drachtige merrie: nieuw gezelschap en schimmel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

drachtige merrie: nieuw gezelschap en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:28

Ik heb een leuk gezelschapsponytje gezien voor mijn merrie. Zij is nu 10,5 maand drachtig. Is het verstandig om nog voor de bevalling een andere pony er bij te zetten of na de bevalling. Wij hebben straks 2 ponys op stal, maar mijn merrie zou alleen achter blijven als het andere paard weg gaat rijden of op wedstrijd. Of kan ik de andere pony beter pas na de geboorte van het veulen laten komen.
Deze pony heeft per ongeluk een paar dagen bij een andere pony met schimmel gestaan. Hij vertoont zelf nog niks, maar is niet duidelijk of hij besmet is. Is het verstandig om deze pony erbij te zetten ook als hij geen plekken krijgt? Is dat ernstig voor een drachtige merrie en straks eventueel een veulen?

jamejozie

Re: drachtige merrie: nieuw gezelschap en schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:09

ik zou zeggen, laat ze eerst aan elkaar wennen door een dubbel draadje te spannen, dat ze geen contact met elkaar kunnen leggen, ivm schimmel, het ene paard kan altijd resistend zijn, terwijl het andere paard hier gevoelig voor is, dus ondanks dat je pony geen plekken heeft, wil dat niet zeggen dat hij de schimmel niet bij zich draagt en je drachtige merrie kan besmetten, voorkomen is beter als genezen.
en door het dubbele draadje kunnen ze wel aan elkaar wennen, zonder elkaar te verwonden, als ze positief op elkaar gaan reageren (let op lichaamshoudingen) en je pony is niet besmet(wacht het nog even een kleine 2 a 3 weken af) zou ik zeggen dat je ze dan wel bij elkaar kan plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:01

Je wil geen onrust creeeren bij een hoogdrachtige merrie.
En ook niet straks bij een beschermende merrie met een jong veulen aan de voet.

En geen nieuwe virussen (zoals Rhino) bij haar in de buurt hebben, want zo kort voor de bevalling kan ze geen antistoffen meer voor haar veulen maken.

Dus nieuwe pony en een ongeboren of jong veulen: geen goede combi.

pippalexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:37

Wij doen altijd minimaal een maand voor de uitgerekende datum de merrie in de grooste stal, en de paardjes die naast haar staan blijven daar ook gewoon.

Verder geen gekke veranderingen meer!!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:56

Ik heb hierover inmiddels contact gehad met de dierenarts.