Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
chinou schreef:Wij hebben een Andalusier X Appaloosa, is een paard van nu 3,5 jaar oud en kan geweldig bewegen en is erg mooi qua bouw. Geef je mailadres maar dan stuur ik je wat foto's als je wil.
Hij is trouwens schimmel met alleen op zijn kont stippen. Verder heeft hij sproeten op zijn neus en om zijn ogen, een mensenoog en gemarmerde geslachtsdelen. Alleen geen gestreepte hoeven.
Die van mij heeft ook het grey-gen, en heeft stippen op zijn kont.

En ook bij die van mij lijken er nu juist meer stippen bij te komen.Pescootje schreef:Ik ben een echte leek in dit soort dingen daarom leek het me een goed idee om mijn vraag hier te stellen.
Ik weet niet of mijn vraag hier wel juist staat, zo niet mag hij verplaatst worden.
Ik zou graag een veulen fokken uit een appaloosa merrie. Nu was mijn vraag hoe het zit met haar kleuren en hoe ik te weten kan komen of ze haar stippen zal doorfokken. Ikzelf heb een leuke andalusier hengst op het oog de welke een schimmel is. Daar we graag een veulen met stippen zouden hebben zou ik toch graag willen weten of dit met de hengst die ik voor ogen heb wel zo zal zijn.
als er iemand me zou kunnen helpen dat zou geweldig zijn.
Neonlight schreef:Als de hengst homozygoot voor schimmel is (best grote kans bij andalusiërs) krijg je altijd een schimmelveulen. Een eventuele appaloosatekening zal uiteindelijk weggaan, vervagen door het schimmel, totdat ie helemaal wit is.
Schimmel is daarom ook niet meer toegestaan in het Nederlands Appaloosa Stamboek.
In het verleden zijn er echter wel schimmels gebruikt, en waren er ook schimmel-appaloosahengsten goedgekeurd. Een mooi voorbeeld hiervan is Alex van de Kampenweg.
Op deze foto is nog te zien dat hij panterbont is:
En op deze, een paar jaar later, is hij helemaal schimmel: