vraagje NAS merrie stekelharig bruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dust

vraagje NAS merrie stekelharig bruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:42

Mijn NAS merrie van ca. 85 cm is stekelharig bruin en ook haar moeder was stekelharig bruin.
Hoe kan het dan dat zij toch bij het NAS is ingeschreven?

Ik heb haar eind januari gekocht en ze is (waarschijnlijk) drachtig van een niet goedgekeurde grullo hengst.
Wat kan ik nu het beste doen?
Proberen of zij bij het NMPRS wordt goedgekeurd en dan daar met haar naar toe met haar veulen?
Ik moet zowiezo lid worden van het NMPRS in verband met de andere pony die ik gekocht heb. Dus 1 stamboek is voor mij ook wel handig.
Of laat het NAS ook veulens toe van niet goedgekeurde hengsten. En waarschijnlijk komt er dus ook geen "appaloosa" kleur veulen uit.

Ben helemaal nieuw in het mini-wereldje. Maar wil me er graag wat in gaan verdiepen.
Ben al sinds 1986 in het bezit van een shet merrie van 88 cm. waar we altijd mee mende en ook reden er wel kinderen op. Maar ze wordt inmiddels 32 jaar en is al 10 jaar met pensioen. Dus hebben we 2 nieuwe pony's erbij gekocht.
De NAS merrie en de grullo NMPRS hengst.

Wie kan mij verder helpen?

groetjes Karin

Eponastable

Re: vraagje NAS merrie stekelharig bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:58

Is die hengst NMPRS gekeurd/afgekeurd?(toekomstig veulen)
Je merrie kan je volgens mij nog steeds laten opnemen in het NMPRS

dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:04

De hengst is nooit voor de keuring geweest. Dus niet goedgekeurd.
De merrie was al drachtig toen ik haar kocht.
Ik wil met de merrie naar de keuring, maar het lijkt mij dat ze haar bij het NAS nooit in het hoofdstamboek toelaten gezien haar kleur.

gr. Karin

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:26

Je veulen zal geen appaloosa worden omdat de moeder het ook niet is. Je kan er wel allerlei andere interessante kleurtjes uitkrijgen maar geen stippen.

Ik denk dat je het beste bij het NMPRS kunt proberen.
Het veulen kan je daar dan laten registreren waarbij de halve afstamming op papier komt, namelijk alleen die van de moeder. Vader komt als onbekend op papier te staan.
De merrie kan je bij mijn weten gewoon over laten schrijven van het NAS naar het NMPRS.

Bij het NMRS kun je dan ook met beide naar de keuring.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:05

Ja inderdaad, je kan bij het NMPRS proberen.
Ik ben ook net een paardje uit een héél ander stamboek aan het overschrijven bij het NMPRS.
Enkel DNA onderzoeken moet ik doen.
Ik veronderstel dat in jouw geval, het veulen half afstamming zal hebben en als je van je merrie uit het NAS een gekeurde hengst hebt zal je misschien enkel moeder's DNA moeten testen van je merrie om ze ook op papier te hebben.
Wel zo is het bij mij toch gegaan.

Mijn hengstje is BMHS (Engels) beide ouders zijn ook BMHS en ik heb van beide DNA moeten testen, daar vader in BMHS niet DNA getest wordt bij goedkeuring.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:36

Ik heb deze zomer ook 2 paardjes met BMHS paspoort laten overschrijven maar hoefde geen DNA opnieuw te doen. Ze waren wel ook AMHA geregistreerd, dus mischien dat dat het verschil is.

Ik denk dat je merrie en veulen i.d.d. NMPRS kan laten registreren, het veulen met halve afstamming.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:41

Dank voor jullie reacties.
Ik ga idd maar proberen, de merrie bij het NMPRS te laten registreren.
De afstamming van de merrie is volledig bekent en staat op haar paspoort.

gr. Karin

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:22

Sharani schreef:
Ik heb deze zomer ook 2 paardjes met BMHS paspoort laten overschrijven maar hoefde geen DNA opnieuw te doen. Ze waren wel ook AMHA geregistreerd, dus mischien dat dat het verschil is.

Ik denk dat je merrie en veulen i.d.d. NMPRS kan laten registreren, het veulen met halve afstamming.

Ja omdat het DNA bij het AMHA gekend is...
Maar mijn BMHS paardje was niet getest en dat wordt daar dacht ik niet gedaan.

Overschrijven zal geen probleem zijn Dust. Ik veronderstel dat je paardje al een paspoort heeft? daar staat de afstamming meestal wel in, je krijgt dan een stempel.
Je moet maar is kijken of de ouders DNA getest zijn geweest.
En anders mail je maar is met het NMPRS, ze zijn héél vriendelijk!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:56

Heb je geen fotos van je ponys?

Stekelharig of ook wel een lichte vorm van marmerbont, of appaloosa-raonen (niet te verwarren met het roan dat je ook in andere rassen hebt) is wel degelijk een uiting van het appaloosagen.
In dat geval hebben de ponys dan ook de kenmerken, dus witte ring om de iris, gevlekte mond/geslachtsdelen (bij sommige paardjes worden deze echter helemaal wit, dus zonder echte vlekken) en witte of gestreepte hoeven.

De vraag is dan ook of jouw pony en haar moeder zijn opgenomen in het stamboek, of een veulenboek of registerpapier hebben?

Hoewel overschrijven natuurlijk altijd kan, moet je je wel realiseren dat ze bij het NAS nét een iets andere pony willen zien dan bij het NMPRS, zodat als je echt serieus voor de keuring wilt gaan, je zelf even een afweging moet maken bij welk stamboek jouw paardje het best tot zijn recht komt.

Als je gewoon voor de gezelligheid mee wilt doen, maakt het niet uit natuurlijk, maar anders even jezelf goed informeren om teleurstellingen te voorkomen.
Bij twee stamboeken inschrijven kan ook maar is natuurlijk weer kostbaarder. :)

Voor het veulen geldt dat áls je pony het appaloosagen voert, de kleurvererving van je merrie waarschijnlijk niet zo sterk zal zijn, en dat als het veulen appaloosa zal worden, dit dan ook stekelharig of misschien met een klein shabrak zal zijn.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 21:48

Dit zijn foto's van de merrie.
op de eerste foto is ze al geschoren, maar onderin staat ze ongeschoren.
Aan de linkerkant heeft ze een grijs/witte vlek, die is ook al te zien op de veulenfoto. Op de veulenfoto heeft ze ook nog een wit/gelige staart.
Er staat wel bij het signalement: wit om iris (oogbol)

Afbeelding
Afbeelding

Nu ik de papieren beter bekijk, heeft de moeder een chip van het shetlandstamboek. Zij heet:
Possingworth Park Blue, v. Helza Moody Blue.
De vader is een duitse zwart panterbonte appaloosa genaamd Bayern's Champ.

De vader van het grullo hengstje is bruinpanterbont en de moeder zwart.
Vader Pietje van de Witweg en moeder Rian van de Doornhoek, v. Kameleon van Bangaerde.

Dit is het (geschoren) hengstje
Afbeelding

Ken jij misschien iets van haar afstamming, of van het hengstje?
We hebben ze gekocht als gezelschap voor onze ouwe shet, die ik liever niet meer met de grote paarden in het land zet. Dus het is hobby, maar ik wordt dan ook wel weer fanatiek door alles te willen weten.
En mocht ik wel verder gaan met fokken, wil ik wel dat zo goed mogelijk doen. Als de merrie tenminste goed genoeg is om toegelaten tot het hoofdstamboek.

Gr. Karin

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:43

Gezien de donkere lippen van je pony en totale afwezigheid van kenmerken, denk ik dat je een eenkleurtje hebt. Niet altijd goed in te schatten van fotos, maar gezien dit een volwassen pony is, zou ze toch wat kenmerken moeten hebben.

Ik zou haar in dit geval dan ook bij het NMPRS inschrijven.

De vader Bayerns Champ komt van dezelfde fokker als onze hengst Bayerns Rugby.

Hier een link met Bayerns Champ en zijn moeder:
http://www.tiger-minipony.de/stuten.html

De vader van Bayerns Champ, Kerswell Casanova, dekt nu in limburg:
http://www.stalmiraculix.nl/?pageid=56956

Grappig paardje trouwens. :)