Wanneer mag je afspenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Wanneer mag je afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:03

Hallo. Ik had even een vraag,
Wanneer mag je een veulen nou eigenlijk afspenen? Dus dat die echt bij de moeder weg mag, En dat je weer kunt rijden op de merrie?
Ik dacht 6 weken. Is dat zo?

Groetjes.

Anoniem

Re: Wanneer mag je afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:06

6 weken? Nou echt niet! maak daar maar 6 maanden van

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:07

bedoel je echt afspenen dat ze geen melk meer mogen drinken?
dit is namelijk minimaal! 4 maanden. 6 maanden is gebruikelijker.

als je bedoelt wanneer mag ik het veulen even alleen in de stal laten zodat ik de merrie kan rijden, dan is 6 weken prima. laat ze er wel rustig aan wennen. :)

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:07

4 tot 6 maanden..

Je kan al wel eerder op de merrie rijden hoor. Moet je even zien hoe dat gaat als je het veulen even alleen laat.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:08

6 weken :n er zijn mensen die hun veulen afspenen met 3/4 mndn wat ik persoonlijk al te snel vind. Ik denk eerder aan 6 maanden. Mijn hengstje heeft tot 8 mnd bij zijn moeder gelopen.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:10

Na 4 of 5 maanden kan het ook al.
En al eerder kan je wel op de merrie rijden weer. Sommigen stappen hun merrie zelfs en een klein stukje draf als het veulen er nog bij loopt.
Maar dat zou niet mijn voorkeur hebben ;)

Er zijn hier trouwens al een aantal topics over:
[SMP] Veulen afspenen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:10

Hahah, Breezy, dat heb ik ook zo maar even gehoord of gelezen hoor :o
Draakje, oke dus na 6 weken mag je pas beginnen met alleen de merrie berijden, zonder veulen er bij en dan steeds langer en uitbrijden dus ? :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:12

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:12

Appieee schreef:
Na 4 of 5 maanden kan het ook al.
En al eerder kan je wel op de merrie rijden weer. Sommigen stappen hun merrie zelfs en een klein stukje draf als het veulen er nog bij loopt.

Er zijn hier trouwens al een aantal topics over:
[SMP] Veulen afspenen

Dat heb ik dus ook gedaan, tot dat het hengsten veulentje op de moeder springt :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:12

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:40

Dus jullie mening gaat uit naar mininmaal 4 maanden afspenen, en bij 6 weken beginnen met wennen ?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:19

Wij spenen af vanaf 100 dagen, dan zijn de veulens sterk genoeg. Meestal echter rond de 4,5 maanden, anders zien de merries er te had vanaf.
Rijden deden we vroeger al vanaf 3 weken na de geboorte en op westrijd zo'n 3 maanden na de geboorte. Nu zijn de merries enkel en alleen voor de fok.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:09

Appieee schreef:
Sommigen stappen hun merrie zelfs en een klein stukje draf als het veulen er nog bij loopt.

Dat ligt een beetje aan de merrie en het veulen denk ik. Ik heb het een paar keer gedaan en dat was harstikke leuk :D Merrie is wat dat betreft rustig genoeg en het veulen rende vrolijk mee.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:25

-> KS

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:10

ik laat m'n veulen er nooit bij als ik ga rijden, veel te vervelend.. lopen overal voor..

Ik begin met 2 a 3 weken met rustig aan weggaan en longeren, steeds ietsje langer
Daarna kan je er op en dat weer opbouwen naar steeds langer

Afspenen kan vanaf 4 maanden, meestal doe ik het met 5 maar ook ik heb het wel is met 4 gedaan maar dat kwam omdat m'n merrie helemaal leeggezogen was..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:14

Vier maanden is echt veel te vroeg. Het beste is rond 8 a 9 maanden, maar de meeste mensen hebben hier het geduld niet voor. :Z
Abrupt afspenen moet je trouwens niet doen; dat zorgt voor trauma's.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:57

mijne is nu 9 maanden, en sinds gisteren alleen s'nachts van mama af. overdag lopen ze nog gewoon bij elkaar, dit gaat echt supergoed zonder gebrul en drama. maar ik heb geen haast ,want t is een merrieveulen en niet voor de verkoop.de meeste veulens zijn dat wel, dus dan vind ik een maand of 5/6 mooi om te spenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:08

Ik ging trouwens vanaf dag 3 á 4 al met de moeder alleen uit wandelen. De eerste twee weken is dat dus alleen een rondje over het erf, en dat ze max 5 minuten uit elkaar zijn. Mijn vader blijft dan bij het veulen achter op stal, om het rustig te houden, en ik poog de moeder mee te krijgen en we stormen over het erf rond.

Na ongeveer 4 tot 6 weken meestal begon ik terug met rijden met de moeder. Dan is het veulen ook al wat groter, gewend om alleen bij 'tante' te staan, of wat verder weg van mams te zijn. Moeders is dan ook terug op conditie en lichamelijk weer 'goed' in elkaar. Een veulen werpen is toch ook een fikse belasting voor het lichaam. De eerste paar keer reed ik nooit langer dan een half uur. Vaak maar een kwartiertje. En dan zo langzaam opbouwen.

Vanaf dat het veulen ongeveer 4 maanden is ongeveer ging ik ze af en toe voor de nacht scheiden. Ene keer moeder opsluiten op stal, andere keer veulen, ook lang niet elke nacht hoor, maar een paar keer per week. Maar dan zo steeds opbouwen, en dan 2 weken voor het veulen wegging, wel elke nacht apart zetten.