat daarbij hoort. Om nu te zeggen dat er niet veel karakter van een appaloosa in zit is een beetje kort door de bocht, omdat er van de nederlandse appaloosa geen karakteromschrijving ook is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:43

Pescootje schreef:
Ik ben een echte leek in dit soort dingen daarom leek het me een goed idee om mijn vraag hier te stellen.
Ik weet niet of mijn vraag hier wel juist staat, zo niet mag hij verplaatst worden.

Ik zou graag een veulen fokken uit een appaloosa merrie. Nu was mijn vraag hoe het zit met haar kleuren en hoe ik te weten kan komen of ze haar stippen zal doorfokken. Ikzelf heb een leuke andalusier hengst op het oog de welke een schimmel is. Daar we graag een veulen met stippen zouden hebben zou ik toch graag willen weten of dit met de hengst die ik voor ogen heb wel zo zal zijn.

als er iemand me zou kunnen helpen dat zou geweldig zijn.

Wat voor kleur heeft je appy? En wat voor appaloosa patroon ... zou misschien een homozygoot patroon kunnen hebben?
Wat voor basis-kleur heeft de andy? Weet jij of hij al 'effen' gekleurde veulens heeft gehad ... zou betekenen dat hij heterozygoot is voor schimmel?
Boven vermelde vragen zijn de basis informatie nodig om uberhaupt te uitwerken of je wel of niet stippen of schimmel gaat krijgen.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:47

zo was het niet mijn bedeoling om het zo te zeggen, ik bedeolde qua rijden, sorry!

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:43

Neonlight schreef:
Als de hengst homozygoot voor schimmel is (best grote kans bij andalusiërs) krijg je altijd een schimmelveulen. Een eventuele appaloosatekening zal uiteindelijk weggaan, vervagen door het schimmel, totdat ie helemaal wit is.
Schimmel is daarom ook niet meer toegestaan in het Nederlands Appaloosa Stamboek.
In het verleden zijn er echter wel schimmels gebruikt, en waren er ook schimmel-appaloosahengsten goedgekeurd. Een mooi voorbeeld hiervan is Alex van de Kampenweg.

Op deze foto is nog te zien dat hij panterbont is:
Afbeelding

En op deze, een paar jaar later, is hij helemaal schimmel:
Afbeelding

hé dat is alex, de vader van een pony waar ik op rijd. King lijkt echt precies op hem!