Drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

festerbeau

Drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:46

Hey,
Ik verzorg en paint-merrie genaamd Colours.
Ze is nu 100% zeker drachtig.. En er hangt al zeker een buikje onder de deken vandaan.
Hoe kan ik haar de beste verzorging geven?
En wat is de beste verzorging een weekje ong. voor het veulen geboren zal worden?
En wat zijn de meeste symptonen van drachtige merries met bijv. hun gedrag?
Hebben jullie antwoorden of andere tips?

Groetjes,
Marjolein

liseth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:47

de merrie zal een paardagen van te voren meestal heel suf zijn en bijna niks doen ......
en veel stil staan in de wei ...
gr liseth

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:51

Kijk eens in het dikke buiken topic hier op bokt. Zodra je merrie uier gaat krijgen kun je haar over zetten op merriebrok. Verder hoef je niet veel te veranderen qua verzorging. Ik weet niet of ze onder het zadel is? Ik zou het werk dan wel langzaam afbouwen

fjordnina

Re: Drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:58

Schaf het boek paarden fokken eens aan of leen het van de bieb. Staat ontzettend veel nuttige informatie in en ook met veel foto's.

Judje

Re: Drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:36

Verplaatst: VSW --> KS

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:04

Jeanine84 schreef:
Kijk eens in het dikke buiken topic hier op bokt. Zodra je merrie uier gaat krijgen kun je haar over zetten op merriebrok. Verder hoef je niet veel te veranderen qua verzorging. Ik weet niet of ze onder het zadel is? Ik zou het werk dan wel langzaam afbouwen

Het wordt aangeraden om al bij 9 maanden dracht over te gaan op merriebrok, dit omdat juist in de laatste 3 maanden het veulen erg hard groeit, deze speciale merriebrok zorgt er voor dat merrie en veulen de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. naar mijn idee is het echt te laat om pas met merriebrokken te beginnen als ze al uier begint te krijgen, want dit begint ongeveel 4 tot6 weken voor het veulenen.