Wat zouden jullie doen, je pony van 145 cm in een box van 3 bij 4 laten bevallen of in een wei van 15 bij 30 laten bevallen. De Pony staat 's nachts binnen op dit moment en moet bevallen in mei.
Een wei is erg mooi omdat daar de minste bacterien zitten. Maar, zorg er dan wel goed voor dat je paard en veulen niet een sloot in kunnen rollen. Het voordeel van een stal is dat je er alles in de buurt hebt voor het geval dat het mis gaat en jij of de veearts moet helpen. Denk aan stroom, licht en stromend water. Ik zou haar wel 'snachts binnen blijven houden. Het is niet erg makkelijk om midden in de nacht op een donker stuk land even je paardje te gaan controleren.
heb ik vorig jaar ook zo gedaan het was in juli, maar toch fris snachts,in de polder veel wind Daarna lekker naar binnen ging super al was het midden in de nacht
Waarom naar binnen? Beweging is alleen maar goed. Veulens hebben de vacht dik genoeg om gewoon direct lekker buiten te kunnen blijven. Waarom dan opsluiten in een klein hokje?
In de wei! alle ruimte, en daarna lekker saampjes in de stal. daar zou ik in jou geval voor kiezen! mijn merrie is vorig jaar juni wel in de stal bevallen, maar deze is een stuk groter!
Gem
Geplaatst: 15-03-09 20:33
De WEI! Mits hij veilig is en hij geregeld poepvrij gemaakt wordt natuurlijk. En waarom daarna naar binnen? Mijn pony en veulen zijn vorig jaar ook fijn buiten gebleven (eind mei geboren), dan kunnen ze echt wel een bui hebben. (Eerlijk zijn: met eerst een stormpje en nog dagen aanhoudende harde wind op de leeftijd van 3 dagen oud, heb ik ze wel enkele nachten naar binnen gehaald ivm brekende topzware takken, maar overdag: lekker naar buiten!)
Omdat onze wei vaak heel vies is. En dan heb ik liever dat ze in een mooie schone stal liggen. Vooral omdat ze dan nog zoo klein zijn! Een ander pony van ons heeft ZE. Dus die willen we graag binnen hebben. En dan moet zij er bij voor gezelschap. Die kleine wei staan alleen hoog drachtige pony's in. Dus 'swinters is die leeg.
Als je de kans heb op de wei, maar als het erg slecht weer is zou ik voor de stal kiezen!! Mijn haf is bevallen in een stal van ong. 3 bij 3 en gaat prima hoor!!
butengeweun
Geplaatst: 16-03-09 10:35
Kan je niet proberen een loopje voor de pony te maken dat ze zelf kan kiezen. mijn merrie besloot buiten te bevallen in de sneeuw toen wel snel naar binnen gedaan voor dierenarts controlle (is wat makkelijker vangen voor de prik dan een hele wei door.
Mijn pony is op 19 maart uitgerekend en weloverwogen keuze gemaakt om op stal te laten veulenen. Het land is te drassig en 's avonds erg koud. Veulens kunnen tegen kou, dat zeker maar toch keuze gemaakt voor de stal. Beide hebben voordelen, weide is het beste als het in directe omgeving is en geen gevaren aanwezig zijn. Stal is warm, veearts kan makkelijker erbij indien nodig, 24 uur toezicht etc.