[H][Kwpn] Contango x Jazz

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[H][Kwpn] Contango x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:38

Ik heb een 4 jarige merrie v. Contango m. Elite x v. Jazz m. keur pref x v. Amethist m. ster pref x v. Lucky boy m. keur x Talisman xx.
Momenteel drachtig van Vivaldi.
De merrie is ongeveer 1.62, nog niet op de keuring verschenen, die was op het moment dat ik haar aankocht.
De merrie beschikt over 3 goede gangen, en een super karakter. Er moet maat toegevoegd worden.
Ook moet de hengst goed gekeurd zijn bij het kwpn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lilliputter

Re: [H][Kwpn] Contango x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:11

Zou eerst 2 dingen doen, voordat je een hengstenkeuze maakt. Wacht het veulen van Vivaldi even af én breng de merrie voor op de keuring, voor de fokkerij veel interessanter, want stamboekloze merries zijn er genoeg om mee te fokken. Dit bedoel ik niet verkeerd, hoop dat je snapt wat ik probeer te zeggen :)

Toch over de hengstenkeuze; Je wilt een hengst die maat toevoegt en daar zouden zowel Oscar en Armani goed op aansluiten, maar zou wat meer punten van je willen weten die je wilt verbeteren bij je merrie :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:20

Deze merrie is toch niet stamboekloos? Ze staat nog in het vb, maar heeft wel papieren..

Ik zou ook eerst naar de keuring gaan. Dekken kan altijd nog.. Ik vind het bloed van je merrie interessant, maar had er toch wel een ander paard bij verwacht.. Eerlijk gezegd.

Oscar zou ik niet doen.. Op Uphill na heb ik nog maar weinig nakomelingen gezien die veel maat hebben en in de sport uitkomen.
Armani is nog even afwachten hoe hij fokt :)

Een lijstje met verbeterpunten e.d. zou wel handig zijn :j

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:23

Vind dat je over Oscar wel erg kort door de bocht bent Sammie, moet je je kennis toch iets meer over uitbreiden vind ik. Meeste nakomelingen hebben veel maat en nu breken ze juist wat meer door in de sport... Vind je argumenten ook niet erg onderbouwend waarom niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:42

Laat me raden.. Je hebt zelf een Oscar of wil er zelf mee dekken? Je voelt je op de een of andere manier aangevallen.. Mijn argumenten waarom ík niet met de hengst zou dekken zijn genoemd.. Zelfs nog onderbouwd ook.. Wat ts doet moet ze zelf weten.. ze vraagt om advies.. Jij vindt dit.. ik vind dat. Ts moet zelf weten wat ze doet.. Maar goed.. volgens jou breken er meer door in de sport.. Dan neem ik aan dat je ook namen hebt en dat je het over minimaal Z2 of ZZL hebt?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:47

Nee want zou je dit over Gribaldi zeggen bijvoorbeeld zou ik hetzelfde zeggen... Op basis van één nakomeling wijs je de hengst zelf af. Zo ken ik nog genoeg hengsten... Ben trouwens dit jaar niet van plan om met Oscar te dekken, maar wel bekend met Oscar en nakomelingen. Heb het inderdaad over die klasses e.d.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:51

Ik wijs de hengst helemaal niet af op één nakomeling. Dan lees je niet goed.. Ik zeg dat op Uphill na ík niet veel (andere) nakomelingen zie die het in de sport (net zo) goed doen en daarbij veel maat hebben. Eerlijk gezegd zou ik voor deze merrie nog eerder Uphill aanraden dan Oscar zelf.
Dat je het over die klassen hebt is leuk... maar dan zou ik ook graag wel namen willen zien. Blijkbaar weet jij op dit moment meer over de nakomelingen van Oscar in de sport.. Ik leer graag bij.. dus vertel! :D

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:54

Hebben ze tegenwoordig google voor uitgevonden :D! Ben wel benieuwd wat de TS er zelf vindt ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:57

Euh... nee :n Via google vind ik ook marsmannetjes en Elvis leeft nog.. Ik ga liever af op mijn eigen ogen en oren..

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:59

Haha die moet ik dan beide nog tegenkomen ;) Maar die mening deel ik met je!

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:30

hallo ik las de discussie over oscar..ik wil me nergens mee bemoeien hoor maar ik heb sinds december een 2 1/2 jarige ruin van oscar en die is nu al 1.67m dus veel maat heeft hij wel.en hij is niet de enige die zo groot is zijn volle broertje van 1 1/2 jaar staat nog bij de fokker en die is nu ook al bijna zo groot als die van mij dus dat is helemaal een kast van een paard.ook hebben ze allebei qua bewegingen,uitstraling(dit is mijn mening natuurlijk) en karakter wel een goeie toekomst in de sport..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:52

Oscar daar heb ik al heel mooie paarden gezien, met maat!! En dit topic is er niet voor een discussie over Oscar. ;)

Dat de merrie naar de keuring moet, daar ben ik het mee eens. Ik wacht even af hoe het met het veulen gaat, aan de hand daarvan beslis ik wanneer ze gaat.

Daarnaast snap ik heel je verhaal rondom de stamboek opname liliputter, zoals je wrs nog wel weet zit ik midden in het keurings gebeuren.
Mijn het Vivaldi zal het qua bloed niet ver schoppen op de keuring, inteeld op Jazz.

En wat vinden jullie van Zambuka? Een jonge hengst zonder nakomelingen in de sport vind ik niet erg. Kies meestal jonge hengsten.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:57

Zou graag willen weten wat je toe zou willen toevoegen aan je merrie :) Aan de hand daarvan kun je makkelijker een hengst selecteren!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:58

0ojannekeo0 schreef:
Oscar daar heb ik al heel mooie paarden gezien, met maat!! En dit topic is er niet voor een discussie over Oscar. ;)

Hmm wat raar.. Ik dacht het hier over een hengstenkeuze ging... Dan lijkt het mij dat er juist gediscusseerd moet worden over de voor- en nadelen en meningen over een hengst door verschillende mensen?? Of ga je graag op de mening van één persoon af?

Wat betreft de Vivaldi en het inteelt op Jazz.. Dan zou ik juist gaan. Daar zou ik juist wel benieuwd naar zijn. Persoonlijk denk ik niet dat ze op de 2x Jazz een paard af branden als het verder oké in elkaar zit. Bovendien zijn ze bij het kwpn juist dol op Jazzbloed.. dus wie weet.. Ik zou gewoon gaan.

Ik ben niet zo Scandic-achtig, vind aan Zambuka ook niet zoveel aan eerlijk gezegd. Dan denk ik, op basis van papier, dat ik eerder voor Armani zou kiezen. :) Al blijf je dan ook weer zitten met de 2x Jazz. United zelf niks? Krack met Jazz bloed (op papier) doet het ook wel goed.

Maar op papier kan in het echt heel anders vallen.. meer info zou dus wel gewenst zijn :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-03-09 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:59

ik snap dat dit topic niet gaat over een discussie over oscar maar ik wou alleen even laten weten dat oscar wel maat geeft..

zambuka heb ik trouwens nog nooit van gehoord...zal hem is opzoeken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:01

eefjuh... dat de jouwe nu al 1.67 is wil niet zeggen dat dat gelijk voor elke nakomeling geldt.. Dat is iets wat lilliputter al zei.

Ik vraag me af wat de ts onder (voldoende) maat verstaat. Is dat 1.70 of 1.75 of misschien wel 1.65?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:07

Sammie, nu zeg je ook dat Sambuka ´´niks´´ is, maar je geeft weer niet aan waarom?! Is de TS vast net als ik toch erg benieuwd naar! Hengsten afraden zonder reden kan iederen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:09

Het enige wat ik écht verbeterd wil hebben is maat, de merrie is zelf veel te klein. De merrie is ingeteeld om Nimmerdor. Ik wil graag vrij zijn van de bekend heden qua bloed. Een interesant veulen voor de verkoop, met meer maat is dus het doel.
Een hals die er wat horizontaler opstaat zou niet verkeerd zijn.

Zambuka was ook niet mijn favo toen hij op de Hk verscheen 2 jaar geleden, ik heb hem wel al die tijd gevolgd, en dat dier is zo ontzettend gegroeid. Gister heb ik hem weer gezien, en toen heeft dat mij erg aan het denken gezet.

Er zijn mij teveel dieren, die op dit moment net niet een stap verder komen omdat het bloed niet interesant(ingeteeld etc) genoeg is, en dat verhaal zie ik dus al gebeuren met mijn veulen.

Met maat bedoel ik 1.70 en hoger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:12

Dit is ze trouwens op paardenfokken: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=86902

Zelf vond ik de Uptown x Gribaldi van de HK erg aansprekend in alles, mooi type, veel maat, goede gangen, mooi extrieur.Helaas verschijnt hij nog niet bij het verrichtingsonderzoek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:15

liliputter schreef:
Sammie, nu zeg je ook dat Sambuka ´´niks´´ is, maar je geeft weer niet aan waarom?! Is de TS vast net als ik toch erg benieuwd naar! Hengsten afraden zonder reden kan iederen...

hmm zo bedoelde ik het dus eigenlijk niet.. Ik bedoelde eigenlijk dat ik er te weinig over weet om er een oordeel over te vormen.. Daarom zei ik ook dat "lijkt me niet veel aan", ik gebruikte dus niet het woord 'niks'! Dus of hij wat voor deze merrie is weet ik dus niet. Ik ben geen Scandic-fan vanwege het type (dat ik terug zie in Zambuka.. al lijkt mij het type van hem beter dan Scandic zelf)

1.70 krijgen uit deze merrie. Ik weet niet of dat lukt := Zit er maat in deze merrielijn?

Fokken op 'vrij' bloed is denk ik geen verkeerde keuze. Jazz is best veel gebruikt en zal over een aantal jaar toch voor een klein probleem kunnen zorgen, zeker als je voor Krack'/Flemmingh bloed zou gaan. Is het veulen voor de verkoop?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-03-09 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:18

Ja veulen gaat inprinciepe de verkoop in. Ik krijg er te veel. ;)
Al zou ik het zelf aanhouden, dan nog wil ik een "vrij" veulen.

1,70 uit deze merrie zal ik niet krijgen (zeg nooit nooit), maar dat zal de hengst minimaal moeten zijn!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:55

Voor maat raad ik je toch Oscar aan, puur even alleen op de maat gekeken. Zie er zelf toch enorm veel nakomelingen van die echt de maat mee hebben gekregen, maar het ligt ook aan de hele lijn die erachter zit. Heb je veel paarden rond de 1.64 bijvoorbeeld is het natuurlijk niet heel logisch dat je er ineens een van 1.74 uit fokt..

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:28

die van mij is dan een oscar x ronaldo en ronaldo is zelf ook 1.69 geloof ik zo uit m'n hoofd dus dat zal ook inderdaad wel meespelen dat die van mij zo groot is.en z'n moeder is zelf ook 168m..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:37

liliputter schreef:
Voor maat raad ik je toch Oscar aan, puur even alleen op de maat gekeken. Zie er zelf toch enorm veel nakomelingen van die echt de maat mee hebben gekregen, maar het ligt ook aan de hele lijn die erachter zit. Heb je veel paarden rond de 1.64 bijvoorbeeld is het natuurlijk niet heel logisch dat je er ineens een van 1.74 uit fokt..

Zou je met Oscar niet bang zijn voor het rassige? Hij wil namelijk nog wel eens een wat minder mooi hoofd meegeven. ook qua halslengte gaat hij de merrie niet verbeteren denk ik, en dat is toch ook wel bij jazz een aandachtspunt :)
Ik zou eerder voor Uphill gaan denk ik als je toch vrij wilt blijven van het bekende bloed.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:15

Hoofd/hals misschien wel ja, alhoewel dat niet altijd ''verkeerd'' uit pakt. Uphill ben ik zelf iets te bang voor een beknopt, ''ponyachtig'' veulen, maar vind Uphill zelf enorm veel verbeterd. Ponyachtig is wel zwaar overdreven, maar hoop dat jullie snappen wat ik ermee bedoel. Neemt niet weg dat Uphill misschien wel een goede keuze zou kunnen zijn!