Wat kan ik het beste gebruiken om na de geboorte het navelstompje van ons te verwachten veulentje te ontsmetten? Ik las in het boek van Paul de Vries een 5% jodiumoplossing. Wat gebruiken jullie hiervoor?
Hoi, ik heb betadine oplossing gebruikt....ongeveer het hele flesje in mijn schone hand geleegd (cupje maken van je hand heh ) en daarin het stompje gedompeld....kortom, het zat overal, maar het was ontsmet. Heb ik voor allebei mijn veultjes gedaan.
Onze da heeft het bij ons eerste veulen ingespoten met blauwspray, het volgende veulen hebben wij dat zelf ook zo gedaan en ik heb het nu ook weer klaarstaan in de kraamemmer .
Mijn merrie is voor het eerst drachtig uitgerekend op 19 maart 2009, mij is altijd verteld om Jodium Tinctuur te gebruiken voor ontsmetten... Ik heb in omgeving gevraagd maar niemand had het. Ik heb het besteld via internetsite, maar je kan het ook bij de vee-arts krijgen. Je hoeft maar een klein beetje te gebruiken, maar ik heb een grote fles besteld want het is oneindig houdbaar....