Aline Tuigpaard - Liane

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kirsty_1978

Aline Tuigpaard - Liane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:02

Hallo iedereen,
Ik ben al een paar jaar de trotse eigenaar van Liane.
Nu ik haar een beetje ken, zou ik graag meer weten over haar moeder en vader, zodat ik haar nog beter kan leren kennen.
Haar vader Slaney XX ben ik op deze site reeds tegengekomen en was dus een renpaard (engels volbloed) die ooit hoog is aangeschreven.
Haar moeder is Aline en daar vind ik niets van. Ze is volgens de papieren een tuigpaard, maar heeft ze ooit iets gepresteerd. Was het een vos of iets anders.

Dit is de afstamming van Aline (de moeder van mijn fantastische merrie)
Moeder Taline * Vader Nelson

Als iemand mij meer over karakter, prestatie, uiterlijk of zou kan vertellen over Liane, Aline of Slaney, zou ik dat heel hard apprecieren.
Misschien is er iemand die mijn paard vroeger heeft gekend?
Ik heb ze gekocht met een dik been en een blokkage in de rug. Dit is dankzij 3 osteopathie behandelingen en een bewust trainingsschema weg. Eigenlijk wou haar vorige eigenaar haar naar de slacht doen, maar door gesjoemel van een paar handelaars is ze bij mij terecht gekomen. God zij dank dat ze dit lot niet is moeten ondergaan. Ze is fantastisch.

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:07

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:00

Naam: SLANEY XX Engels volbloed
Verrichtingsverslag
Gedragsonderzoek Ermelo 1989 (07-02 t/m 27-02)
Vriendelijk, attent met goed humeur, eerlijk en gewillig. Aan het begin van het onderzoek heeft hij al een rencarrière achter zich.
Gedraagt zich goed tijdens lichte werkzaamheden. Bij het begin van de dagelijkse werkzaamheden enigszins gespannen maar hij komt daarna snel tot ontspanning. Wil zich goed laten bewerken, veel bereidheid om te werken.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Eet traag. Op verzoek van de eigenaar is het ligstro vervangen door zaagsel.
Rustig stalgedrag.

Verrichtingscijfers
Karakter 8
Stalgedrag 8
Plaatsing nvt (gedragsonderzoek)
Jaar verrichting 1989
Plaats verrichting Ermelo

Fokregistratie
aantal dekkingen 2006 0
aantal veulens 2006 0

Voortschrijdend totaal tot en met 2006
dekkingen 321
veulens 222

Resultaten röntgenologisch onderzoek
Straalbeen rechts 3
Straalbeen links 2
Sesambeentjes lateraal rechts 1
Sesambeentjes lateraal links 1
Sesambeentjes mediaal rechts 1
Sesambeentjes mediaal links 1
Kogel/arthrose rechts 0
Kogel/arthrose links 0
Sprong/spat rechts 0
Sprong/spat rechts 1

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1990 (veulens)
De ontwikkeling van de getoonde veulens bleek goed te zijn. Wat betreft het type kan over het geheel genomen gezegd worden dat deze ruim voldoende is, hoewel de geprikte veulens een wat minder ontwikkelde voorhand vertoonden dan de uitgezochte.
Het hoofd is, hoewel soms uitgevoerd met een iets grove kaak, voldoende gevormd en droog en heeft ook voldoende uitdrukking. Bij de geprikte veulens was sprake van een voldoende lange hals, die echter beter aangezet zou kunnen zijn; de nek is meermalen kort. Bij de uitgezochte veulens was de hals beter gevormd en deze werd in beweging ook beter gedragen. De schoft is goed ontwikkeld en heeft de gewenste lengte. De schouder is eveneens voldoende lang en ligt er doorgaans goed schuin in. De rug is goed gevormd en gespierd. De lendenpartij zou sterker kunnen zijn. De croupe is goed van lengte, vorm en bespiering. Het voorbeen is goed gesteld, meermalen wat arm en ingesnoerd onder de voorknie, met name bij de geprikte veulens. Er is sprake van een lang kootbeen. Het achterbeen is goed gesteld, zij het soms iets lang.
De stap kon ruimer, waarbij meer buiging in het spronggewricht gewenst is. De draf vertoonde voldoende ruimte, maar het achterbeen zou meer onder de massa moeten komen. Het merendeel van de veulens loopt op de voorhand.
Eén afwezig gebleven, geprikt veulen is thuis geïnspecteerd. Het rapport sluit aan bij bovenstaande rapportage.
De hengst heeft over het geheel genomen vrij forse merries toegevoerd gekregen, hetgeen hij ook nodig heeft.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, voldoende rijtypisch gebouwde veulens, met een matige halsvorm en -aanzet. In draf gaan de veulens veelal op de voorhand.
Getoond: 22 veulens uit 98 dekkingen.

Afstammelingen 1994 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Slaney xx voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Wachthengst 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage 7-jarige nakomelingen is de hengst Slaney xx op wacht gezet.
Hij is er niet in geslaagd een positieve bijdrage aan de fokkerij te leveren, zo blijkt uit zowel de sport- als de exterieurindex. Zowel de hals als stap en draf blijven ver achter bij het gemiddelde.

Afkeuring 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen is de wachthengst Slaney xx definitief afgekeurd.

Sportindex
Jaar berekening 2007
Aantal veulens stationsverrichting 4
Aantal veulens springindex 19
Betrouwbaarheid springindex 61
Springindex 100
Aantal veulens dressuurindex 45
Betrouwbaarheid dressuurindex 73
Dressuurindex 47

Status
01-2002 afgekeurd op afst (11-jr); 11-2007 overleden

Overige informatie
Forse, langgelijnde hengst. De hals is enigszins 'aangestoken'. Als Volbloed zou hij meer 'ras' kunnen hebben.

2007-11 overleden aan de gevolgen van een hartstilstand.

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:19

Wauw geweldige info over de hengst slaney en zijn nakomelingen.
Hartelijk dank.
Inderdaad die hals en schouder is inderdaad niet optimaal, dus dat loopt mooi in de lijn van zijn andere nakomelingen. Werkwillig en gigantisch braaf, dat klopt ook volledig.
Natuurlijk doet de de moeder van liane ook wel wat inbreng. Kan mij iemand hierover meer vertellen?

EvaLuna

Re: Aline Tuigpaard - Liane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:10

Ik had vroeger een kwpn merrie van slaney, er staat een foto van haar in mijn profiel. Het was een heel werkwillig paardje. Succes met je zoektocht!