Inteelt bij stamboeken (nmprs, nas, nsps enz)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

Inteelt bij stamboeken (nmprs, nas, nsps enz)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:04

Weet iemand misschien hoe het bij de stamboeken (nmprs, nas, nsps enz) zit met de wetgeving wat betreft inteelt?

ik kan er namelijk niks over vinden en het lijkt me niet echt voor de hand liggend om het ras te verbeteren door middel van inteelt. volgens mij gaat er dan iets fout.....
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 12-03-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

Letsdunit

Re: Inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:14

Vroeger werd inteelt (lijnenteelt) heel veel toegepast, tegenwoordig zie je het niet zoveel meer maar dacht dat er geen wetgeving voor is en heel soms zie je het nog wel eens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:29

Binnen het NSPS word sinds november het inteeldcoefficent op het papier vermeld (en met de hengstenkeuring ook meteen in het boekje).
Er zitten bij het NSPS (nog) geen regels aan vast.

Je ziet met enige regelmaat dat broer en zus elkaar gedekt hebben (als ze de zelfde vader hebben wel met een vrije moederlijn of andersom). Dit moet je niet een aantal keer achter elkaar doen, dan gaat er uiteindelijk wel wat mis.
Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent wil je lijn of inteeld gebruiken, niet alleen de goede punten versterken, de mindere punten ook.

Het kleine beetje lijnteeld wat ik tot nu toe gebruikt heb is dat ik een invloedrijke hengst 2x in de 3e generatie heb zitten bij een van mijn jaarlingen, dit heeft goed uitgepakt. De merrie waar deze jaarling uit komt is een dochter van een broer x zus combinatie.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:48

Letsdunit schreef:
Vroeger werd inteelt (lijnenteelt) heel veel toegepast, tegenwoordig zie je het niet zoveel meer maar dacht dat er geen wetgeving voor is en heel soms zie je het nog wel eens.

heel soms? ik keek net even bij de uitslagen van de NMPRS merriekeuring, en daar zie ik toch een aantal keer eerste lijns inteelt voorbij komen (vader op dochter) en ook tweede en derde lijns inteelt. daarom vroeg ik me het af.

je ziet het nu ook een probleem worden bij de friezen. preventief handelen lijkt me meer gepast, dan dat het achteraf voor problemen zorgt. ik neem aan dat niet iedereen exact weet waar ze mee bezig zijn op dit gebied. vandaar verbaasde ik me er over dat ik er niks van terug kon vinden in de wetgeving.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:56

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:00

Bij friezen is het uiteraard wel erg extreem, dat is zo'n kleine populatie. Hoe veel friezen zijn er ook echt correct en hard, dat zijn er niet veel. Een fries van 20 is echt antiek, als ze dat al halen.

Een beetje lijnteeld is imo niet erg, maar zorg dat je ook vrije lijnen houd. Ik kom pas net kijken bij de fokkerij en vind het zelf wel lastig dat er zo weinig over te vinden is.

De grote engelse stallen zoals Transy of Marshwood hebben wel altijd veel in en lijnteeld gebruikt. En dat zijn toch over het algemeen echt goede pony's (en daarmee ook gewilt bloed).

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:55

Bij de Amha's komt het erg veel voor,soms zie je wel 5 keer dezelfde hengst in 1 afstamming.Dat word,als het bv Buckeroo
of Gold Melody Boy is,dan vaak als een pluspunt gezien.
Persoonlijk vind ik het een absoluut minpunt,in mijn ogen kan daar niets goeds van komen..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:01

ja inderdaad. misschien is het op korte termijn "wel leuk", maar hoe zit het op lange termijn?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:10

Inteelt is een goed instrument om bepaalde gewenste eigenschappen in je ponys te verankeren. Het wordt bij landbouwrassen veel toegepast.

In het NAS zie je ook dat enkele van de beste hengsten in principe zwaar inteelt of lijnteelt zijn.

Op zich is het bij ópen stamboeken zoals NMPRS en NAS niet een heel groot probleem, omdat je als fokker altijd uitwijkmogelijkheden hebt om nieuw bloed in te voeren.

Bij een gesloten stamboek zoals Fries of welsh, heb je die luxe niet en dan kan inteelt sneller een probleem worden omdat je jezelf dan klem kan fokken, zoals nu idd bij de fries.

Het gevaar van inteelt is namelijk wat je bij de fries ziet, dat ongewenste eigenschappen zich vrijwel onzichtbaar door de populatie verspreiden, en dat je op een gegeven moment ineens met een probleem zit.
Bij inteelt is hard uitselecteren dus extra belangrijk.

Ik denk dat ik wel weet op welke NMPRS lijnen jij doelt, Elien, en daar is het niet zo verkeerd, maar ook hier is keiharde selectie wel de weg naar succes. :)
Probleem is vaak dat de mindere veulens (tot afwijkingen en dwerggroei toe) verkocht worden, en dat daar dus weer mee verder wordt gefokt.
Dat zie je dus o.a. in het AMHA veel gebeuren met teleurstellende resultaten.

Wij hebben de beste resultaten met veulens die in principe lijnteelt zijn.
Maar daar kun je niet eeuwig mee blijven doorfokken, vandaar dat wij heel bewust vreemd bloed op onze NAS appies wilden - want in dat stamboek wordt heel vers vreemd bloed via de hengstenlijnen ingebracht bij de minis.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 12:42

maar neem je met inteelt niet een behoorlijk risico? naast de kans dat je een geweldig veulen fokt, is er toch ook een vergrote kans op afwijkingen ed. tov de "normale" fokkerij?
zoals je zegt, worden de veulens met de afwijkingen weer doorverkocht. Een "leek" koopt deze met de veronderstelling dat er een goede bloedlijn achter zit, gaat er mee fokken, fokt het probleem (ongemerkt) door en laat het veulen weer registreren.
ik neem aan dat niet alle afwijkingen uiterlijk waarneembaar zijn.

en waar houd je op met inteel? wordt de grens niet steeds verder verlegd? stel dat je een topveulen fokt uit een vader x dochter, en opnieuw deze hengst op het veulen zet wat hieruit voortkomt. en opnieuw....
stop je pas als er afwijkingen ontstaan en het dus eigenlijk te laat is?

en waar bestaat deze strenge sellectie uit? de stamboekopname?

LadyMadonna

Re: Inteelt bij stamboeken (nmprs, nas, nsps enz)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:05

Bij het NMPRS zijn hier (nog) geen regels voor en is het keuze van de eigenaar.
Inteelt (bijv vader op dochter) zou ik zelf nooit toepassen.
Lijnteelt (half broer op half zus bijv) zou ik willen overwegen als ik denk dat het een passende combi is

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:46

De inteelt binnen het NSPS komt nog steeds redelijk voor en vooral in de grote maat zwarten. Maar vroeger toch nog meer als nu. Volgens mij is het merkbaar in de spermakwaliteit van vooral weer zwarte hengsten in de midden/grotemaat.
Maar dat is zomaar een indruk, dat zou ik eens precies moeten vergelijken. Opvallend is dat er ieder jaar wel een aantal zijn met matig sperma. De inteeltcoëfficient die nu binnen het NSPS gebruikt wordt geeft wel een richtlijn denk ik. Jammer dat ze nog niet bekend is bij alle goedgekeurde hengsten (had het verwacht in het keuringsverslag hengsten 2009)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:25

Het was idd wel mooi geweest in het keurings verslag. Maar aan de andere kant kan je zelf ook een paar generaties terug zoeken om te kijken of je in of lijnteeld tegen kom (je hebt dan geen getal, maar wel een idee).